Doet mijn navigatie het na 7 april nog wel?

Spector

Forumguru
Help, doet mijn navigatie het na 7 april nog wel?

Navigatiesystemen en GPS-apparatuur van tien jaar en ouder kunnen na 7 april in de war raken door de zogeheten 'GPS-omwenteling’. Updaten is het devies.

Erik Kouwenhoven 12-03-19, 05:00 Laatste update: 08:01

In de nacht van 6 op 7 april raakt het telsysteem van de oudere GPS-systemen vol en begint weer bij nul. Een beetje zoals bij oudere auto’s vroeger, wanneer de kilometerteller na 99.999 kilometer weer op nul sprongen. Daarvoor waarschuwen het Agentschap Telecom in Groningen en het Amerikaanse ministerie voor Homeland Security.

,,Het terugzetten van de kalender kan leiden tot miscommunicatie tussen gps-satellieten en -ontvangers, zo schrijft TomTom op zijn website. ,,Hierdoor kan een aantal chips in navigatiesystemen bepaalde functies niet langer verwerken.” GPS-navigatie gebruikt zeer nauwkeurige tijdmeting om de positie te bepalen en kan dan makkelijk de weg kwijt raken. Of het wordt heel traag, omdat het op zoek gaat naar satellieten op de plek waar deze 20 jaar geleden hingen.

Wil je narigheid voorkomen, controleer dan de softwareversie van het apparaat en benader indien nodig de leverancier van de navigatieapparatuur of de klantenservice van jouw automerk. Eigenaren van TomTom-navigatieapparaten kunnen bijvoorbeeld het serienummer op de website invoeren om te controleren of het systeem straks nog werkt. Nieuwere navigatiesystemen zijn pas over 157 jaar aan de beurt. Wie wil weten hoe het exact zit op bits en bytes-niveau, kan hier terecht

https://www.ad.nl/auto/help-doet-mijn-navigatie-het-na-7-april-nog-wel~a0519a00/

Dit heeft geen invloed op mijn Columbus, maar misschien wel die van een ander?
 

Rallye

Forumguru
Nee, lijkt echt een probleem te kunnen zijn. Google maar eens op “GPS Week Number Rollover”.....
 

Bakkertje

Forumguru
Is er ergens een overzicht van systemen die hierdoor mogelijk geraakt worden? (ik denk bijvoorbeeld aan de RNS-D zoals die bij mijn schoonouders in hun A4 zit uit 2001)
 

Spector

Forumguru
Is er ergens een overzicht van systemen die hierdoor mogelijk geraakt worden? (ik denk bijvoorbeeld aan de RNS-D zoals die bij mijn schoonouders in hun A4 zit uit 2001)

IF YOUR NETWORKS OR SYSTEMS USE COORDINATED UNIVERSAL TIME (UTC), APRIL 6TH 2019 IS PROBABLY A DATE WORTH MARKING IN ADVANCE.
On, or possibly after, this date, some GPS receivers may start to behave strangely. The data they output may jump backwards in time, resulting in month and year timestamps that are potentially up to 20 years out of date.

This is a known issue; in April 2018 the Department of Homeland Security in the United States issued a memo to make GPS users aware of the situation. Any changes, adjustments, or other actions are ultimately the responsibility of the user, so DHS strongly recommends owners and operators of critical infrastructure to prepare for the rollover.

This refers to the GPS Week Rollover on Coordinated Universal Time (UTC) derived from GPS devices.


The detail …

The potential problem revolves around the way that GPS handles the week element of the data that forms part of the navigation signal; specifically the CNAV and MNAV message types.

The week number is encoded into the data stream by a 10-bit field. A binary 10-bit word can represent a maximum of 1,024 weeks, which is approximately 19.7 years. Each 19.7 year period is known in GPS terms as an “epoch”.

At the end of each epoch the receiver resets the week number to zero and starts counting again – a new epoch begins.

The first epoch started when GPS was launched in January 1980; hence the first epoch of GPS time came to an end on 21stAugust 1999.

As we approach the end of the second epoch, which will fall on 6th April 2019, we may well see problems caused by the rollover. Some GPS receivers, or other systems that utilise the date and time function, may not be able to cope.

Who will be affected?

The list is long and varied; some industries come to mind immediately as they are known to use the accurate timing information provided by the GPS constellation. Financial markets, power generating companies, emergency services and industrial control systems may be affected, as well as fixed-line and cellular communications networks.

GPS tracking devices installed in a fleet management system to schedule and monitor deliveries could cause system errors if they start to provide location data that is potentially up to 20 years out of date.

Since this is the second time a GPS week rollover will occur, many manufacturers will have been aware of it in advance and newer receivers will continue through and beyond the rollover date without issue.

