Infotainment upgrade

Crafter

Actief lid
Ik ben van plan om in de hatchback de Swing te upgraden naar een Bolero. Ik kom er alleen niet achter wat er nu gemonteerd zit en wat er nog nodig is om dit goed voor elkaar te krijgen. Naast het scherm zitten er nog onderdelen achter, maar welke precies weet ik niet. Het gaat me er voornamelijk om dat de stuur(spraak)bediening (zit er al in) werkend te krijgen en daarnaast DAB ontvangst. Heb een scherm op het oog, maar zou het zonde vinden om die nu aan te schaffen en achteraf blijkt dat ik er niets aan heb...

Dus ik zit (tot nu toe) met de volgende vragen:
- Uit welke onderdelen bestaat de huidige configuratie?
- Welke onderdelen heb ik nodig om een Bolero werkend te krijgen?
- Is het mogelijk om dit te (laten) coderen?
- heeft iemand hier al ervaring mee of uitgevoerd?
- wat zijn de uitdagingen/valkuilen?

Ik heb nog niets los gehaald in de auto, als dat eerst nodig is hoor ik het graag en waar ik dan op moet letten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 

Rallye

Forumguru
Zie ook hier https://www.skodacommunity.de/threads/fabia-iii-radio-upgrade-bolero-statt-swing.108088/ en hier https://www.skodacommunity.de/threa...end-von-swing-verfuegbar.121941/#post-1760556

Ik heb geen idee hoe de Swing is opgebouwd, maar een Bolero bestaat uit tweee delen: het scherm en het deel achter het dashboardkastje. Geen idee of je, als je een Bolero kunt kopen, je klaar bent met een nieuw scherm en het deel achter het dashboardkastje. Bovendien loop je tegen de “Komponentenschutz” aan.

Ik vraag daarnaast af wat je er met een Bolero ten opzichte van een Swing nu op vooruit gaat, ten opzichte van de te verwachten forse investering. Alleen DAB? Dan zou je mogelijk ook de Swing door een andere Swing kunnen vervangen. Wellicht os dat minder werk. Mogelijk nogsteeds de Komponentenschutz.
 

Crafter

Actief lid
Ik was me nog niet bewust van de Komponentenschutz. Als ik dat goed begrijp zit er een soort bescherming op die alleen de dealer tegen kosten kan vrijgeven? DAB is niet noodzakelijk maar wel nice to have. Heb het in de combi en ben er zeer te spreken over! Wat ik niet snap is waarom er een stuur met een spraakbediening knop in zit maar dit niet ondersteund wordt door de radio. Als er een andere swing in kan en er geen aanpassingen nodig zijn dan is dat voor mij meer dan prima, alleen even uitzoeken welke versie ik dan moet hebben. Ze worden niet veel aangeboden helaas... iemand nog iets op de plank liggen??

De ontvangst van de radio werkt nu ook niet, volgens de vorige eigenaar ligt dat aan de antenne en hij gaat een andere opsturen (via de dealer). Hen er een andere spriet oo gedraaid maar dat had geen effect. Blijkbaar is de originele spriet afgebroken in de wasstraat en er is een andere op gezet. Sindsdien heeft ie niet meer getest of de radio werkt en bij het overschrijven kwam ik er achter dat ie niet werkt. Moet deze ook gecodeerd worden?
 

Cordoba

Forumguru
Antenne zal niet gecodeerd moeten worden, maar met de laatste bouwjaren moet er wel veel gecodeerd worden, zelfs als je achterspeakers toevoegt moeten die vrijgegeven worden via de ECU (anders zijn ze wel aangesloten, maar worden ze niet aangestuurd door de radio). Als je DAB wil is er ook een oplossing waarbij je een losse DAB-tuner koopt en deze via de Aux of USB aansluit op de Swing, bediening is dan via de Swing, waarbij je radiostations selecteert zoals je bij een CD-wisselaar nummers selecteert.

Hier wat voorbeelden waarbij de Aux wordt gebruikt. En hier een USB-variant.
 
Laatst bewerkt:

Crafter

Actief lid
Ik geef eerlijk toe dat ik niet bekend was met het coderen van onderdelen. Ik heb altijd in oudere auto's gereden en daar was alles plug and play. Ik heb geen trek in iets kopen, inbouwen en er dan achterkomen dat het misschien nooit gaat werken. Lastig... Ik denk niet dat ik mijn vrouw overtuigd krijg voor deze DAB opties, bedankt iig voor de geboden opties.

Laat ik nu dan eerst de radio ontvangst werkend krijgen en dan ga ik er eens rustig over na denken of het haalbaar is. Kwam een radio tegen in een schade auto, kon niet goed zien of het een Bolero of een Amundsen is, foto is niet duidelijk genoeg. Hij wil er 400 voor hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is die hele komponentenschutz iets van echt de laatste paar jaar, bij een Fabia uit 2014 of 2015 is dit mogelijk nog geen issue. Het jaar dat telt is de auto: de Schutz zit in de ECU. Ik was een soortgelijke upgrade van plan, maar kwam toen bij verschillende Vagmerken tegen dat zo'n upgrade even heeft gewerkt, maar binnen 24 uur de extra opties ook weer onbruikbaar waren, inclusief een aantal opties (zoals bellen via BT) die origineel wél op de auto zaten.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij is de Komponentenschutz ingevoerd bij de Octavia III. De Fabia III is van daarna, dus het ligt voor de hand dat die (deels ook voorzien van dezelfde radio’s en navigatie) het ook heeft.

Op mijn (parallel geïmporteerde) RS is de spraaksturing achteraf geactiveerd. Misschien kan dat bij jouw Swing ook?
 

