SteGo's Citigo's

hemi24

Forumguru
LPG of CNG zijn natuurlijk wel twee heel verschillende soorten gas (qua tanken en beschikbaarheid)...
 

Hakar

Donateur
Verschillende soorten, wist ik.
Had verzuimd om de verkrijgbaarheid van CNG specifiek te noemen, maar voor de zekerheid maar even aangepast.
De tijdspanne tussen het rijden op gas, en nu is toch al weer 21 jaar.
 
:cheer::cheer:Wat een ontzettend gave topic zeg!

Nee, ik ben zelf totaal niet handig. Zelfs verven gaat vaker fout dan goed :tegek:..

Wat gaaf dat je van een al mooie citigo een nog mooiere citigo maakt! Echt supertof.

Mijn citigo, welke ik op 4 maart a.s. ga ophalen bij de dealer, is voor de duur van 8 maanden een demonstratiemodel geweest. Dus nog rijkelijk jong en nieuw. Vind je tip vwb de afvalbakjes in beide portieren een goed idee. Evenals de dubbele laadvloer...

Ga zo door met je project!
 

SteGo

Donateur
turboturbo zei:
Dat lijkt mij nou zo mooi aan dat het CNG af-fabriek is; dat je huidige dashboard metertjes gewoon werken op beide systemen.
Dat vind ik zelf ook wel erg fraai gedaan inderdaad. De grotere CNG-auto's van de VAG-groep hebben geloof ik vaak 2 brandstofmeters; 1 voor benzine en 1 voor CNG, maar ik vind de oplossing uit de Citigo/Up!/Mii eigenlijk netter.

turboturbo zei:
Dus een groeie ron98 erin doen ondanks dat de 1.0MPI niet veel kan met dat hoge octaan getal, is dan misschien wel een goed idee?
Vandaag heb ik nog weer even een stuk snelweg gepakt waarna er opnieuw bijna 6 liter benzine in de Citigo verdween. Hij heeft z'n benzinebuikje nu dus lekker gevuld met frisse Shell V-power98, daar hoef ik voorlopig niet meer naar om te kijken.

Daarna doorgereden naar de Esso bij mij in de stad omdat dat het enige punt is waar ze CNG (OrangeGas) verkopen, daar ging er ook nog ruim 12kg gas in. Ik kwam er wel achter dat het bijhouden van het verbruik op Spritmonitor wat lastig is als je stukken op benzine rijd. Hij berekend het aantal kilometers dat je op gas hebt gereden uiteraard op basis van de vorige kilometerstand van het tanken van CNG, in dit geval kreeg ik dus een belachelijk laag CNG-verbruik. Ik heb de trip-kilometerstand handmatig maar even aangepast. Ik schat dat hij na zo'n 275km op CNG is overgeschakeld op benzine.
Het verbruik op benzine was redelijk hoog, maar dat komt omdat ik de benzine er door heb gejaagd op snelwegtempo. ;)
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1008219.html

Heb geen idee hoe de verkrijgbaarheid van CNG over de grens heden ten dagen is, maar moet er niet aan denken om met een benzinetankje van 10 liter van Ljubljana naar Belgrado te rijden :nailbiting:
Ik kom zelf nauwelijks Nederland uit dus ik zou niet weten hoe goed de dekking in het buitenland is. Ik heb wel eens gelezen dat het in Italië redelijk goed schijnt te zijn. In Nederland is het prima te doen. Natuurlijk, je hebt niet zoveel keus als bij gewone tankstations. Maar in m'n eigen stadje (Kampen) is er 1 en in Zwolle 2 (3e is gepland). Verder heb ik de app's van OrangeGas en 'DirectLease Tankservice' op m'n smartphone staan om makkelijk andere vulstations te kunnen vinden. De navigatie in de auto zelf kun je ook tankstations laten zoeken, maar hij kent ze niet allemaal en die Garmin-navigatie is ook niet zo'n fijn systeem in de omgang.

