Toch nog KVS verlies

Edwinz

Forumguru
Na het vervangen van mijn thermostaathuis, gevolgd door het KVS tankje moet ik toch denken aan de koppakking te vervangen.

Ik zou het zelf willen proberen maar heb geen momentsleutel. Zijn de bouten handvast te draaien om vervolgens na te trekken? Of is dit sterk af te raden?

Indien af te raden moet ik dus een momentsleutel aanschaffen. Zijn er nog tips qua gereedschap wat ook echt nodig is bij het vervangen van de pakking(set)?

Heb al diverse berichten gezien op het forum over het AQW blok.

Klachten:
-een klein slokje KVS na 85km (snelweg). Begin langzaam aan een beetje verkleuring te zien aan de bovenkant van mn tankje.
- Bij starten 2.4l/h, na een paar meter gereden te hebben en weer stil te staan tussen de 0.9 en 1.0 l/h.
- Na die 85km gereden te hebben en de auto uitgeschakeld te hebben start de auto moeilijk.

Verder:
- Geen witte rook.
- Geen sludge (maar ik rijd lange afstanden).
- Meter geeft 90 graden aan. Echter via OBD icm Torque Pro lees ik 104 graden af bij stilstand. Met rijden zakt deze temperatuur netjes.
- Gewoon warme lucht uit de kachel.
- Oliepeil in orde.
- Geen sludge aan de peilstok.

Het slangetje wat aan de KVS tank vastzit laat naar mijn gevoel wat olie door, hieronder ligt namelijk een klein plasje olie.
Ik heb bedacht dat er beetje bij beetje KVS bij de olie komt en doordat het oliepeil stijgt dat de olie er uit gegooid wordt.

Eerst twijfelde ik om de auto de deur uit te doen. Maar op 85km een gemiddeld verbruik van 4.9 tot 5.5 L/100km.
Op ca 105km/h 5.0L/100km
Op ca 70km/h 3.5 tot 4.2L/100km
Dit wordt gemeten door de boordcomputer terwijl ik op cruisecontrol rijd.
Hoe het werkelijke verbruik is kom ik van het weekend achter als ik weer ga tanken.

Toch wel een zuinige prettige auto om mee door te rijden denk ik zo.:jaja:
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Momentsleutel en/of draaihoeksleutel nodig,kan zijn enkel op Nm moet vast zetten of graden.
Gewoon zo vastdraaien ga niet gaan of tis dat je perfect Nm kan aandraaien zonder gereedschap :pieker:
 

Ted

Forumguru
Weet je zeker dat er koelwater in je olie komt? Door verbranding van je olie aan je pijlstok kan je dit wellicht constateren Een beetje verlies heb je gauw bij een auto op leeftijd Als laatste kan je een dichtingsmiddel gebruiken Daar heb ik bij oude auto, s goede resultaten mee geboekt ofschoon er veel sceptici negatief over zijn. Ik gebruik ook nooit de volle dosering. Mijn schoonvader werkte bij de hoofddealer van bmw en daar werd dit dikwijls gebruikt als laatste redmiddel en bij mij heb ik er 2 polo, s nog 5 jaar probleemloos meegereden en zijn ruim 20 jaar geworden
 

brepus13

Forumguru
Magische handen:laugh:
Dat sowieso dus aanschaffen.

Je kan het ook anders zien; de klus uitbesteden bij een garage is veel duurder. Nu koop je een mooi stukje gereedschap waar je de rest van je leven plezier van kan hebben én je bent nog steeds goedkoper uit dan bij een garage... ( tip koop zeker bij een momentsleutel een goede en niet de goedkoopste. Zeker een koppakking luistert redelijk nauw en goed gereedschap blijft vaak ook goed :-)
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst het belangrijkste bij een momentsleutel: na gebruik altijd terugstellen naar 0, anders rekt de veer door constante spanning en is de momentsleutel niet meer zuiver. Sommigen hebben de neiging om een momentsleutel voor de wielbouten op te bergen op het voorgeschreven moment, zodat ze dat niet hoeven te onthouden/opzoeken, dat gaat dus niet werken.

Kijk verder eerst even welke momenten je nodig hebt voor de verschillende bouten, zodat de range van de momentsleutel(s) daarbij past.

Zaken die je ten aanzien van de koppakking nog kunt testen:
- ruikt de olie (aan de peilstok) zoet? (zoja, dan is dit de koelvloeistof)
- ruiken uitlaatgassen zoet (kvs)?
- koelmiddel ruikt dat naar olie/uitlaatgassen?

Dus wat snuffeltests, om te checken of er koelmiddel in de olie komt en/of olie in je koelmiddel.
 

