Alfa Romeo Giulia 2.0T 200 pk

Michel

Forumguru
Het blijft een prachtig model. Het Circuit Zandvoort gebruikt trouwens twee van deze exemplaren als Medical car (een blauwe) en als auto voor Race control (een grijze).

Voor de ruimte moet je hem niet hebben. Als Medical car zit dat ding propvol, zeker als daar nog medici met helm en overall bij moeten.
 
Laatst bewerkt:

StefanAR

Forumguru
Mooi verhaal, mooie auto. Helaas voor mij is een sedan geen optie met 2 kinderen, een hond en 3e kind op komst. Daarnaast nog net te jong en dus nog vrij prijzig als occasion.
 

MaxN

Donateur
Bekende van mij rijdt een witte Veloce, maar die heeft helaas al weer heel wat uurtjes doorgebracht bij de dealer.
Eerst omdat iemand er tegen aan had gezeten en er een nieuwe bumper uit de fabriek moest komen, duurde om een of andere vage reden meerdere weken.
Daarna heeft de auto ook al wat dagen stil gestaan door elektronische problemen bij de motor en ook al door technische problemen met de motor.
Was een van de eerst geleverde Veloce's in Nederland, misschien dat zij net een maandagochtend auto hebben.
Over het rijden zeggen zij hetzelfde als @sitechris. Alleen de binnenruimte laat echt niet over.
De A4 is echt wel een stuk ruimer dan de Giulia, ik kan niet normaal achter mijzelf zitten in de Giulia.
Stelt zeker niets voor als je een O3 en daarvoor een S2 gewend bent.
 

MaxN

Donateur
Eens, maar een gezinsauto is het niet.
De Veloce wordt ook alleen voor in de buurt gebruikt.
Staat bij hun nog een A6 Avant 3.0TDI als gezinsauto.
 

Spinal

Forumguru
Op mijn vakantie adres stond er ook eentje, en ook een Stelvio. Elke keer als ik er langs wandelde moest ik toch een keertje omkijken, mooie auto's.
 

MarcoO2

Forumguru
Leuke rijtest weer. Ik kwam maandag er eentje tegen in het blauw. Fantastisch, inderdaad een nekkendraaier!
 

rudolfi

Forumguru
Leuke test en alfa's blijf ik mooi vinden, zal wel mijn afwijking zijn omdat mijn eerste auto een alfa was.
 

oco1979

Forumguru
extra pit voor deze (kon het niet laten :D)

info bron : https://www.squadra-tuning.nl/chiptuning/alfa-romeo/giulia/

Chiptuning "Alfa Romeo Giulia ABS/TC off dongle"
Inleiding

De echte Alfist hoeven we het niet uit te leggen. Hoe leuk is het niet om een achterwiel aangedreven auto met gepast overstuur een bocht door te jagen of uit te accelereren. Vanaf de vroege Alfa’s t/m de laatste transaxle 75’s was dit mogelijk. Daarna schakelde Alfa Romeo over op voorwielaandrijving. Gelukkig wel één van de beste zo niet DE beste voorwielaandrijvers op de markt.
Het heeft tot 2016 moeten duren eer Alfa’s weer op de achterwielen aangedreven werden (even de 4C en 8C buiten beschouwing gelaten). Tussen 1992 en 2016 is er heel erg veel veranderd in autoland. ABS was er in 1992 al maar daaraan gekoppeld kwam er traction control. Traction control voorkomt doorslippende wielen waardoor er grip blijft en daarmee stabiliteit. Traction control werd daarna onderdeel van ESC wat staat voor Electronic Stability Control. Klinkt allemaal mooi en leuk dat het kan, maar voor de purist ging de lol van het echte autorijden er wel stukje bij beetje vanaf.


Resultaten
Giulia-burnout.jpg

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.

Prijs en aanvraag
  • Giulia ABS/TC off dongle
    € 390 ,-

Chiptuning "Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo 200 pk"

De laatste jaren kiest FCA steeds vaker voor het downtune principe. Men ontwikkelt in de basis een krachtige motor en destilleert daar minder potente versies uit. De Giulia 2.0 Turbo is daar een tamelijk extreem voorbeeld van.

In de basis is de motor ontwikkeld voor 400 Nm en 280 pk. Door softwarematige aanpassingen brengt men het koppel terug naar 330 Nm en het vermogen naar een “schamele” 200 pk. Op zich cijfers waar men prima mee uit de voeten kan. Tot men een keer heeft geproefd van de 280 pk, waarvoor de motor eigenlijk ontworpen is. Dan wil men het echt niet meer met minder doen.

Voor de tuning van de Giulia 2.0 T 200 pk bieden wij twee mogelijkheden. De Medio tuning welke feitelijk een upgrade is naar de prestaties van de 280 pk Veloce uitvoering en de Massimo tuning die daar nog een klein schepje bovenop doet maar veel belangrijker een extra hoeveelheid features toevoegt.

Onderstaande features gelden dus alleen voor de Massimo tuning.

DNA
We programmeren verschillende koppel en vermogens niveaus in de A, N en D-stand

A = 230 pk/380 Nm
N = 280 pk/430 Nm
D = 320 pk/485 Nm

Toerenbegrenzer bij een stilstaande auto
Alfa rijders hebben wel eens de neiging een andere uitlaat te monteren. En zo nu en dan willen ze die graag zelf of aan hun omgeving laten horen. Standaard lukt dat niet zo goed omdat de toeren zijn begrenst op 3500 toeren. Bij de Stelvio op 4500 (om wat reden dan ook…..). We hebben die aangepast aan het normale niveau van 6000 toeren. Veel luister plezier!

