Airco

Kiko

Actief lid
Ik heb sinds 1 november mn Kodiaq (1.5 dsg) & het viel me vandaag op dat de koeling (airco) behoorlijk tegenviel. In de ford focusje van mn vrouw kan het heel koud worden met de airco aan (kan ook aan mn vrouw liggen) en in de kodiaq koelde het wel maar minimaal (ritje utrecht-rotterdam). Vroeg me af wat jullie ervaringen zijn?
 

Japanese Power

Donateur
Vanmiddag in volle zon om 15:00 uur in Berkel ingestapt. Was lekker warm in het zonnetje. Van te voren alle ramen open gezet (comfort openen). Starten en na 2 minuten rijden alle ramen dicht, warmte was eruit en airco z’n gangetje laten gaan op koudste stand. Na een minuut of 5 is alles perfect op 20 graden. Ik herken hier niets in...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tinus78

Forumguru
Heb je een glazen dak?
Vind die dingen wel leuk om te zien, maar persoonlijk vind ik ze niet praktisch vanwege de warmte opbouw.
Dit kan natuurlijk ook veel verschillen met een auto zonder.
 

CDK

Forumguru
Stond je rijderprofiel inclusief klimatisering op ECO? :pieker: Mijn Kodiaq is gewoon een vrieskist indien gewenst :jaja: Donkere kleur en panoramadak ook, dus het ligt zeker niet aan de koelcapaciteit!!
 

Kiko

Actief lid
Mijn beer heeft geen glazen dak, kleur is donkergrijs en 2 climaat zones. Mee eens dat een focus sneller afkoelt. Ik heb de dealer effe een belletje gegeven en vrijdag gaan we meten.

Iedereen bedankt voor de reacties!
 

BramBam

Forumguru
Kan mij hier wel in vinden. Bij mijn Leon was de lucht die uit de uitstroomopeningen in het dashboard kwam veel kouder dan in mijn Kodiaq.
 

Kiko

Actief lid
BramBram helemaal mee eens (mijn vorige seat koelde ook veel beter) . Aangezien ik niet echt een geduldig man ben toch effe snel naar de dealer gereden. Meeting kwam uit op 5 graden alleen duurde de opbouw heeeel lang. 10 juni gaat de beer naar de dealer om te kijken hoeveel van dat koelingsspul erin zit. Schijnt dat af fabriek dit toch niet vaak netjes afgevuld wordt.
 

mdortland

Actief lid
Ik heb dan wel geen kodiaq maar een karoq met glazen dak. Wegrijden ramen en dak open. Na minuut of 2 ramen dicht. Dak in kantelstand laten staan. Hemeltje half dicht. Airco op 20 en standje 4. Na minuut of tien of automatisch en wordt heerlijk koel. Top airco in de karoq.
 

elephtera

Forumguru
Ik kan me dan wel weer herkennen in het probleem. Na 15 min rijden is de auto nog niet op temperatuur, en zelfs in standje "low" kan ik mijn hand zonder moeite een tijd op de blazer leggen. Geen extreem koude lucht, terwijl dit met de O3 echt anders is, daar kan ik mijn hand niet lang voor de blazer houden omdat dan mijn hand bevriest.
Morgen ga ik ook even langs de dealer, we zullen zien wat die zegt.
 

BramBam

Forumguru
BramBram helemaal mee eens (mijn vorige seat koelde ook veel beter) . Aangezien ik niet echt een geduldig man ben toch effe snel naar de dealer gereden. Meeting kwam uit op 5 graden alleen duurde de opbouw heeeel lang. 10 juni gaat de beer naar de dealer om te kijken hoeveel van dat koelingsspul erin zit. Schijnt dat af fabriek dit toch niet vaak netjes afgevuld wordt.


Merk inderdaad dat hij gedurende het rijden wel iets koeler wordt, maar niet zoals het volgens mij hoort. Vandaag heeft het ruim een half uur geduurd voordat de blower in snelheid terugschakelde (buitentemperatuur 36/37gr, airco op 22gr). Zoals @elephtera hierboven ook aangeeft, kon ik bij mijn Leon echt mijn hand niet te lang voor het rooster houden.

Ga morgen mijn dealer maar eens bellen. Kan ik direct even vragen wat het laatste nieuws omtrent de 1.5TSI (post-WLTP) software update is.
 

Jjan

Lid
Ik heb de airco altijd in auto staan. Ik heb de kodiaq afgelopen zaterdag opgehaald van de dealer en direct zondag een ritje naar Denemarken gemaakt. Ik heb helemaal geen problemen met de airco, ook niet bij boven de 30 graden. De lucht die uitgeblazen wordt is dusdanig koud na 2min dat het te koud wordt om je hand ervoor te houden.
 

ray80

Nieuw lid
Ik heb de mijne nu dik een week en het was een goede periode om de airco te testen :D

Mijn Kodiaq is wit met een panoramisch dak, en na ongeveer 5 minuten is hij op temperatuur (20 graden) met de airco op automatisch terwijl de buitentemperatuur 33 graden is.
 
Bovenaan Onderaan