Koelvloeistof snel leeg

Kimopo

Senior Member
Dacht dat er een temperatuurmeter in het menu van je boordcomputer op te roepen is.

Geen idee, ik zie dan véél maar k meen géén olie/kv temperatuur, dacht wél de buitentemperatuur maar twijfel daar nu aan.
Auto staat thuis in de garagebox dus k kan nu niet kijken
 

Kimopo

Senior Member
Update...

Ik heb de garage in Waddinxveen gebeld waar de Fabia enkele jaren in onderhoud is geweest...

De auto werd toen weggedaan vanwege grote kosten die eraan kwamen maar, de distributieriem en pomp is idd in februari 2017 vervangen... en nú al weer lek :thinking:

Blijkbaar is ook de condensor van de airco kapot vertelde hij en de bijrijdersdeur was toen óók al kapot...

Ben écht niet blij dus en weet niet wat k ermee aanmoet :cry:
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Je hebt inderdaad twee riemen, maar daarvan is een de distributie en de andere is zeg maar de ouderwetse V-snaar (heet tegenwoordig multirib riem). Is niet zo'n dure riem, meerkosten zullen rond de 35 euro geweest zijn. Wanneer deze vervanging bij een dealer is gedaan dan staat dit in hun systeem.

Dit klopt niet......deze motor heeft het zelfde als de bby/bky en de aua/aub motoren 2 distributie riemen...1 tussen de 2 nokkenassen en 1 hoofdriem (van krukas naar inlaat nokkenas). Daarnaast de multiriem die je noemt voor de dynamo en mogelijke airco pomp. Dus 3 riemen in totaal.

@Kimopo .....das knap balen.....een mogelijke kat in de zak gekocht...ik ga maar niet vragen welk merk distributie en waterpomp ze hebben gemonteerd....zal wel een waaibomen merk zijn. Ik heb er nog weinig van gehoord dat met (even grof genomen) 2 jaar oude set dat daar de pomp van lek gaat.
Al hoe wel.....bij mijn eerste Faab deze heeft/had een AQW motor waar de waterpomp niet via de distributie loopt maar via de multiriem....die had ik vervangen omdat deze herrie maakte en ook lichtelijk lekte.....deze was na 6 maanden weer lek.....ik heb die niet meer vervangen net voor de verkoop van de auto...dat was voor de volgende eigenaar.
Als ik RDW mag geloven rijdt deze Faab nog steeds vrolijk rond...dus het zal wel goed zijn.

Maar in uw geval....tja....zou ik zeggen...steek er een nieuwe distributie set op met nieuwe pomp....ondanks de leeftijd van de set die nu nog gemonteerd zit....
 

Kimopo

Senior Member
Mogge allen...

Morgenochtend vertrek ik met de Fabia naar 't Westen en ben daar best bezorgd over... Ik heb 'n reserve liter rose kv in de kofferbak dus hoop daarmee uit te komen.

Wat ik iig aan jullie wil vragen is, kan 't zijn dat als ik de airco gebruik (waar dus mogelijk de condensor van defect is) dat de kv dan nodig is om het airco middel te koelen?
Mijn man zei dat de kv tevens langs 't airco middel loopt om dát óók te koelen, of doet alleen de fan dat, want die slaat aan als k de airco aanzet... :arghh:

Ik weet zó niet meer en zie alleen nog maar leeuwen en beren... :thumbsdown:
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Onzin vzv ik weet - airco is een gesloten systeem en heeft z’n eigen koeler (de condensor geheten) die afgekoeld wordt dmv een (van de) ventilator(s) in de neus van de auto die standaard aan gaat zodra de airco ingeschakeld wordt (dat kan je zelf checken)

Omdat het zomer is, kan je ook gerust gedestilleerd water gebruiken om de koelvloeistof bij te vullen in geval van nood. Als je na reparatie maar zorgt dat alle koelvloeistof weer vervangen is.

En idd je doet er goed aan roze kvs idd niet met andere kleuren te mengen.
 

Kimopo

Senior Member
Woensdag de Fabia weer opgehaald welke, voor mij wederom kosteloos, nu voorzien is van 'n nieuwe distributieriem en pomp.
Blijf zeggen dat Delft dat tóch mooi opgelost heeft allemaal.
Ook de condensor zou gelijk nagekeken zijn en in orde bevonden... hij koelde iig nog wel dus twijfelde ik aan 't lek zijn van de condensor.

Volgende week gaat hij voor 'n airco beurt hier in Doetinchem en dan hoor k 't wel voor zéker...
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
hij koelde iig nog wel dus twijfelde ik aan 't lek zijn van de condensor.
Ik vrees dat je hier toch bent afgescheept. Dat de airco nog koelt op dit moment hoeft ook helemaal niet uit te sluiten dat er wel of geen lek is nu. Als het lek maar klein genoeg is loopt de installatie vanzelf langzaam leeg totdat er te weinig koudemiddel is en - hopelijk - de compressor uit beveiliging tegen vastlopen niet meer aan zal slaan. En een lekke condensor is door een monteur heel goed vast te stellen, daar hoeft geen twijfel over te bestaan. Je ziet met het blote oog vaak nattigheid en/of met een UV lamp zou je lek detectie vloeistof moeten kunnen traceren, mits dat spul ooit toegevoegd is aan de installatie/koudemiddel.
 

Kimopo

Senior Member
:bloos: We gaan 't beleven volgende week...
Waddinxveen vertelde me dat er idd kleurstof is toegevoegd toen zij 'm eerder hebben bijgevuld...
 
Bovenaan Onderaan