LPG of CNG zijn natuurlijk wel twee heel verschillende soorten gas (qua tanken en beschikbaarheid)...
Klopt en ook de hoeveelheid druk waaronder het in de auto wordt opgeslagen is heel anders. CNG ruim 200 bar, LPG slechts 7,5 bar. Vulnippels zijn ook heel anders. LPG heeft als voordeel dat je het op veel meer plekken kunt tanken, al kan ik ook wel uit de voeten met het aantal CNG stations.
Nadeel van CNG is dat je het systeem elke 4 jaar dient te laten keuren door een KIWA-gecertificeerd bedrijf. De kosten schijnen zo rond de €400 te liggen. Ik had nagevraagd bij de RDW of hier ook op wordt gecontroleerd bij de APK, maar dat is niet het geval. Het is de verantwoordelijkheid van de auto-eigenaar dat de tanks op tijd gekeurd worden. Maar je kunt natuurlijk wel raden dat je in grote problemen komt als je tanks niet zijn gekeurd en er gebeurd een ernstig incident zoals bij deze VW Touran. Wie is in dat geval aansprakelijk voor de ontstane schade? Ik laat mijn tanks volgend jaar keuren aangezien het gas-systeem voor het laatst in 2016 in Duitsland gekeurd is.
 

brepus13

Forumguru
Hmmm, als je de kosten van de keuring en ander mogelijk extra onderhoud doorrekent in je running cost is het dan eigenlijk nog wel veel voordeliger om een cng te rijden? Of is het meer een milieu statement?

(Ik probeer geen welles nietes discussie op gang te brengen maar vraag het mij oprecht af )
 

SteGo

Donateur
Hmmm, als je de kosten van de keuring en ander mogelijk extra onderhoud doorrekent in je running cost is het dan eigenlijk nog wel veel voordeliger om een cng te rijden? Of is het meer een milieu statement?

(Ik probeer geen welles nietes discussie op gang te brengen maar vraag het mij oprecht af )
Ik moet direct toegeven dat ik geen uitgebreid financieel onderzoek heb gedaan waarbij ik een benzine Citigo met een CNG variant heb vergeleken. Voor de grap heb ik net even een snelle berekening gedaan waarbij ik even een vergelijkbaar uitgevoerde 60pk benzine variant uit hetzelfde bouwjaar heb genomen ter vergelijking;
De MRB is per maand ongeveer €4,50 duurder, dus dat heb je er zo uit. Maar de verzekering is een ander verhaal, ik betaal normaal gesproken per maand maar liefst zo'n €30 meer verzekeringspremie dan voor een benzineversie. Sommige verzekeraars verzekeren trouwens uberhaupt geen CNG-auto's. Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik mijn auto allrisk heb verzekerd, bij WA+ is het verschil €25. Ik zit overigens bij Univé, dat is niet de goedkoopste verzekeraar, daar ben ik me van bewust. Nadat ik echter bespeurde dat de concurrentie (Achmea-verzekeraars) fors goedkoper zijn bij het verzekeren een CNG-auto ben ik naar het Univé-kantoor gegaan en heb ik een korting op de premie gekregen waardoor het verschil minder groot is dan de €30 per maand die het normaal gesproken zou zijn. Maar de CNG-versie blijft een stuk duurder dan de benzine-variant.

Ik heb wel eens gelezen dat de CNG-varianten van de Up!/Citigo/Mii al interessant zijn vanaf een kilometrage van 9000km per jaar. Maar ik denk dat ze daarbij alleen uitgaan van de meerprijs van een nieuwe auto afgezet tegen de brandstofkosten. Ik vermoed dat het omslagpunt veel hoger ligt vanwege de duurdere verzekering. Zelf rijd ik zo'n 20.000km per jaar en als ik m'n berekening van zonet eens bekijk en je rekent ook elk jaar €100 mee voor de 4-jaarlijkse CNG-tankkeuring dan is de CNG-auto denk ik niet goedkoper. Zonder die tankkeuring wel.
Overigens is er veel onwetendheid over de CNG-keuring, zelfs sommige VAG-(service)dealers zijn er niet van op de hoogte, of ze verzwijgen het.
https://www.tankinspecties.nl/faq

