Centrale deurvergrendeling op hol

Hoi iedereen!

Ik heb sinds 8 maanden een Skoda fabia 1 combi 1.4 MPI. Sinds afgelopen zondag gaan de deuren zomaar op slot en van het slot, zowel als ik stil sta en als ik rijd. Ook gaan de elektrische ramen vanzelf naar beneden. Afgelopen maandag heb ik dus zelfs de binnenkant van mijn ramen ijsvrij moeten maken.
Mijn budget is best beperkt dus ik zoek een goedkope oplossing of een duidelijk antwoord zodat mijn neef die ANWB monteur is dit kan maken.

Ik weer niet wat voor info jullie verder nog nodig hebben maar ik hoop dat er een simpele oplossing hiervoor bestaat.

Alvast bedankt voor jullie korte Hans
 

Duijzer

Donateur
Klinkt als een electra probleem. Bij de Fabia is de kabeldoorvoer in de deur nog wel eens een probleem.
Het kan ook zijn dat je sleutel signaal blijft geven, en de auto na openen ook de ramen opent (normaal werkt dat als je de knop om de auto te openen ingedrukt houdt) dat is te testen door de sleutel buiten bereikt te houden, of de batterij eruit te halen.
 

Hakar

Donateur
Eerste verdachte de raammotor aan bestuurderszijde, en dan specifiek de stekkerverbinding en of corrosie op de printplaat van deze motor.
 
Duijzer ik heb helaas maar 1 sleutel en ik heb zelfs de batterij eruit gehaald en als ik dan rijd blijven de sloten open en dicht gaan en de ramen openen ook vanzelf. Dus het kan niet aan de sleutel liggen
 
Eerste verdachte de raammotor aan bestuurderszijde, en dan specifiek de stekkerverbinding en of corrosie op de printplaat van deze motor.

Thanks Hakar
Moet ik dan gewoon een nieuwe raammotor halen of kan ik testen op een of andere manier dat dat het probleem is?
 
Word tijd voor een nieuwe deurslot om je probleem op te lossen. Is niks geks en komt vaker voor. Anders langs www.deurslotreparatie.nl

Om te testen kun je die raammotor afkoppelen van de stroom.....als het over is, heb je de boosdoener. Zo niet, kun je verder zoeken.

Aangezien jullie allebei hetzelfde zeggen zal ik dit morgen gelijk uitproberen
Hartsikke bedankt alvast en ik zal morgen laten weten of dit het was of dat ik verdere hulp nodig heb
 

Hakar

Donateur
@Hackermans
@Antera en @Peter-036 zeggen niet exact hetzelfde.
Om het even ingewikkeld te maken voor je.
Je deurslot heeft een microswitch welke wel eens een storing wil veroorzaken.
Daarvoor zou je terecht kunnen bij de genoemde deurslotreparateur, waar al enkelen van dit forum zijn geweest, en louter positief terugmelding deden.

Je raammotor zit iets dieper in je deur ingebouwd maar staat wel in verbinding met je deurslot door middel van de kabelboom.
Dat is de kabelboom die @Duijzer bedoeld.
Hier komt inderdaad wel vaker een breuk in voor.
Ergens op dit forum loopt daar een topic over.
Door die breuk(en) zou er mogelijk soms vals contact kunnen worden gemaakt.

De raammotor daarentegen is ook een bekend probleemkind, hier komt dus vaker corrosie in voor zowel op de printplaat als op de stekkerverbindingen.
Hier loopt ook een topic over zij het dan bij een Octavia.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/kabelboombreuk-en-of-deurmodule.36989/

Stappenplan kan zijn

1 Controleer de kabelboom op breuken in de doorvoertule van de linker voordeur naar de A stijl.
Tule kun je met beleid verwijderen aan zowel deur als A stijl zijde.
2 Geen breuk in de kabelboom gevonden, bel dan met de deurslotreparatie.
Deze heeft veel know how, en kan je misschien voor een deel op weg helpen wanneer je het probleem uitlegt.
3 Als ook deurslotreparatie geen soelaas biedt, de raammotor uitbouwen, controleren op corrosie, en bi aantasting exact dezelfde zien te scoren.
Dingen zijn bij de dealert vrij prijzig.
 

