Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Stuiver

Forumguru
Ik heb een laptop van de zaak met een simkaart en een IPhone van de zaak met een simkaart en beide hebben hetzelfde telefoonnummer van KPN.
Weet je zeker dat jouw laptop een telefoonnummer-sim heeft? Die kaart kan in een mobiel, en dan kun je bellen?? Of is het een dataSim?
 

Turbo Harry

Actief lid
Wanneer je die 2de kaart trouwens enkel voor data wil gebruiken, vraag dan een data only sim aan ipv een duo sim.
Data only sim doet exact wat de naam zegt en er is een 097-nummer aan gekoppeld ipv een 06-nummer.

Sterker nog, wanneer je een sim met 06-nummer ge(mis)bruikt voor enkel data, kan een provider je zelfs blokkeren/afsluiten. Ze kunnen namelijk zien wat voor soort apparaat zich via de 06-sim meldt. Een collega heeft dat aan de hand gehad met Telfort of Tele2. Die had een cheap normaal abo (met 06-nummer dus) met een paar GB /mnd voor enkel data in de auto. In de brief die hij ontving stond dat het apparaat dat zich meldde, zich identificeerde als "........AUDI......." en hij daarom dus werd afgesloten.

Zie ook:
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/t...ruiken/06--en-097-nummers-voor-spraak-en-data
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Weet je zeker dat jouw laptop een telefoonnummer-sim heeft? Die kaart kan in een mobiel, en dan kun je bellen?? Of is het een dataSim?

Ja dat weet ik zeker. :jaja:
Voorheen had ik een aparte sim voor data namelijk.
Nu heb ik voor allebij hetzelfde 06 nummer met 10Gb per maand voor data en kan ik ook tegelijkertijd op de laptop en telefoon data gebruiken.
Misschien is het iets nieuws van KPN, want ik heb het pas sinds vorig jaar februari.
 

dn-co

Actief lid
Beste,

Ik heb sinds kort een sim kaart in me auto en eentje in mijn telefoon. Allebei de simkaarten hebben hetzelfde nummer. Nu merk ik dat als ik de auto uitstap (en afsluit) ik geen telefoontjes meer ontvang op mijn telefoon. Ook smsjes komen niet binnen. Ik heb wel gemerkt dat als ik met me telefoon naar een nummer bel en hem een keer laat overgaan dat ik daarna wel weer gewoon gebeld kan worden.

Is dit een instelling in de auto dat als ik de auto afsluit mijn telefoon weer actief moet worden? En hebben meer mensen hier last van?

alvast bedankt!
Als de tweede SIM in je laptop wel gelijktijdig werkt met de andere SIM in je telefoon, heeft dat mogelijk te maken met de wijze van aanmelden door het apparaat op het mobiele netwerk.

In het menu van mijn Columbus (9,2 inch Superb 3) kan voor de in de auto geplaatste SIM worden aangegeven dat deze alleen voor data mag worden gebruikt. Wellicht dat daar de oplossing voor je zit.
 

MaxN

Donateur
Tot wat voor leeftijd vd auto zijn de kaart updates gratis te downloaden op die portal?
Officieel is het volgens mij 3 jaar. Maar voor onze 2014 O3 heb ik nog steeds geen melding dat het niet meer kan.
En anders via de site van VW zoals hierboven aangegeven is.
 

Rallye

Forumguru
Tot wat voor leeftijd vd auto zijn de kaart updates gratis te downloaden op die portal?

Officieel is het volgens mij 3 jaar. Maar voor onze 2014 O3 heb ik nog steeds geen melding dat het niet meer kan.
En anders via de site van VW zoals hierboven aangegeven is.

De gratis updates zijn alleen voor MIB navigatiesystemen, dus zeg maar met ingang van de Octavia III. Sinds enige tijd zijn de gratis kaarten “levenslang”: https://www.skodacommunity.de/threads/navi-update-autolebenslang-kostenlos.103614/
 

Logixa

Lid
Gents,

Ik heb wil graag mijn mib1 unit vervangen met een MIB2 unit vanwege de Android auto functionaliteit. Ik wil dit graag doen omdat het geluidskwaliteit van Bluetooth en Spotify en mijn versterker setup niet ideaal is.

