Velgen fabia 3 16 inch onder fabia 2 2010 GL?

Green

Actief lid
hallo medeforumers ,

Zoals titel vraag al aangeeft,zou deze velgen passen onder onze fabia 2 Gl.
Normaal hebben fabia 2 205-45-16 als bandenmaat met 16 inch.
En de velgen van Fabia 3 16 inch beschikt over 215-45-16.

Iemand hier ervaring mee of dit problemen oplevert qua passen en evt afwijking etc.
Hoor graag jullie ervaringen en evt mening.

Skodiale groet.
 

Rudmer

Lid
Ik betwijfel het...
speelde laatst met dezelfde gedachte, ben toen gaan rekenen en kwam tot de volgende conclusie:

Mijn huidige originele Elba velgen:
Et 43
6,5 J 16,51 cm
Helft velg = 8,255 cm
Bevestig: 3,955 vanuit buitenkant
Deel naar binnenkant: 12,555


16 inch Fabia 3 velgen
ET 46
7 j = 17,78 cm
Helft velg= 8,89 cm
Bevestiging : 4,29 vanuit binnenkant
Deel naar binnenkant: 13,49
Verschil van bijna 1cm, waar 0,5 is toegestaan
 

Cordoba

Forumguru
5 mm is de maximale afwijking in ET-waarde die ten opzichte van origineel wordt geadviseerd. Dat heeft te maken met de zijwaartse krachten die op het wiellager komen te staan, een bredere of smallere band heeft daar niet zoveel invloed op, omdat het aangrijppunt van de krachten op het wiellager alleen te maken heeft met de ET-waarde van de velg.

De ET waarde verschilt volgens Rudmer maar 3 mm, maar volgens mij heeft de F2 standaard een ET van 38, maar in beide gevallen zit je binnen de 5 mm afwijking. Met een lagere ET-waarde komt je auto wat breder op de wielen te staan, en blijft ie wat vlakker in de bochten liggen (zelf gemerkt bij mijn F1). Je kunt natuurlijk altijd overwegen om de F3-velgen te monteren met de bandenmaat die wel bij de F2 past.
 

Green

Actief lid
Bedankt voor jullie reacties.
Is dus wss beter om gewoon nieuwe banden te kopen voor mijn huidige 16 inch velgen. 205-45-16.

Dacht eerst koop de set van de fabia 3 op mp voor €400. Bijkomend voordeel zou zijn geweest dat ik, en nieuwe en banden zou hebben voor bijna het zelfde geld ,als 4 nw banden voor huidige Elba velgen fabia 2.
 

Rofffel

Forumguru
Ik zeg: lekker boeiend!
Als je 1 cm naar binnen komt, is dat echt geen probleem.
Mocht de velg niet mooi staan in de wielkuipen, zou je ook spacers kunnen gebruiken zodat deze weer mooi eronder staan.
Ik heb in mijn leven verschillende bijzondere setjes gehad onder verschillende auto's met 'hoge' afwijkingen en nooit problemen gehad met wiellager o.i.d.

Vooral goed bekijken hoe je de velg mooi kan laten staan in de wielkuip, dan kan je bijna niet fout.
 

Huibert

Forumguru
De F3 velgen gaan gewoon passen. Verschil in omtrek van deze banden vergeleken met de F2 maat is heel gering en de totale band komt theoretisch slechts 3+2,5 mm naar binnen toe.
 
D

Deleted member 26486

Ik had mijn 16” Antia-velgen (van F3) een tijdje te koop, iemand met een F2 die geïnteresseerd was, had berekend dat de afwijking theoretisch te groot was.

Ik denk dat het verschil wel meevalt en wel kan, zolang die velg en dikke sloffen niet aanlopen tegen je schokdemper of binnenscherm best kan.

Gewoon even proberen?
 

Huibert

Forumguru
Peter dat is niet een klein beetje maar gewoon gigantisch. Origineel voor de F2 is 205/45 16inch of de 195/55 15inch
 
D

Deleted member 26486

Vind persoonlijk 215 ook wel erg breed op een Fabia III. 205/45/16 zou ook mijn volgende (banden)set worden.
De Fabia III is toch nog een beetje ielig recht van achteren, dan vult 215 breed wel echt mooi uit hoor. Ik heb dan ook nog de door velen besmuikte spatlappen erop, die combinatie geeft ‘m zo wel wat meer body. Maar ik begrijp, smaakgebonden



Het verbruik stijgt wel iets tov de standaard 185-bandjes, maar meer dan 0,2l/100km is het bij mij niet dus daar kan ik wel mee leven
 
D

Deleted member 26486

Je bedoeld die hard plastic spatlappen ??? he gatverdamme dat je dat mooi vind ??

Heb ze ook en vind ze ook mooi staan.....:D
Hè hè hè, ja die dingen! Zo heerlijk net als vroegâh, ik kan het niet verklaren maar ik heb ze altijd al onder mijn auto’s gehad (behalve m’n CRX, die in mijn vriendenkring ook al ten zeerste niet gewaardeerd werd, maar ik heb nu eenmaal de aanleg om het waardeoordeel van een ander naast me neer te leggen als het mijn persoonlijke smaak of voorkeur betreft )
 

EdK

Forumguru
maar ik heb nu eenmaal de aanleg om het waardeoordeel van een ander naast me neer te leggen als het mijn persoonlijke smaak of voorkeur betreft
Jaja je bent net als ik gewoon stront eigenwijs.....:deuk:
Maar die rubberen flappen van vloegel dat vond ik dan weer niets hoor....
 
Bovenaan Onderaan