EdK

Forumguru
Denk dat je nu eerst de punten die Hakar in opsomming van anderen heeft weergegeven moet uitvoeren
Hieruit kun je dan het probleem opgelost hebben of in ieder geval dingen die je kunt uitsluiten.
Als je nu op dit punt nog een heleboel dingen gaat aanhalen maak je het je alleen maar moeilijker.

Succes met de storing te verhelpen
 

Hakar

Donateur
Die laatste zou ik sowieso niet nemen, die is voor rechtsachter, als die al geschikt is voor jouw auto.

Ah bericht inmiddels gewijzigd, maar ik blijf er bij eerst dingen uit te sluiten, zoals @EdK ook al aangaf.

Ik zou als ik jou was beginnen de stappen te doorlopen, vooraleer je wat dan ook bij Ome Ali gaat bestellen.
En wel om deze reden.
Klik maar eens op de link hoeveel uitvoeringen er zijn van nummertje 1 in het plaatje.


Wat me zojuist nog te binnen schoot tijdens een wandeling met de hond.
Heb je normaal gesproken wanneer de auto is afgesloten ook een rood lampje wat af en toe knippert ter hoogte van het indrukpennetje van het slot aan de binnenzijde van je bestuurdersdeur?
Zo ja, knippert die ook nu nog?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Wat de ramen betreft: ik zou voorlopig daar gewoon de zekeringen voor verwijderen (als ik het me goed herinner heeft elke raammotor een eigen zekering), de rest lijkt heel sterk op probleem met het deurslot, dat kun je ook zien aan hoe de binnenverlichting reageert (die reageert dan net alsof de deur op slot gedaan wordt, resp. van slot gedaan wordt). Hieronder een foto van de zekeringkaart die mijn oude Fabia (2003) had, op sommige punten wijkt ie iets af, en geeft het instructieboekje ook net iets anders aan. (zekering 46 en 58 zouden van de elektrische voorramen zijn)
 

Bijlagen

  • Zekeringenkaart 1.jpg
    Zekeringenkaart 1.jpg
    324,6 KB · Weergaven: 23
  • Zekeringenkaart 2.jpg
    Zekeringenkaart 2.jpg
    257,2 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Hoi Hakar, ik heb even gekeken maar ik heb geen lampje erbij zitten.

En ik zal de zekering van de ramen eruit halen en dan het lijstje van Hakar even nalopen om zo te kijken wat het probleem is. Ik zal jullie op de hoogte houden en nogmaals bedankt voor alle input
 

autounion

Nieuw lid
.Wat me zojuist nog te binnen schoot tijdens een wandeling met de hond.
Heb je normaal gesproken wanneer de auto is afgesloten ook een rood lampje wat af en toe knippert ter hoogte van het indrukpennetje van het slot aan de binnenzijde van je bestuurdersdeur?
Zo ja, knippert die ook nu nog?

Ik meld mij ook even in deze discusssie.. en volg ook de ander link waarnaar verwezen wordt. Dit ivm een bijna gelijke storing...binnenverlichting gaat soms aan, deren en ramen sluiten op ongewenste momenten. Ik rijd al weken rond met gedemonteerde binnnenbekleding van de deuren

Ik heb wel zo,n rood led lampje aan de bestuurdersdeur, dat heeft weken geleden voor het laatst geknipperd bij gesloten auto. Doet nu al weken niets meer.
Ik heb voorlopig de linker achterdeur bij de B stijl verbindingstule losgekoppeld van de kabelboom..Dit omdat de deur op slot was geschoten en niet meer te openen was. Eerst wil ik uitsluitsel hebben omtrent het probleem en dan sluit ik de linkerachterdeur weer aan. De bestuurdersdeur en het linkerachterportier hebben al beide een nieuw slot met microswitch. Die werken op zich goed. De grote stekker bij de raammotor bij de bestuurdersdeur heb ik gecontroleerd op corrosie, maar dat is geheel schoon !

Graag dus een reactie op het vermelde rode LED lampje , welke storing zou het niet branden/knippperen van dat lampje kunnen aangeven.
 
Bovenaan Onderaan