Mijn vraag hierbij is dan ook of ik het USB/AUX module moet vervangen of dat ik de huidige kan gebruiken?

Reden om Android auto te kiezen is dat ik mijn stuurwiel knoppen functionaliteit wil behouden en ook het meeste kwaliteit muziek afspeel omdat ik aan de kabel zit

Hoor graag van jullie
 

Bakkertje

Forumguru
Om op je eerste vraag terug te komen, volgens mij kun je de unit (in het handschoenenkastje) gewoon uitwisselen met een andere (B en M onderdelen hebben vast wel wat liggen en daar kun je wellicht ook inruilen?).
Wat bedoel je precies met de USB/AUX module? Die zit zover mij bekend gewoon in het toestel.

Ten aanzien van muziek kwaliteit ...
De eerste vraag die ik dan heb is waar de Digitaal - Analoog conversie gedaan wordt, en welk component hiervoor gebruikt wordt.Als het antwoord hierop de telefoon is, dan zal het weinig uitmaken gok ik zo..
Maar bovenal, wat is de bron? En waar treedt in de keten het kwaliteitsverlies op ..?
 

Logixa

Lid
Het USB/Aux module zit onder de airco knoppen en boven het compartiment waar je telefoon of sleutels of whatever kan gooien

Momenteel is het mijn telefoon die als input dient, over bluetooth, naar de head unit. Tussen de head unit en speakers zit de match 62dsp plug en play versterker.

Als ik muziek afspeel via Spotify dan hoor ik gekraak/ruis bij sommige liedjes, neem als voorbeeld Frank Sinatra met ive got you under my skin. Op de Aux heb ik dit geruis/gekraak niet en kan ik ook geen gebruik maken van mijn stuurwiel knoppen. Ik heb het laatst uitgeprobeerd om mijn telefoon via USB te verbinden dmv Grom audio Wirelinq and dat zorgde voor een hele goede, kraakvrij geluid. Helaas is de Wirelinq niet ideaal en heeft het last van veel bugs.

Dus vandaar dat ik het op Android auto wil gooien
 

Yeti2015

Forumguru
Je hebt wel kans dat erop een MIB 2 component bescherming zit.
En dan kan je problemen krijgen met het aanmelden in de auto.
 

Yeti2015

Forumguru
Denk dat je bij de dealer moet zijn. En die wil het niet doen waarschijnlijk omdat ze de herkomst van de navi niet weten.
Of iemand die de bescherming kan kraken.
 
De Octavia die ik afgelopen week kocht is uitgerust met het columbus systeem maar helaas zonder bluetooth module. Tijdens het zoeken naar een dergelijke module kwam ik ook enkele vervanging units tegen. Goedkope RNS510 look android toestellen vol met leuke opties. Omdat het columbus systeem op mij wat gedateerd overkomt vroeg ik mij af of dit het overwegen waard is. Iemand die iets vergelijkbaars heeft overwogen? Of is de columbus nog steeds de Macdaddy onder de navigatiesystemen?
 

Antera

Donateur
Je zal het scherm en de module in het dashboard moeten vervangen. let wel dat je component protective ie en het niet helemaal gaat werken als dit er nog op zit of je moet hem in polen bestellen dan werkt het wel zonder dit alleen moet je dan gene updates aan de software doen van het systeem want dat kan voor problemen zorgen
 

Rallye

Forumguru
@Antera Het scherm van de MIB1 Amundsen is kleiner dan dat van de MIB2. Heeft de MIB2 Columbus niet hetzelfde grote scherm als de MIB1 Columbus (en de MIB2 Amundsen)?
 

deef

Lid
Hallo,

Ik wil weten welke update er nog mogelijk is voor mijn Columbus:

Delivery part number : 3T0035680G
HW Version : H52
SW-Version : 5238
Map version :8348

Kan iemand me helpen? Ik kan het zo niet vinden, en ik weet niet welke sw versies met welke hw versies werken. Ik wil dus de firmware en de kaart updaten.
 
Bovenaan Onderaan