Ratelend geluid achteruit rijdend

Tris

Nieuw lid
hallo

mijn superb 1.6 tdi bj 2013 met 145.000 km maakt als ik achteruit rikd met een zware aanhanger / grote caravan na 4 a 5 keer voor / achteruit een rammelend geluid. in de vooruit achteruit en in de vrij. als ik dan in de vrij gas geef gaat het ratelen naar mate de toeren omhoog gaan ook omhoog. als ik de kar er af is en je een uurtje later weer weg rijdt zonder kar is er niks aan de hand. iemand een idee?

groet Tristian
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt me een probleem met het 2 massa vliegwiel, tijdens het vaker manoeuvreren wordt de koppeling dermate heet dat er speling ontstaat in het 2 massa vliegwiel.
Als de zaak weer afgekoeld is komt de speling weer binnen de tolerantie en is het gerammel weg.
Reparatie van de koppeling ligt op de loer........
 

Ronnie

Forumguru
Vervanging is wel aan de orde, maar technisch kan er weinig mis gaan. Je kunt er nog wel een tijdje mee door.
Alleen zal het ratelen op den duur erger worden.
 

Antera

Donateur
Kan dit gene kwaad op de krukas dan @Ronnie ? Lijkt me dat het vliegwiel dan ook niet erg lekker meer is wat uiteindelijk onbalans veroorzaakt
 

Ronnie

Forumguru
Het klapperen kan nadelig zijn voor de bak,
Daarom is er ook een 2 massavliegwiel gemonteerd om dit schokken van diesels op te vangen.
 

Antera

Donateur
Het klapperen kan nadelig zijn voor de bak,
Daarom is er ook een 2 massavliegwiel gemonteerd om dit schokken van diesels op te vangen.
Dat begrijp ik maar kan goed bedenken dat de dmf in onbalans raakt en problemen gaat geven wat ik al vaker heb gezien tot gebroken krukassen zelfs . Vandaar de vraag
 
Bovenaan Onderaan