Waarom ben ik dan toch voor een CNG-Citigo gegaan zul je je afvragen. Het is geen milieu-statement. Ik vind het erg leuk om te lezen dat ik bij gebruik van 'groen gas' ongeveer dezelfde CO2-uitstoot heb als een elektrische auto, maar dat is geen aankoopargument geweest maar eerder een leuke bijkomstigheid. Ik vind het verder wel een prettig idee dat deze auto ook minder andere schadelijke stoffen uitstoot, maar ook dat is geen aankoopargument geweest.
Wat dan wel? Nou, toen ik mijn vorige benzine-auto (Toyota iQ) nog had wilde ik eigenlijk als volgende auto graag eens een alternatieve aandrijflijn of brandstof proberen. Uit pure interesse. Aanvankelijk had ik een hybride Yaris of een Lexus CT200h in gedachten maar deze auto's waren echt veel te duur. De Lexus was daarbij ook te groot, maar ik vind het gewoon zo'n mooie auto. :itwasntme:

Als hybride afvalt dan blijven CNG en LPG over, elektrisch is voor mij op dit moment nog te duur/onpraktisch. LPG vind ik zeer interessant en ik heb ook uitgebreid gelezen over het ombouwen van de VAG-drieling naar LPG G3. Maar ik wilde graag een luxe uitgeruste auto, dat zijn niet de goedkoopste exemplaren op de tweedehands-markt, daarna moet er nog een LPG installatie ingebouwd worden van van zo'n €1600. Al met al ben je dan een hoop geld kwijt voordat je eenmaal onderweg bent.
En toen kwam ik mijn Citigo tegen in Sport uitvoering met af-fabriek stoelverwarming en allerlei luxe tegen een zeer goede prijs. Voor de benzine-variant hiervan had ik bij een handelaar of dealer al makkelijk zo'n €1500 tot €2000 meer moeten betalen.

Deze Citigo heb ik dus gewoon relatief goedkoop in handen kunnen krijgen doordat de particuliere markt gewoon niet zit te wachten op CNG-auto's, vandaar is het uiteindelijk CNG geworden ipv LPG. En wat ik wel erg mooi vind is dat deze auto het gewoon af-fabriek heeft. Alles ziet er dan gewoon zo netjes uit. Zowel de tankmeter die netjes in de tacho-unit zit, onder de motorkap alles netjes en de CNG-aansluiting achter brandstofklepje waarbij ik dus niet eerst een adapter hoef op te schroeven bij het tanken.

Mocht zich ooit een probleem voordoen in het CNG-systeem dan zal het wel een prijzig geintje worden, maar als ik probleemloos de komende jaren doorkom dan is het onderhoud afgezien van de tankkeuring niet veel duurder dan voor z'n benzine-broertjes. En die tankkeuring hoef ik maar 1 keer te betalen ... ik heb nog nooit een auto langer dan 4 jaar in bezit gehad. :D
Wanneer ik de auto ga inruilen zal ik waarschijnlijk wel een traantje moeten laten want ondanks dat ik de auto dus zelf niet al te duur in handen heb gekregen zal ik waarschijnlijk zelf ook nog wel redelijk moeten afschrijven wanneer hij weer de deur uitgaat. ;)
 

brepus13

Forumguru
Duidelijk verhaal! Ik snap je overwegingen :-)
Problemen binnen het cng systeem gaat idd geld kosten maar dat is bij lpg niet anders. Inruil gaat vermoedelijk ook geld kosten ja maar ach, het is maar geld he ;)

Ondertussen maak je veel blije km’ers en dat is niet in geld uit te drukken, auto’s zijn toch een beetje emotie en dat kost nou eenmaal geld. Heel veel plezier met auto en blijf ons op de hoogte houden :thumbsup:
 

brepus13

Forumguru
Ik ken het, ik had ook wel een paar auto’s kunnen schrappen omdat de vorige nog noet op was... maar ja je wilt wel eens wat anders he ;)
 

SteGo

Donateur
Na verloop van tijd begint het weer te kriebelen inderdaad. ;)
Het leven is te kort om een eeuwigheid met 1 auto te doen. :D
 