Edwinz

Forumguru
Die gedachte had ik dus ook. Gereedschap aanschaffen en dan alsnog goedkoper uit zijn.

De 'snuffeltest' zal ik nog even doen.

Verlies is wel minimaal. Maar ik wil gewoon geen verlies:D

KVS ziet er wel (nog) helder roze uit.
 

brepus13

Forumguru
Uit het bestand koptrekken AQW zag ik al staan 3Nm tot 90Nm

Dan zou het het beste zijn een kleine te halen van zeg 1 - 30nm deze kun je ook gebruiken voor je carterplug, oliefilter en voor het fijnere werk zeg maar. De zwaardere van zeg 30-150 gebruik je voor oa je wielbouten en voor de remmerij. Een goedkope sleutel van 20-200 heb ik zelf ook gehad maar is inmiddels vervangen zoals gezegd in meerdere sleutels.
 

Edwinz

Forumguru
Thnx, heb het gelezen. Sowieso leuk om ook weer wat extra fotootjes te zien van het blok.

Alle info over dit soort zaken is toch interessant om te lezen voordat ik er echt aan begin.

Alleen nog in twijfel waar de koppakking set met nieuwe bouten te bestellen en van welk merk.
Heb wel al een mailtje naar skoda almere gestuurd met de vraag wat zij voor mij kunnen betekenen (qua onderdelen!)
 

brepus13

Forumguru
De voorbereiding kost mij altijd het meeste werk ... maar daar profiteer je van als je eenmaal gaat beginnen :-)

Online onderdelen bestellen scheelt vaak een hoop geld. Kies voor een a merk en je zit bijna altijd wel goed.
 

Edwinz

Forumguru
De voorbereiding kost mij altijd het meeste werk ... maar daar profiteer je van als je eenmaal gaat beginnen :-)

Online onderdelen bestellen scheelt vaak een hoop geld. Kies voor een a merk en je zit bijna altijd wel goed.

Ik neem aan dat ik dan ook alles van hetzelfde merk moet hebben?
Ik zag bv van Payen dat 1 pakking er wel was maar de andere niet.
 

brepus13

Forumguru
Ik doe dat meestal wel bij onderdelen halen maar zou theoretisch niet echt uit moeten maken. Ik kan me voorstellen dat er ook wel complete sets verkocht worden?
 

Edwinz

Forumguru
Ik doe dat meestal wel bij onderdelen halen maar zou theoretisch niet echt uit moeten maken. Ik kan me voorstellen dat er ook wel complete sets verkocht worden?

Er worden inderdaad op sommige sites complete sets verkocht maar op sommige moet je alles ook apart selecteren.
Wilde eigenlijk sites (lijkend op) autodoc etc vermijden:arghh:

Misschien tips in de keuze van leverancier?
 

Edwinz

Forumguru

brepus13

Forumguru
:thumbsup::thumbsup:
Er worden inderdaad op sommige sites complete sets verkocht maar op sommige moet je alles ook apart selecteren.
Wilde eigenlijk sites (lijkend op) autodoc etc vermijden:arghh:

Misschien tips in de keuze van leverancier?

Zelf bestel ik nog wel eens bij autodoc omdat dit voor filters etc gewoon de goedkoopste is. Online bestellen heeft voor en nadelen... lokale automaterialen zaak is het prettigst eigenlijk omdat ik daar sowieso dezelfde dag alles heb en ook de juiste zaken krijg. Nadeel is hier weer van dat er soms een factor 2 a 3 is in prijsverschil.

Succes met je voorbereidingen in ieder geval :thumbsup:
 

Edwinz

Forumguru
:thumbsup::thumbsup:

Zelf bestel ik nog wel eens bij autodoc omdat dit voor filters etc gewoon de goedkoopste is. Online bestellen heeft voor en nadelen... lokale automaterialen zaak is het prettigst eigenlijk omdat ik daar sowieso dezelfde dag alles heb en ook de juiste zaken krijg. Nadeel is hier weer van dat er soms een factor 2 a 3 is in prijsverschil.

Succes met je voorbereidingen in ieder geval :thumbsup:

Ga nog maar eens goed op zoek op internet.

Bij Brezan zitten ook niet de slimste.. heb hier namelijk weleens verkeerde onderdelen meegekregen..
Andere zaak in Almere zouden onderdelen de volgende dag 100% geleverd worden. Volgende dag aangekomen.. niet alle onderdelen geleverd..

Thnx, ALS de klus is geklaard zal ik weer mn bijdrage doen:D
 
Bovenaan Onderaan