Antera

Donateur
Component protective is er zon beetje vanaf de mqb platformen waarbij de systemen modules enz gekoppeld zijn aan het chassisnr. Als dit niet overeen komt dan werkt het onderdeel deels niet of in een soort van noodprogramma die er alleen af te halen is door een dealer of een hele goede tweaker waarna je het systeem ook niet meer kan updaten omdat hij dan gekraakt is in het laatste geval
 
Laatst bewerkt:

Crafter

Actief lid
Jemig, niet echt handig als je het mij vraagt, zeker niet voor de portemonnee!! Wel slim dat de spullen na diefstal niet zomaar meer te gebruiken zijn, maar vooral niet handig dat je als leek niets meer kan aanpassen en het ook gewoon werkt.

Ik voel er weinig voor om elke keer langs een dealer te rijden als ik ergens aan gesleuteld of vervangen heb, dan wordt het een duur geintje. Is VAG daar uniek in? Of is dit een algemene trend bij alle merken?

Ik ga eerst maar eens een paar sleutels bestellen om het scherm er uit te halen en achterhalen welke code er op staat om te zien om welke versie het gaat en of deze te updaten is.

Bedankt voor de info voor zover!!
 

Cordoba

Forumguru
@Crafter Ik ben het helemaal met je eens, ook componenten die gewoon legaal uit een sloopauto komen, zijn daardoor niet zo maar over te zetten. Als een component vrijgegeven zou worden als een auto/chassisnummer officieel als gedemonteerd wordt geregistreerd zou dit wel kunnen, maar dat is niet in het belang van de portomonnee van VAG.
 

Antera

Donateur
@Crafter dit is vrij standaard bij andere merken ook. Een van de manieren om diefstal wat in te kunnen perken maar ook dit word allemaal gekraakt enz al zijn er dan soms nog restricties met sommige systemen. Mocht een dealer dit eraf voor je willen halen en de nieuwe module wel willen aanmelden dan is je probleem opgelost en heb je dit niet. Hier zijn dealers niet zo happig op omdat het dan vaak een gestolen onderdeel is mits je dit duidelijk kan overleggen waar deze vandaan komt misschien.

@Arent Schaap helaas kan ik je hier weinig over zeggen aangezien ik niet bij de dealer werk en niet weet of en wat ze ervoor vragen als ze het al doen.
 

Crafter

Actief lid
Ik begin het te snappen. Als ik het samen mag vatten moet alles wat er veranderd wordt aan de auto (waar een kabeltje of stekkertje aan vast zit) aangemeld/gecodeerd worden door iemand met VCDS en een geschikte HEX-net stekker of door de dealer zelf. En als je componenten uit een andere auto wilt plaatsen waar de komponentenschutz op van toepassing is wel kan installeren maar ook gecodeerd of een VIN aan toegekend moet worden en men (dealer) graag wil zien dat je legaal aan dit component bent gekomen, bijvoorbeeld zelf gedemonteerd hebt uit een schade auto en het betreffende VIN hebt. De mogelijkheid bestaat dat het dan alsnog lastig kan zijn of iets überhaupt gaat werken.

Ik zie dat er een paar mensen op het forum hier flink in thuis zijn, weet ik waar ik me aan kan melden voor een eventuele tweak . Bedankt voor alle info tot zover!!!
 

EdK

Forumguru
Het was ook maar een voorbeeld @Canon-Eye
Noemt men een verkeerd voorbeeld.....:pieker::pardon: sorry

Ook bij je laatste 2 links betwijfel ik of het volledig werkt..
Zie iets in half chinees engels nederlands staan dat er geen canbus is, dus dan geen bediening van de knoppen op stuur.
Maar hoe zit het dan met de meldingen vanuit je radiounit naar je maxidot tussen de tellers
Hoe zit het met de instellingen die je nu doet vanuit de orginele media unit ?
Denk aan CAR data maar ook bv Reset bandenspanning, alle instellingen die je aan en uit kunt zetten in de Amundsen / Columbus om wel of niet te zien in je maxidot ?
 
Laatst bewerkt:

Crafter

Actief lid
Zo, ik ben even afwezig geweest maar ondertussen wat verder met de radio. Sinds de aankoop heeft de swing geen FM ontvangst en heb ondertussen een setje sleutels binnen van onze Chinese vrienden.

9e3d62a636aed5948a99204c2565ae68.jpg


Eenmaal uit het dashboard kwam ik dit tegen. Na wat zoekwerk kwam ik er achter dat ik de linker stekker moest hebben voor de antenne. Losgegaald en getest of ik weerstand had van de kabel naar de antennevoet. Niet dus... De verkoper gaf aan dat de antenne spriet afgebroken was door de wasstraat en vermoed nu ook dat de voet het begeven heeft. De ontvangst werkt gelukkig prima, heb er nu een draadje op aangesloten en hangt uit het dashboard aan de binnenspiegel. Geen gezicht maar mijn vrouw is blij dat de radio het doet .

Ik twijfel nu of ik de voet ga vervangen, lees her en der dat het lastig is om het (tere) hemeltje los te halen. De voet had ik al voor een schappelijke prijs bij SuperSkoda gevonden. Ik neig echter nu naar een raam antenne, lees dat die voor DAB niet super is, maar voor FM misschien wel OK?

Paar vragen:
Heeft iemand er ervaring mee?
Zijn er nog specifieke merken die aan te raden zijn?
Op de voorruit of achterruit?
Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

Ik wil er best een tientje meer voor uitgeven, hoeft geen Ali te zijn. Moet gewoon goed werken, dan laat ik de voet voor wat het is.

Alvast bedankt voor de info!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan