Auto voelt 'wiebelig' bij snelheden > 100km/u

hars73

Nieuw lid
Ik rij bijna 2 jaar mijn Fabia 1.2 TDI GL uit 2011 (km stand zo'n 152.000km) naar tevredenheid. Echter sinds een aantal weken is ie een soort van instabiel of wiebelig op de snelweg. Nou gaat ie binnen een paar weken toch voor de APK, waarbij ik ook de mogelijke oorzaak van dit probleem wil laten opzoeken en wegnemen. Dus vandaar mijn vraag hier, om misschien alvast een mogelijke richting te bepalen.

Weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar hij lijkt heel gevoelig voor zijwind, alsof er regelmatig korte windvlagen tegen de zijkant van de auto 'duwen' en ik even heel kort moet corrigeren. Hij zijn zeker geen grote uitslagen. De beweging lijkt ook zowel naar links als rechts te zijn, dus het zal niet perse echt de wind zijn, maar zo voelt het wel. En nou waait het de laatste tijd wel wat harder, maar ook met een windkracht 2-4 voel ik het.

Paar weken geleden bij mijn garage (geen Skoda dealer) even de schokdempers laten controleren. Tevens hebben ze hem even 10 minuten op de brug gehad en bekeken of de schokdempers lekken. Ook hebben ze wat dingen qua speling bekeken (ik ben zelf geen auto expert, dus weet niet exact welke onderdelen ze gecontroleerd hebben).

- auto heeft in juli 2018 4 nieuwe banden (vredestein sportrac 5) gehad inclusief uitlijnen, reed toen prima
- linksachter een lekke band gehad/platgereden in oktober, nieuwe band (zelfde model) erop, reed daarna prima
- heb niet het gevoel dat ie heel licht stuurt alsof ik op ijs rijd ofzo
- hij breekt niet uit bij lage snelheden in bochten
- bij stevig indrukken op de hoeken van de auto, veert de auto 1 keer terug en staat dan stil
- bij 80km/u voel ik het probleem niet
- op de snelweg stuurt ie wel gewoon rechtdoor als ik het stuur even kort loslaat
- bandenspanning is in orde
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Het zou natuurlijk flauw zijn om te zeggen dat je dan geen 100 km/u moet rijden, maar doet hij het op hogere snelheden ook? Het zou een onbalans in je band kunnen zijn, maar dat zou je dan ook in je stuur (voorwielen) of stoel (achterwielen) moeten voelen. Het kan ook een reactiestang zijn waarvan het rubber is versleten, maar dan zou het niet ineens op moeten treden (tenzij het rubber er finaal tussenuit is....) Kan zelfs nog een fuseekogel zijn waar speling op zit.

Het beste kun je de garage er even in mee laten rijden, zodat ze het zelf voelen, en dan op de brug zoeken.
 

hars73

Nieuw lid
Het zou natuurlijk flauw zijn om te zeggen dat je dan geen 100 km/u moet rijden, maar doet hij het op hogere snelheden ook? Het zou een onbalans in je band kunnen zijn, maar dat zou je dan ook in je stuur (voorwielen) of stoel (achterwielen) moeten voelen. Het kan ook een reactiestang zijn waarvan het rubber is versleten, maar dan zou het niet ineens op moeten treden (tenzij het rubber er finaal tussenuit is....) Kan zelfs nog een fuseekogel zijn waar speling op zit.

Het beste kun je de garage er even in mee laten rijden, zodat ze het zelf voelen, en dan op de brug zoeken.
Ja hij doet het vanaf zo'n 100km/u, vandaar het 'groter dan' teken (>) ;)
En de auto trilt niet opvallend ofzo, dus onbalans in een band verwacht ik niet.
 

Antera

Donateur
Onbalans in de banden veroorzaakt dit niet. Het is eerder een slechtere demper misschien die wat voor onrustig weg gedrag zorgt of een uitlijning al zou het dan wel continu moeten zijn. De wind zal zeker parten spelen aangezien een auto niet uit zichzelf ineens naar de zijkant trekt de ene keer en de andere niet. De keuring zal hier vermoedelijk weinig opleveren aangezien hier alleen visueel gekeken word.



Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709
 

hars73

Nieuw lid
Kort geleden de APK dus bij mijn (universele) garage gehad en extra naar dit issue laten kijken. Van tevoren van alles genoemd wat ik hier en daar gelezen had (uitlijnen, stuurkogel, stabilisatorstangen, lagers, stuurbekrachtiging). Ze hebben er ook in gereden en hij leek bij het inhalen van een vrachtwagen wel wat gevoelig voor zijwind, maar niet opvallend blijkbaar. Verder kon men niks vinden. Ze hebben hem nog een keer uitgelijnd en iets meer toespoor gegeven aan de voorkant.

En toch voel ik het nog steeds. Zeker nu het zoals gisteren weer wat harder waaide (al was het maar windkracht 4/5). Hij rijdt gewoon erg onprettig. Ik dacht ook nog 'zal het aan mij liggen?', maar ik heb zo'n 35.000km gereden zonder dat het mij opviel.

Om nou alle schokbrekers zomaar te gaan vervangen, toch een beetje grote uitgave, terwijl ik niet weet of dat het gaat oplossen. Zou zo'n schokbrekertest op zo'n testbank nog zin hebben?

Of misschien toch maar naar de dealer.
 
Heb je al aan het stuurhuis gedacht? Het komt me bekend voor en bij mij was het stuurhuis de dader.
 

hars73

Nieuw lid
Heb je al aan het stuurhuis gedacht? Het komt me bekend voor en bij mij was het stuurhuis de dader.
Nou ik heb zelf niet zoveel autokennis, dus nee het stuurhuis stond nog niet op mijn lijstje van mogelijkheden. Als daar iets mee is, is dat dan uit te lezen door de dealer? Of is het dan ook een gok door die te vervangen? Want als ik daarover lees, is dat nogal een dure reparatie.
 
Kunnen ze uitlezen en soms een software update geven.Ik kreeg ook een melding van vermoeidheid(kopje koffie)
 
Laatst bewerkt:

hars73

Nieuw lid
Nou de afspraak bij de dealer heb ik net gemaakt voor volgende week.

Kreeg natuurlijk ook de opmerking dat de software update van de terugroepactie er nog staat voor mijn auto. Of ik die ook wilde. Heb ik maar even nee op gezegd.

En nu maar even afwachten tot volgende week.
 

hars73

Nieuw lid
Nou, ook monteur bij de dealer kon niks vinden. Niets ongewoons tijdens het rijden (ja wat wind, want het waait nu toch wel weer kracht 4/5 hier). Daarna op de brug ook niks raars gezien. Ook geen storingen.

Het zal wel aan mij liggen.. extra gevoelig ofzo :shutup:
 

PizzaPieter

Forumguru
Heb hetzelfde met mn O3C.net topic gepost.

Idd net alsof het hard waait en je steeds moet corrigeren, terwijl t niet hard waait....
 

keesvtev

Nieuw lid
Fabia II 2014 50 000 km Het probleem herken ik, na maanden terug een stoeprand te hebben "gepakt" (rechts voorwiel) waarna ik de stuurbekrachtiging moest resetten (motor opnieuw starten) stuurde de auto naar mijn gevoel minder "scherp",
Het voelt aan al een soort stuurspeling maar dan vanuit de elektrische stuurbekrachtiging. De auto opnieuw uit laten lijnen, maar geen correctie nodig en ook geen resultaat. Ik lees iets over het stuurhuis in deze topic. graag wat meer info. hierover aub
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan