Zijwind gevoeligheid

Arnie

Actief lid
Okay... de afgelopen dagen is de wind ook best wel straf.

Ik heb het idee dat mijn S3 best wel gevoelig is voor zijwind. Nu rij ik dagelijks op de A6 richting Friesland wat betekend flinke stukken op de open vlakte waar de wind flink tempo maken kan.

Ik heb het gevoel dat de S3 best wel gevoelig is voor zijwind... Zijn er meer mensen die dit gevoel hebben?
Mijn S3 is een 1.5TSI met standaard onderstel en 18" (235/45) wielen.
 

haassie

Forumguru
ik denk dat met windkracht 8-10 en dan bij 130 km/u (?) iedere auto wel een beetje windgevoelig is:pieker:
 

superbia

Forumguru
Vandaag ruim 250km gereden in mijn S3 hatchback, maar ik had niet de indruk dat ik meer last had van de wind dan het overige verkeer. Er stond gewoon idioot harde wind :shocked:
 
Ik heb deze week maandag en woensdag diezelfde A6 gereden en ik heb de auto inderdaad zo nu en dan wel even voelen schudden maar dat was bij windvlagen en mijn inziens niet buitensporig.

PS: ik rij met de standaard 17 inch velgen
 

Arnie

Actief lid
Ik denk dat het voornamelijk aan de sterke wind van deze week heeft gelegen. Normaal gesproken is de auto juist erg koersvast. Bandenspanning is op peil (al weet ik nu niet exact wat erin zit) en de uitlijning zou prima moeten zijn. Auto staat momenteel wel op Conti winterbanden.
 

superbia

Forumguru
Ik heb vanmorgen een proefrit gemaakt in een bmw 3 touring m sport editie, maar de wegligging en windgevoeligheid vielen me enorm tegen. Mijn Superb (met dcc op sport en 19" velgen) ligt veel strakker op de weg en voelt stabieler. Ik ben nog steeds een beetje in verwarring dat ik de Superb qua wegligging verkies boven een 3 m sport editie...
Maar het bevestigd voor mij dat de windgevoeligheid van de Superb best meevalt.
 
Ik heb vanmorgen een proefrit gemaakt in een bmw 3 touring m sport editie, maar de wegligging en windgevoeligheid vielen me enorm tegen. Mijn Superb (met dcc op sport en 19" velgen) ligt veel strakker op de weg en voelt stabieler. Ik ben nog steeds een beetje in verwarring dat ik de Superb qua wegligging verkies boven een 3 m sport editie...
Maar het bevestigd voor mij dat de windgevoeligheid van de Superb best meevalt.


Ik heb ook een Sportline/19"/DCC (combi) en ik ben het volledig eens met de TS. De (zij)wind gevoeligheid van mij auto is extreem. Eens dat de weersomstandigheden de afgelopen tijd heftig zijn, maar mijn Combi is alles behalve koersvast. Moet ik daar wel aan toevoegen dat ik meestal rond de 150 km/h rij, maar dat deed ik met m'n vorige auto ook en die was een stuk rustiger.

Onlangs nog achter een vriend in z'n 308 combi aan gereden toen er zoveel wind stond. Ik met 2 handen op het stuur, hij met 2 vingers....

Uitlijning is overigens gecontroleerd en volgens fabrieksopgave (zo zegt de dealer).

Ik denk dat het ligt aan de waardeloze schokdempers die Skoda onder de Superb heeft gehangen (iig mijn DCC uitvoering). Deze zijn niet in staat om het formaat en gewicht van de auto te controleren. LS demping is ondermaats waardoor de auto zwalkt bij zijwind en/of bulten in de weg. De HS demping is juist daarintegen juist weer te hoog waardoor rijden over randen in het wegdek en putdeksels klinken alsof de wielophanging elk moment onder de auto vandaan zal vallen.


Opvallend genoeg is DCC volgens mij niet meer leverbaar inmiddels, wellicht zijn ze er achter gekomen dat het systeem niet voldoet.....?
 

VolvoFox

Senior Member
Ik vind de SIII minder koersvast dan mijn vorige auto V70, maar vind het nog wel meevallen. Het deinen na drempels blijft verschrikkelijk.
 

haassie

Forumguru
Afgelopen weekend met een 2015 mondeo gereden met windkracht 7/8....stil, koersvast..mn S2 vind ik op zich ook nog redelijk koersvast ondanks de wind van afgelopen tijd....blijft extreem weer!
 
Bovenaan Onderaan