Oproep - leveringen

VHS

Nieuw lid
Even mijn relaas doen.
Op 27 jan 2018 heb ik een bestelling geplaatst voor een kodiaq 1.4TSI 4x4 (2000MTM) welke voorzien was voor eind augustus maar waar de dealer al een maand had bijgeteld (gezien de langere leveringstermijnen). In september slaat de WLTP volledig toe en begin oktober wordt ik gecontacteerd dat mijn motor niet meer geleverd kan worden. Vermits wij met een minimum van 2000MTM nodig hebben en er nog geen zekerheid was of er wel een 1.5TSI 4x4 zou komen en of deze ook wel de nodig MTM zou hebben, heb ik de motor laten aanpassen naar een 2.0TSI 4x4, per 5 oktober 2018. Geen nieuwe bestelling maar wijziging.
Verwachtte productie week 47 en uitlevering week 3/19
Langs gegaan op 27 okt 2018 - toestand gelijk.
Langs gegaan op 10 nov 2018 - toestand gelijk.
Langs gegaan op 11 dec 2018 - toestand gelijk - wat toen al een leugen was want de wagen was niet geproduceerd. Maar dat wist ik toen nog niet.
Ik heb in MySkoda de bestelling gekoppeld zodoende ik toch iets kon meevolgen. Hoewel je daar ook niet veel aan hebt. Maar daar was de wagen eind december niet geproduceerd.
Mail per 4 jan 2019 met melding van geen productie en dat ik hier had gelezen dat al de wagens met verwarmbare voorruit verschoven waren naar eind maart/begin april. Met verzoek om toch iets te pushen.
Langs gegaan op 12 jan 2019 en krijgen we dan te horen dat de productie is verschoven naar week 7. Maar ik heb 'prior status' gekregen.
Op 2 feb 2019 heb ik een vrij boze mail gestuurd vermits er hier verschillende mensen zitten welke hun wagen later als ik hebben besteld en ofwel deze al hebben ofwel de levering hetzelfde en zelfs vroeger plaatsvindt.
Langs gegaan op 3 feb 2019 en krijgen dan verdict dat de wagen af zal zijn per 11 maart 2019, maar daar moeten dan 3 weken bijgeteld worden voor de levering. Dus levering week 14 (????)
Ik heb al meermaals bij de dealer aangehaald dat Skoda geen first oder first served hanteert en dit toch niet OK is, maar dat Skoda dat normaal wel doet... Ik heb nu ook al een tijdje dik mijn twijfels of de wijziging niet als nieuwe bestelling is aanzien.

Mijn vraag.
Ik zou graag een lijstje maken van alle (liefst BE maar NL mag ook) wagens (zowel 2.0TSI als 1.4TSI, eventueel de diesels ook) welke ofwel rond mijn originele besteldatum ofwel nadien besteld zijn en wanneer deze ofwel al geleverd zijn ofwel levering rond of voor mijn voorziene leveringsdatum (waar ik al weinig geloof meer aan hecht).
Dus oplijsting van besteldatum - motorisatie - datum (verwachtte en bevestigde) levering
Andere tips zijn ook welkom.

Aanpassing: details bestelling:
Style, business grey, lederen bekleding, elektrisch verstelbare zetels vooraan, climatronic, verwarmbaar stuur, pack led plus, area view 360° (blind spot), elektrische opening koffer, inklapbare trekhaak, verwarmde achterbank, verwarmde voorruit (boosdoener?), trinity velgen.

Bedankt
 
Laatst bewerkt:

VHS

Nieuw lid
@BramBam van sommige heb ik dat inderdaad al gedaan maar het is geen klein topic en er staan geregeld nog andere dingen tussen. Bedankt!
 

Duijzer

Donateur
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar een aantal jaren geleden produceerde Skoda al niet op volgorde van bestelling.
Men produceerde op volgorde van beschikbaarheid van onder andere motoren en accessoires. Als er een trein met Tdi motoren aankwam werden er tdi’s geproduceerd. Had je een benzine besteld, tegelijk met een tdi, dan zat er soms weken tussen. En als je dan ook nog een panoramadak of zo had, en dat was toevallig even niet beschikbaar, dan schoof hij op naar een moment dat er panoramadaken én tdi motoren beschikbaar waren. Ook kleur is een parameter etc. Een computer keek of alles om de auto te produceren beschikbaar was, dan kreeg hij een chassisnummer en werd hij gebouwd.
Ergens logisch, je wilt niet dat de band stopt omdat er geen dak is, of er achteraf nog iets handmatig ingebouwd moet worden. Maar het geeft soms wel hele vreemde leveringsverschillen.....

Ik weet niet of het nog zo werkt, maar gezien je verhaal klinkt het wel aannemelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: VHS

BramBam

Forumguru
Daarbij komt ook nog dat de importeurs en zelfs dealers maar aanspraak kunnen maken op een x aantal productieplaatsen.
 

Antera

Donateur
Een lijst heeft weinig zin. Ze worden niet op volgorde gemaakt van bestelling. Maar bepaalde versies worden tegelijk gebouwd en bepaalde opties worden niet gebouwd vanwege ontbreken van onderdelen of te weinig vraag enz.
 