Issues could occur if:

  • Receivers have been in operation for more than 10-15 years without firmware updates
  • Receivers are part of a critical timing system, i.e. what would be the impact to the system if the GPS receiver starts to output incorrect UTC data?
What can be done?

There is an ongoing multi-billion-dollar program of upgrades to improve the overall performance of the Global Position System.

Included within this program is a move towards a 13-bit date field to represent the week number. Thirteen binary bits represents around 157 years per epoch. Newer GPS receivers won’t be affected by the current end-of-epoch situation.

Notwithstanding that, if unsure the best advice is to check with the manufacturer of the devices you use.

This situation won’t affect a receiver’s ability to navigate and/or calculate precise time, but it has the potential to create week, month and year timestamps that are wildly wrong. Applications which rely on GPS data at that level may be seriously affected.

Other GNSSs, such as the Russian GLONASS, European Galileo or Chinese BeiDou, are not affected by this problem.

Using receivers indoors via a GPS repeater

If your receivers are operated indoors by means of a GPS repeater system, the contents of the GPS signal is not affected at all by the repeater.

Anything that is transmitted by the GPS satellites is passed transparently through to the interior.

Any checks carried out to ascertain the potential effect of the GPS week rollover need not involve the GPS repeater if installed.


Wanneer er in de laatste 10-15 jaar nog firmware updates gedaan zijn zouden er geen problemen hoeven te ontstaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nieuwere systemen die wel zijn voorbereid op de 13-bit weeknummers kunnen zo'n 157 jaar vooruit.
Leveranciers als Tomtom, Garmin etc. zullen daar vast wel informatie over geven.
Dat gaat onze tijd dus in elk geval wel duren...
 

AndreM

Forumguru
Kom je vanzelf achter...
Nog 2 weken en 2 dagen als ik goed heb...

We gaan het zien. :jaja:
Met de millennium zouden de faxen ouder dan 15 jaar ook niet meer werken, werd er verteld!
Schijnbaar een verkooptruukje want die oude faxen werkte nog gewoon in januari 2000. :fool:
 

EdK

Forumguru
Niet over de milleniumnacht beginnen want dan ga je :ot: en worden je berichten verwijderd.....:pardon::pardon:

Spreek uit ervaring....
 

CharlesTucker

Forumguru
Het is geen grap, het is eerder gebeurd, 21 augustus 1999, en dat was toen best een issue. Dat was ook slechts 4 jaar nadat het systeem volledige officieel operationeel verklaard was. In de GPS business was het een veel groter probleem dan het Y2K probleem. Maar die business was toen veel kleiner, nog ruim voor de eerste iPhone en zo'n beetje 3 jaar voor de eerste TomTom, dus weinig mensen hebben het bewust meegemaakt. (ik lijk wel oud bedenk ik me nu, ik heb in 1986 voor het eerst met een GPS ontvanger gespeeld, deze, van Texas Instruments)

Voor de komende roll-over zou ik me er niet heel druk over maken, alle ontvangers die nu goed werken hebben per definitie al een voorziening voor de roll-over. Wat bij erg brakke apparaten zou kunnen voorkomen is dat er een hele simpele oplossing voor het probleem in zit, simpelweg 1024 optellen bij het door de satellieten verstuurde weeknummer of zo. Als de firmware van je ontvanger geschreven is door een simpleton die zich er op die manier vanaf gemaakt heeft werkt je ontvanger niet meer na 6 april, want dan moet er 2048 bij het weeknummer opgeteld worden.

13-bits weeknummers gaat nog wel even duren, er vliegt momenteel slechts een GPS-III satelliet, en die verkeert nog volop in de testfase en is nog niet operationeel. Ook is het meest recente Interface Control Document (het document wat voorschrijft hoe je als ontvangerbouwer met het systeem moet omgaan) niet aangepast aan 13-bits weeknummers. Maar met behulp van een additioneel heel goedkoop klokje is het natuurlijk helemaal niet moeilijk om te bepalen in welke periode van 19.7 jaar je zit, dus tenzij je een heel oud en beroerd ontvangertje hebt zou ik me er verder niet druk over maken.
 

MaxN

Donateur
En is de wereld al vergaan bij sommigen?
Alle navi's van 2009 en ouder "kunnen" problemen geven(mits nooit geupdate) zoals bekend is.
 

deusjevo

Forumguru
Ik heb naast het Connect systeem in m’n Qashqai 2 losse systemen.
Een Navigon 70-23 en een Mio Spirit 450, beide zijn minimaal 10 jaar oud en werken nog prima.
 
Bovenaan Onderaan