SteGo

Donateur
Vandaag mocht de Citigo even naar m'n vaste garage (Vakgarage JMR in Zwolle) en dat was stiekem toch een beetje spannend. Ik heb de auto van een particulier gekocht en mijn technische keuring beperkte zich op dat moment tot de zaken die ik makkelijk met een zaklampje kon controleren, buiten, in de regen, in de wind .. met de knietjes op de natte straat. :D

Wat zou de monteur nog vinden aan technische problemen? Nou, eigenlijk bar weinig. De monteur merkte op dat het druklager wat geluid maakt, maar dat het niet iets is om me nu echt zorgen over te maken. Overigens maakte de Citigo waar ik kort voor aankoop van mijn eigen Citigo ook mee had proefgereden hetzelfde geluid, de betreffende Seat-servicedealer vertelde me toen dat alle Up!/Citigo/Mii'tjes last hebben van dit kwaaltje. We kijken het eerst nog wel eens een tijd aan, misschien kan hij er prima oud mee worden. :jaja:

Verder had ik erop gerekend dat de remschijven en blokken vóór vervangen zouden moeten worden maar die bleken bij nadere inspectie nog prima en kunnen nog een hele tijd mee. Dat scheelde in financieel opzicht ook een forse slok op de spreekwoordelijke borrel. Wat overbleef was eigenlijk een gewone grote beurt met alle filtertjes en bougies, APK en het verversen van de remvloeistof.
En omdat ik wel eens vaker had gelezen over problemen met de bobines (kwam ook in de aankoopadvies video voor de VW Up! van AutoWeek voorbij) heb ik ervoor gekozen die preventief mee te vervangen door merkverpakte exemparen van BERU (ZSE067). De oude heb ik bewaard als reserve, je weet maar nooit of het nog eens van pas komt.

De Citigo staat er technisch dus weer prima bij en deze beurt is netjes afgestempeld in m'n nieuwe onderhoudsboekje. Gewoon lekker ouderwetsch, geen gedonder met elektronische/online serviceboekjes. ;)
 

turboturbo

Forumguru
Moet er gezien de CNG nog bepaalde type bougies gehanteerd worden? Of een kortere vervangingstermijn?

Goed om te lezen dat je geen kat in de zak hebt gekocht. Ik begrijp de opluchting wel (zelf ook 2x particulier gekocht, grotendeels op intuïtie/gok) :jaja:
 

SteGo

Donateur
Moet er gezien de CNG nog bepaalde type bougies gehanteerd worden? Of een kortere vervangingstermijn?
De bougies moeten bij elke grote beurt (30.000km) vervangen worden, verder heb ik niet de indruk dat het speciale bougies zijn. Geen dure Irridium-bougies ofzo zoals ik in m'n vorige auto had. ;) De garage heeft exemplaren van Bosch gebruikt met nummer; 0241145515.
Als ik de auto bij de dealer had gebracht voor onderhoud zouden ze OEM-nummer 04E905612C hebben gebruikt. De Bosch bougies zijn uitwisselbaar met dat OEM-nummer. Ik had vooraf ook een prijsopgave laten maken bij de dealer om even prijzen te vergelijken, daar kreeg ik mooi een prijsopgave mee inclusief alle onderdeelnummers. Zoals te verwachten was de dealer uiteraard stukken duurder dan de Vakgarage.

Goed om te lezen dat je geen kat in de zak hebt gekocht. Ik begrijp de opluchting wel (zelf ook 2x particulier gekocht, grotendeels op intuïtie/gok) :jaja:
Het geeft altijd een wat zekerder gevoel om bij een handelaar of dealer een auto te kopen, zeker aangezien ik bij de vorige 3 auto's wat garantiegevalletjes heb gehad. Nou kun je natuurlijk ook redeneren dat je voor de oplossing van die problemen dan ook extra hebt betaald (afleverpakket met garantie). Maar ik weet zeker dat bij m'n Nissan Cube de reparatiekosten hoger zijn geweest dan wat de dealer had ingecalculeerd als eventueel garantie-risico. :D

Gelukkig heeft de gok nu inderdaad goed uitgepakt. :cheer:
 
Bovenaan Onderaan