Temperatuurbegrenzers
Ondanks de betrekkelijk kleine koppel- en vermogenswinst willen wij de techniek toch extra beschermen. De software biedt daar mooie mogelijkheden voor. En dan met name in koude toestand. Afhankelijke van de olietemperatuur hebben we het maximale koppel en vermogen begrenst. Pas wanneer de olietemperatuur 70 graden heeft bereikt is het volledige potentieel aanwezig.

Hoge inlaattemperaturen (gemeten in het inlaatspruitstuk, dus de lucht waar het echt om gaat) verhogen de kans op pingelen. Vanaf 65 graden inlaattemperatuur laten wij het maximale koppel en vermogen afnemen. Deze 65 graden wordt onder normale omstandigheden niet bereikt. Alleen bij een combinatie van flink warm weer en langdurige volle belasting kan het voorkomen. En dan juist is een extra bescherming handig.

Ook met de begrenzing op watertemperatuur hebben we iets gedaan. Standaard grijpt deze vanaf 110 graden in. Dat vinden we wat aan de late kant gezien de normale werktemperatuur van zo’n 85-88 graden. We hebben dat verlaagd naar 104 graden.

RON98 brandstof
Het standaard vermogen van ruim 300 pk wordt goed gehaald met gebruik van RON95 brandstof. Zoals gezegd bereiken wij de vermogenswinst door de ontsteking op hogere toeren extra te vervroegen. Op goede RON98 brandstof gaat dat perfect. Op RON95 gaat de ontsteking zichzelf terug regelen waardoor de vermogenstoename niet gehaald wordt. RON100 en 102 bieden nog betere eigenschappen. Wij geven hierbij wel voorkeur aan RON98 van merk brandstofmaatschappijen. Bijvoorbeeld Shell V-power (sinds begin 2018 weer RON98) of BP ultimate 98.

Resultaten
  • Medio: upgrade naar Veloce prestaties
  • Massimo: Start/stop aanpassing
  • Massimo: Snelheidsbegrenzing aanpassing
  • Massimo: Verschillend koppel en vermogen in A,N en D
  • Massimo: Toerenbegrenzer stilstaand verwijderd
Giulia-20-200pk-768x630.gif

Kwaliteit
Squadra Tuning is gespecialiseerd in het tunen van Alfa Romeo’s. Dit vanuit grote liefde voor het merk. Voor de Giulia bieden wij iets unieks. Juist door onze kennis en interesse in de techniek. Ons product en verhaal is echt onderscheidend van anderen. Wij ontwikkelen alle software zelf.

Prijs en aanvraag
  • Squadra Chiptuning Medio (Veloce 280 pk)
    € 590 ,-
  • Squadra Chiptuning Massimo
    € 690 ,-
 

Jewepe

Forumguru
Ik heb nog nooit gereden in de nieuwe Giulia en het oordeel van @sitechris hierover geloof ik zonder meer. Alfa Romeo kan zeker onderstellen ontwerpen en bouwen. Alleen de euforie over de nieuwe Giulia snap ik niet helemaal. Misschien komt dat door de lange wachttijd vanaf het moment van aankondigen en het/mijn verwachtingspatroon als ex-alfist dat hierdoor ontstond. In mijn ogen heeft deze nieuwe Giulia nooit zijn/haar "heritage" kunnen waarmaken t.o.v. bijvoorbeeld de 156 (een beeldhouwwerk van een auto), laat staan de oorspronkelijke Giulia. Ook technisch gesproken klopt het allemaal ongetwijfeld, maar of het nu iets "eigens" heeft, zoals het aluminium motorblok met dubbele bovenliggende nokkenassen is wat mij betreft een vraagpunt. Kortom, het zou best wel zo kunnen zijn dat de Giulia als een "echte" Alfa stuurt. Als geheel (looks èn techniek) schiet hij/zij tekort in mijn beleving.
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Voor die € 100 verschil wist ik het wel. Helaas rijden wij alleen PON auto's. Misschien toch maar van baan wisselen :laugh:
 

Isolano

Actief lid
De Giulia is een waanzinnige auto, zowel de rijeigenschappen als ook de looks.
hoewel o.a. de 156 in mijn beleving meer eigen identiteit had.
Heb er 2 jaar terug zowel met de diesel als met de 200 PK (gechipt) proef mogen rijden, een beleving op zich.
Toch nu voor de Octavia gekozen want inderdaad ruimte is en dingetje bij een gemiddelde Alfa, ze hebben er schijnbaar een abonnement op om in elke klasse waar ze wat leveren de krapst mogelijke auto te mogen leveren.
Bijkomend probleem was de aanschafprijs, 32000 euri voor iets van 12000 tot 15000 km per jaar werd mij behoorlijk te gortig.
En met een Skoda ga je toch iets minder opvallend door het verkeer, afschrijving scheelt nogal een stuk en een zoals gezegd een pak meer ruimte.
Verder vind ik het jammer dat het hele dealernetwerk van Alfa ver beneden de maat is, voor het oosten van het land is Wim Prins de dichtst bijzijnde dealer waar ik een goed gevoel bij krijg, Autopalace Hoogeveen is dan bijvoorbeeld ook dealer, maar als je daar komt voor een Alfa komt de verkoper nog niet eens los van zijn bureaustoel, de Alfaatjes staan een beetje buiten te blauwbekken, de Peugeots staan binnen te glimmen bij de kachel.
Laatste was voor mij samen met het financieel aspect de reden om weer verder te gaan met VAG, nu zit de dealer tenminste 1KM verderop :D
 
Bovenaan Onderaan