Auto's worden per definitie niet gemaakt op volgorde van bestelling. Zit de uitleg hierboven. Dus een lijstje maken heeft weinig zin. Je levertijd hangt af van de combinatie van de gehele samenstelling + productie plaatsen ingekocht/vrij gegeven voor importeur/dealer.
 
Tsja, is duidelijk een just in time productielijn. heb je veel opties besteld, dan wordt je auto pas gemaakt als alle onderdelen beschikbaar zijn. Er worden geen voorraden van onderdelen aangehouden. Je kan dus net pech hebben als de benodigde onderdelen voor jouw auto moeten worden besteld. Of geluk als alles beschikbaar is voor je bestelling.
 

VHS

Nieuw lid
Hopeloos dus ...

Iemand een idee wat de langste wachttijd tot op heden is? Ik dacht 15m.
 

4Motion

Senior Member
@VHS je gaat dit niet graag horen maar: ik werd gisteren gebeld door mijn dealer. Wagen wordt vroeger uitgeleverd dan voorzien. 15 mei is 15 maart geworden!

Volgens mij is de boosdoener een bepaalde optie die je gekozen hebt. Als ik vergelijk met mijn config dan kan ik enkel vermoeden voorruitverwarming. Hier zijn al eerder klachten over geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: VHS

BramBam

Forumguru
Verwarmbare voorruit is zowieso een grote vertragende factor. Is zelfs al enige tijd niet bestelbaar in NL.

Leverancier van dit type voorruitverwarming kan het gewoon niet aan. Meeste autofabrikanten maken gebruik van een voorruitverwarming op dezelfde manier als de achterruitverwarming werkt. Met dunne draadjes die verwarmt worden.

VAG maakt in een aantal modellen, waaronder de Kodiaq, gebruik van een andere type voorruitverwarming. Uitleg is via onderstaande link te vinden.

https://www.volkswagen.nl/nieuws/nooit-meer-krabben-met-de-slimme-voorruit-van-volkswagen/
 

cloink

Actief lid
Mijn (Belgische) dealer heeft me inderdaad ook voor die keuze gezet overlaatst: ofwel liet ik de verwarmde voorruit vallen en dan ging er "slechts" 1 maand extra vertraging zijn, ofwel wou ik deze optie zeker, maar dan was de levertermijn "onbekend". Er is dus zeker een groot leverprobleem met dit onderdeel!
 

VHS

Nieuw lid
Ik heb die keuze zelfs niet gekregen ...
De dealer geeft ook niet aan dat daar problemen mee zijn. Ik weet het van hier ja. Degoutant gewoon.
 

VHS

Nieuw lid
Ik had Skoda zelf aangeschreven en heb volgende mogen ontvangen:

Hartelijk dank voor uw aanvraag die onze volle aandacht genoot.
Ik betreur het om te vernemen dat de levering van uw nieuwe KODIAQ vertraging heeft opgelopen en ben me ervan bewust dat dit geen aangename situatie is.
Ondanks de wijziging in motorisatie werd de oorspronkelijke bestelling behouden en werd er geen nieuwe doorgegeven voor u.
Het is steeds mogelijk dat andere wagens vroeger geleverd werden, maar weet dat elke configuratie anders is en dat elke aparte optie een invloed kan hebben op de productiedatum van een wagen.
Verder klopt het dat we zo snel mogelijk onze wagens produceren en hanteren we dan het FIFO-principe (first in, first out). Momenteel kan ik u ook bevestigen dat de informatie die u van uw concessiehouder ontvangen heeft, overeenkomt met de teruggevonden informatie in ons systeem.
Daar uw wagen reeds opgenomen is in de planning van de fabriek, kan er helaas geen aanvraag meer ingediend worden om de productie hiervan te versnellen.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en te mogen rekenen op uw begrip, teken ik,
 

fvlokven

Nieuw lid
Verwarmbare voorruit is zowieso een grote vertragende factor. Is zelfs al enige tijd niet bestelbaar in NL.

Leverancier van dit type voorruitverwarming kan het gewoon niet aan. Meeste autofabrikanten maken gebruik van een voorruitverwarming op dezelfde manier als de achterruitverwarming werkt. Met dunne draadjes die verwarmt worden.

VAG maakt in een aantal modellen, waaronder de Kodiaq, gebruik van een andere type voorruitverwarming. Uitleg is via onderstaande link te vinden.

https://www.volkswagen.nl/nieuws/nooit-meer-krabben-met-de-slimme-voorruit-van-volkswagen/

Ik snap dan niet zo goed dat ze deze optie in een van de veel gekozen optie paketten aanbieden op de Karoq Sprortline, hier zit deze in het comfort pakket samen met stoelverwarming, maar ook de meeste assistent opties zoals: adaptive cruisecontrol, blind spot detection en traffic jam assist. Dit is een actiepakket, welke denk ik best veel gekozen wordt voor de hulpmiddelen en niet zozeer voor de verwarmbare voorruit.
 
  • Leuk
Waarderingen: VHS

BramBam

Forumguru
Volgens mij bouwt Skoda de Karoq niet met de "slimme" voorruit, net zoals Seat de Ateca ook niet met de "slimme" voorruit bouwt. Op de Seat Tarraco is de optie (vooralsnog) ook niet leverbaar.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan