Pedori's Octavia, regensensor overzetten.

Pedori

Lid
Beste forumleden, zo zijn we zomaar dik 10 maanden verder.
Tijd voor een update.

Het goede nieuws: de airco doet het prima!
Het slechte nieuws: alles, maar dan ook werkelijk alles is vervangen... door een Skoda Octavia Combi 1.6 Démarrage van 22-9-2008 :jaja:

Nee, ik had het verre van opgegeven! Laatste foutcode die ik nog wilde onderzoeken: "18068 Coolant Fan Control 1: Short to Ground P1660". Zou het dan toch gewoon aan de ventilatormotoren gelegen hebben... helaas, we zullen het nooit weten.

12 september j.l.: brandlucht, rookpluim vanachter het dashboard... snel naar dat tankstation en d'r uit... accuspanning moet eraf... mijn vriendin weet gereedschap te krijgen van omstanders... inmiddels heb ik de pluspool aansluiting al losgewrikt... maar ja, het brand al... het kleine vlammetje daar onder het dashboard groeit snel, heel snel... het plastic begint als een kaars te druipen... ik kan er niet bij om te doven... brandblusser wordt snel door mijn vriendin gehaald van naast een pomp (de auto staat gelukkig ver genoeg verwijderd van de diverse brandstofpompen)... verzegelde pen eruit... paar korte stoten en... het vlammetje is gedoofd... Pfjieuw :dankje:
En alles is geruïneerd!

Al doende leert men, neem deze tip ter harte: gebruik nooit poederblussers!
En wat verkopen alle bouwmarkten en automaterialenzaken, en wat hebben alle tankstations? Precies.
Het is goedkoop. En het is funest voor alles wat maar van metaal is (of ander materiaal). Het goedje, een zout, stuift echt overal tussen en trekt vocht aan. Of het had gesneeuwd in de auto (zie foto's).
Ik heb inmiddels een schuimblusser in de wagen: AngelEye 600 ml.

Dag ouwe trouwe blauwe vriend :wavecry:.
De 5 ton heb je gehaald, jawel! Dus je hebt ons meer dan gediend. En dat je steeds meer ging mankeren is begrijpelijk.
Maar een dashboard printplaat die doorbrandt... :nono:
 

Bijlagen

  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    1 MB · Weergaven: 42
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    1 MB · Weergaven: 44
  • image4.jpeg
    image4.jpeg
    807 KB · Weergaven: 41
  • c43d2e35-0a49-4b97-83e3-89ad9953fec4.JPG
    c43d2e35-0a49-4b97-83e3-89ad9953fec4.JPG
    313,3 KB · Weergaven: 35

turboturbo

Forumguru
Zo heftig he! Jammer dat het zo moest aflopen, maar gelukkig had ie er een mooie staat van dienst op zitten.
Wel eng dat zo ineens een vlam vanachter je tellerbak kan gaan beginnen..... :tongue::nailbiting:

Wat je schrijft over de blussers is idd eens aan bod gekomen hier of op het SO forum. En die schuim blussers zijn idd niet goedkoop. Vraag blijft natuurlijk altijd wat er na een brandje hoe klein ook, nog te redden valt aan je auto.
 

Pedori

Lid
En ondertussen rij ik naar volle tevredenheid in een 10 jaar jonge Octavia 1!
Ik had geen idee dat dit model tot eind 2008 gebouwd is. Terwijl de O2 al dik 4 jaar rondreed.

Gevonden via MarktPlaats in het mooie Sneek. Uurtje bij mij vandaan (West-Friesland), dus goed te doen.
Was zwaar onthand zonder auto en almaar lenen van vrienden en familie houdt snel op, dus ik had haast.
Niet het allerbeste uitgangspunt, ik weet het.
Het is een goede koop gebleken. De verkopende garage heeft het bokken wat ie tijdens de proefrit weten te verhelpen (helaas kwam het bokken snel weer terug: na eigen inspectie bleek dat ze er een derdehands bobine en bougiekabels ingefrot hadden, met een groen uitgeslagen connector. Toch jammer. Inmiddels heb ik het vervangen door nieuw materiaal en alles loopt weer als een zonnetje!).
En dat ie zwart is, ach vooruit (@turboturbo: moest aan jouw stukje denken).
Lichtmetalen velgen, zelfde motor (BFQ), 275000 km (nog zeker 225000 te gaan dus ;)), trekhaak, Vialle LPG installatie, alle nodige extra's.
Behalve een regensensor, wat waren we verwend zeg ("waarom gaat ie nou niet wissen" :arghh:).

Nu had ik natuurlijk een pracht van een donor auto! Geschorst een tijdje bij vrienden kunnen stallen.
Afneembare trekhaak gedemonteerd (klusje voor in het voorjaar), nog vrij nieuwe thermostaat getransplanteerd (toen het kouder werd ontdekten we dat de kachel het niet deed; bleek dus een defecte thermostaat) en zo ook, jawel: de regensensor, inclusief de benodigde module (192) en de bekabeling.
Over deze nog uit te voeren transplantatie zal ik een topic gaan openen! Ik heb al het nodige vooronderzoek gedaan: de huidige spiegel vervangen door de donor met sensor wordt nog een uitdaging. Verder zou het moeten volstaan met het vervangen van de huidige module 377 door de 192, die twee extra aansluiting heeft voor de regensensor. Ik hou jullie op de hoogte!
 

