daglichtschakeling

RS-ke

Lid
Is bij mij vandaag aangepast:
dagrijlichten via mistlampen op 75%, in het interieur merk je dat ze aan staan door het licht-icoon in het midden boven de de klokken dat oplicht.

Hetzer

Forumguru
Zou je via vag-com of vds-pro bij een auto zonder dagrijverlichting, ook zo de instellingen kunnen veranderen dat alleen de mistlampen branden ,dus zonder stadslichten en achterverlichting??

RS-ke

Lid
Bij mij branden nu enkel de mistlichten, niets anders.
Ze schakelen vanzelf uit als mijn andere verlichting aangezet wordt.

Is bij mij vandaag aangepast:
dagrijlichten via mistlampen op 75%, in het interieur merk je dat ze aan staan door het licht-icoon in het midden boven de de klokken dat oplicht.

Kan deze modificatie bijvoorbeeld via de importeur aan alle dealers doorgegeven worden? Ik vind dit een zeer nuttige aanpassing van mistlichten die je toch zelden of nooit gebruikt.

Kan deze modificatie bijvoorbeeld via de importeur aan alle dealers doorgegeven worden? Ik vind dit een zeer nuttige aanpassing van mistlichten die je toch zelden of nooit gebruikt.
Dan zal er eerst iemand moeten uitzoeken of dit legaal is in Nederland, want anders gaat die importeur dat natuurlijk nooit verspreiden!

nomad

Senior Member
Dan zal er eerst iemand moeten uitzoeken of dit legaal is in Nederland, want anders gaat die importeur dat natuurlijk nooit verspreiden!

Het is naar mijn weten niet legaal in Nederland. Ik heb er 3 weken mee rondgereden en diverse keren tegemoet gereden of ingehaald door politie/klpd, maar geen enkele reactie. Ik denk dat als je aangehouden wordt en een duidelijke uitleg geeft en laat zien dat het uitgeschakeld wordt als je de gewone verlichting aan doet, dat als je een enigszins redelijke agent treft dat je geen bon krijgt. Er rijden steeds meer auto's rond met deze verlichting.
Ik zag dat de S-Max ook zoiets had met de mistlampen.

Octavia_II

Actief lid
Heren,

zie mijn bericht over wat wel en niet mag omtrent dagrijverlichting in de topic "Dagverlichting standaard vanaf modeljaar 2009".

Voor de luie mensen hierbij de tekst: :koffie:

"daglicht" kan naar wens software matig aangezet worden op de mistlampen of op het dimlicht (niet op xenon !).

"daglicht" is niet anders dan dat je lampen aan de voorkant (gedimt) aangaan op het moment dat je het contact aan zet.
(gedimt is wettelijk verplicht op normale verlichting, want daglicht mag maar een bepaalde hoeveelheid licht genereren en de standaard dim/mist verlichting geeft teveel licht!)

"daglicht" op de dimlichten is in nederland toegestaan.

"daglicht" via mistlampen is in nederland NIET toegestaan en men bekeurt hier ook voor.

Mistlampen hebben nl. een "lichtprofiel" wat NIET bedoeld/geschikt is om als dagrijverlichting te mogen gebruiken. Mistlampen kun je herkennen aan een F van Fog (engels) of een B van Brouillard (frans) in het lampglas. Hieraan kan de sterke arm van de wet helaas altijd herkennen of het een mistlamp is of niet!!

Heb je geen van deze code's in het lampglas staan, dan is de verlichtingseenheid dus niet te herkennen als mistlamp en kan je hier ook niet voor bekeurd worden.

HELLA levert bv. goedgekeurde dagrijlampen (zie http://www.hella.nl/produktion/HellaNL/WebSite/MiscContent/Download/Automobilist/styling_light/NL_Katalog_2008_TT_PART2.pdf en zoek op dagrijlicht)
Echter als je LED's wilt zijn ze wel een "beetje" prijzig... :mad:

Ps. op al deze uitspraken zit natuurlijk geen garantie, dus komt niet zeuren als je toch een bekeuring hebt gekregen!! :smirk:

Groet,

Charlie

Hetzer

Forumguru
Ik zag dat de dagrijverlichting ook in de accessoire folder staat voor de Roomster, achteraf te monteren, ik ga het is navragen bij de dealer.

Fabia

† In Memoriam
Ben ik helemaal met je eens. De folders beginnen bij mij te slijten, ken alle sites over Skoda uit mijn hoofd en heb al tig sites gezien over lichtmetalen velgen. Dus ik begrijp je helemaal. :xyxthumbs: Trouwens wat wel irritant is dat je totaal geen leuke velgen kan vinden in 14inch. Er is gewoon niks leuks. Ik wil zwarte velgen maar dat kan je vergeten in 14inch. Ben dus gedwongen om 15inch velgen te kopen in de toekomst. Had gehoopt wat in 14inch te vinden en dan de banden overzetten.

Hetzer

Forumguru
Ben ik helemaal met je eens. De folders beginnen bij mij te slijten, ken alle sites over Skoda uit mijn hoofd en heb al tig sites gezien over lichtmetalen velgen. Dus ik begrijp je helemaal. :xyxthumbs: Trouwens wat wel irritant is dat je totaal geen leuke velgen kan vinden in 14inch. Er is gewoon niks leuks. Ik wil zwarte velgen maar dat kan je vergeten in 14inch. Ben dus gedwongen om 15inch velgen te kopen in de toekomst. Had gehoopt wat in 14inch te vinden en dan de banden overzetten.

Off-TOPIC ; kijk eens op www.velgenland.nl daar verkopen ze de MAK AUDACE GUN METALLIC MIRROR in blackchrome.

In ieder geval wil ik dus even gaan kijken voor die dagrijverlichting, lijkt mij erg handig.

Bijlagen

• N15_3D.jpg
    N15_3D.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 13

Fabia

† In Memoriam
Bedankt, ik kende deze site nog niet. Erg overzichtelijk met heel veel velgen erop. Ga morgen ff verder kijken.

Mooi spul! Krijg je nog korting op de getoonde prijzen? Want die zijn ook behoorlijk aan de maat. Ik neem tenminste aan dat het niet om een setprijs, maar om een stuksprijs gaat.

Fabia

† In Memoriam
Yep, de prijzen die daar staan zijn bruto prijzen. Ik hou natuurlijk mijn eigen banden en ben in totaal rond de € 500,- kwijt. Dat lijkt me geen gekke deal.

Bovenaan Onderaan