Bijlagen

  • 10f825df-79b4-415f-9026-45a8cb2f8bfd.JPG
    10f825df-79b4-415f-9026-45a8cb2f8bfd.JPG
    246,2 KB · Weergaven: 20

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Dat is op het SO-forum, iemand die werkt als brandweerman heeft voor het forum daar een serie schuimblussers geregeld, en die voor inkoopprijs doorverkocht( ik dacht €40). Het probleem met poederblussers is dat het alle electronica vernietigd, dus ook een nieuwe auto is na een klein brandje total loss (net zoals wanneer een auto te water is geweest).

@Pedori Dat je van de verse(-re) Octavia maar langer plezier en minder problemen mag hebben.

Edit: de regensensor zit in de voet van de binnenspiegel achter de voorruit. Om dat werkend te krijgen zul je waarschijnlijk de voorruit moeten swappen compleet met de binnenspiegel. Je huidige voorruit zal een zwart vlak hebben waar de spiegelvoet op zit geplakt, bij de oude was dit transparant om licht door te laten voor de regen-/lichtsensor. Heel misschien dat je de oude sensor op een andere plek achter de voorruit kan plakken (bijv. net boven de spiegelvoet) en daar een alternatieve kap omheen plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

Pedori

Lid
@Cordoba Hartelijk dank, ook voor je tips! Oude spiegel met sensor heb ik onbeschadigd van de ruit gekregen, waar idd een zwarte O achterblijft. Gel-pad niet zo knap eraf gekregen helaas, maar die heeft Ali dan weer voor weinig ;). Het raam was het niet meer waard om te swappen.
Deze link verduidelijkt eea, al betreft het een jonger VAG model: https://www.myturbodiesel.com/wiki/rain-light-sensor-retrofit-and-installation-vw-diy/ Hier wordt iig uitgelegd hoe de ingebakken ceramische stip weg te poetsen. Nog een best klussie. Wat je zegt: wellicht is de optie de sensor op een andere plek te plakken zo'n gekke nog niet. Ik laat dit voorlopig nog even rusten en als ik eraan begin zal ik jullie zeker op de hoogte houden onder een nieuw topic!
 

turboturbo

Forumguru
Ik had geen idee dat dit model tot eind 2008 gebouwd is.
Tot in 2010 zelfs volgens Wikipedia.... (alleen de Combi)

Die regen sensor overzetten snap ik niet helemaal, de accuraatheid vind ik zelf ook tegenvallen en ik mis eerlijk gezegd best de gewone interval. Zou het omgekeerd ook werken met het omwisselen van die modules (192 naar die andere) dat je dan van een sensor gestuurde weer gewoon eentje met interval krijgt?
 
Laatst bewerkt:

Pedori

Lid
Tot in 2010 zelfs volgens Wikipedia.... (alleen de Combi)

Die regen sensor overzetten snap ik niet helemaal, de accuraatheid vind ik zelf ook tegenvallen en ik mis eerlijk gezegd best de gewone interval. Zou het omgekeerd ook werken met het omwisselen van die modules (192 naar die andere) dat je dan van een sensor gestuurde weer gewoon eentje met interval krijgt?

@turboturbo Jammer dat je slechte ervaring hebt met de regensensor, wij hebben er 13 jaar met plezier mee gereden. Zou kunnen zijn dat jouw sensor afwijkend is.

Grote kans dat het omwisselen van de 192 voor een 377 een gewone instelbare interval wisser geeft! De twee pennetjes van de sensor blijven gewoon loos. Sterker nog: ik heb in onze huidige Octavia ze laatst even verwisseld en alles werkt behalve de interval, want kennelijk zit ie dan op een signaal van de sensor te wachten.
Zou het zeker proberen, met eentje van de sloop bijvoorbeeld!
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Volgens mij heb ik voorbeelden gelezen waarbij men van sensor naar gewoon interval ging, en volgens mij was dit alleen een VCDS-aanpassing, maar ik weet niet of dat ook voor de O1 mogelijk is. Dat moet je dus bij een VCDS-deskundige checken.
 

EdK

Forumguru
@turboturbo Volgens mij heb ik voorbeelden gelezen waarbij men van sensor naar gewoon interval ging, en volgens mij was dit alleen een VCDS-aanpassing, maar ik weet niet of dat ook voor de O1 mogelijk is. Dat moet je dus bij een VCDS-deskundige checken.
Het omgekeerde van wat jij nu zegt heb ik met de Yeti toendertijd gedaan.
Doordat er een licht en regensensor achter achteruitkijkspiegel zat tegen raam maar alleen in mijn wagen en meerdere Yeti's de lichtsensor was geactiveerd , heb ik uiteindelijk de regensensor aangezet waardoor gewoon interval er niet meer was.
Maw van gewoon interval naar autowissen gegaan en de intervalschakelaar een gevoeligheidsschakelaar werd.

Dus andersom moet het mogelijk zijn mijn inziens ! @ertromp of @Antera moeten dit kunnen bevestigen
 

Antera

Donateur
@turboturbo Volgens mij heb ik voorbeelden gelezen waarbij men van sensor naar gewoon interval ging, en volgens mij was dit alleen een VCDS-aanpassing, maar ik weet niet of dat ook voor de O1 mogelijk is. Dat moet je dus bij een VCDS-deskundige checken.


Op een O1 is het helaas niet mogelijk om dit om te zetten. De O1 heeft niet zon uitgebreid besturingssyteem waarmee je dit om kan coderen. Misschien als je de stekker los trekt van de sensor dat hij dan niet meer werkt automatisch maar alleen op interval?

PS de 01 is gebouwd tot 2005 daarna is de O2 gekomen
 
Bovenaan Onderaan