Suzuki Swift Sport

leon-cupra

Forumguru
Jouw bevindingen van de swift zijn exact dezelfde redenen waarom ik ben overgeschakeld ben van de vRS naar de MX-5. Laag gewicht, redelijk vermogen maar enorm veel rijplezier.

Als je de polo ziet tov de Swift ... zie je toch dat de polo een stuk "volwassener" is en op een veel hoger niveau staat.
 

Cordoba

Forumguru
Mooi verslag Chris, maar heb je de achterklep niet open gehad? (ik lees niets over de bagageruimte, en zie er ook geen enkele foto van)
 

leon-cupra

Forumguru
Nu vind ik optrekken in 7,9 nu wel niet wouw voor een hot hatch. Iet wat TDI is al sneller
Beleving is veel belangrijker.
De MX-5 gaat ook maar in kleine 8sec naar 100 maar het voelt wel sneller aan. Met de huidige hot hatches heb je geen enkel gevoel van snelheid meer. Of hij dan 8 sec of 6 sec doet, het gevoel blijft hetzelfde.
 

Kurtje

Forumguru
Je mag altijd eens meerijden als het gevoel hetzelfde blijft :D

Het is absoluut een leuke kleine warmehatch, waar je je absoluut mee kunt vermaken! Niet voor niets dat je ze zoveel op de ring zit rondknallen bvb! Echter zoals in het review ook staat, als je een groter budget hebt ga je al sneller naar bvb een Fiesta ST die net nog wat meer beleving geven. Vriend van mij heeft een nieuwe ST, en ik moet zeggen ben daar enorm van verschoten hoe volwassen die geworden is enerzijds, maar anderzijds nog steeds een geweldig scheurijzer is!
 

leon-cupra

Forumguru
Je mag altijd eens meerijden als het gevoel hetzelfde blijft :D
Als passagier is het uiteraard anders dan als bestuurder. Heb van mijn broer ook eens de kans gekregen om te rijden met zijn Golf R. Als je niet kijkt naar de snelheidsmeter en naar het achterliggend verkeer, heb je niet door dat je snel rijdt.
als passagier voel je het uiteraard wel maar kan je ook meegeven, trek met mijn MX5 continue door tot 7000toeren en je passagier hapt ook naar adem ;)
 

Cordoba

Forumguru
Beleving is veel belangrijker.
De MX-5 gaat ook maar in kleine 8sec naar 100 maar het voelt wel sneller aan. Met de huidige hot hatches heb je geen enkel gevoel van snelheid meer. Of hij dan 8 sec of 6 sec doet, het gevoel blijft hetzelfde.

Dan is de referentie voor je gevoel niet goed. Er is trouwens verschil tussen snelheidsbeleving en acceleratiebeleving: een auto kan dermate stil en comfortabel zijn dat je bij hoge snelheden dit helemaal niet als hoge snelheid ervaart. Acceleratie is het gevoel van versnelling (dus de duw in de rug) en dat is in principe onafhankelijk van comfort/geluid. Zo heb ik zelf wel eens ooit bij een proefrit bij een andere auto het gevoel gehad dat de auto langzamer accelereerde dan ie volgens de klokken deed. Bij later nazoeken in rijtests door journalisten bleek mijn gevoel binnen 1-2% nauwkeurig te zijn, en de klokkenwinkel in de auto zo'n 10% te optimistisch.

Anderzijds ook wel meegemaakt dat een paar bekenden een lift van mij kregen midden in de nacht, waarbij de passagier vertelde dat ie het soms bijna in zijn broek deed als zijn schoonzus 110 km/u of harder reed. De achterpassagier deed het vervolgens bijna in zijn broek van het lachen: ik reed op dat moment rond 170 km/u alleen had de bijrijder dat niet in de gaten doordat het stil was op de weg, en zat dus relaxed te vertellen dat ie 110 km/u in de auto doodeng vond. :D
 

oco1979

Forumguru
Mooie reportage.
Voordeel van de dat die turbomotor heeft.
Extra 25PK en 60Nm erbij is al mogelijk en zal deze wel extra pit geven.
Vorige was atmosferische waar niet direct de nodige extra pit kon geven.
 

leon-cupra

Forumguru
160pk en happen naar adem in 1 zin? :D
131pk :tongue:
De 160pk versie gaat niet tot 7000toeren :tongue:
Maakt zeer groot verschil in beleving. De 160pk is uiteraard veel sneller, maar veel minder plezant door het kleinere toerentalbereik.
Hebben ze met de facelift versie dan ook aangepakt. De 184pk versie gaat nu ook tot 7000 toeren,
 

leon-cupra

Forumguru
130pk of 180pk, een mx5 is en blijft een geweldige rijmachine in iedere uitvoering.
Nog niet met de 184pk gereden, wel met de 160pk (in eerste instantie wou ik een 160pk kopen om het verschil met de RS niet te groot te maken) en viel redelijk tegen. MX5 is een lichtgewicht, de 2.0 voegt 100kg erbij tov de 1.5 en dat voel je enorm in het rijden. En ook, het trekken tot 7000toeren ... zo verslavend. De 2.0 gaat maar tot 5500 toeren. Motorkarakter was zo verschillend.
 

Kurtje

Forumguru
Absoluut ik twijfel echt niet eraan dat de MX5 een geweldige rijmachine is, om enkele bochtige wegen aan te vatten! Denk dat je daar een zalige tijd mee kan hebben...

Maar om dan van adembenemende acceleratie te spreken met 131pk/150nm is overdreven naar mijn mening :)
Ook al gaat ie tot 7000/7500 toeren, wat ook weer niet zo overdreven is voor een atmo block toch?
 

sitechris

Donateur
Eens dat het aantal pk's niet altijd recht doet aan het acceleratiegevoel. Zo'n licht Swiftje maakt gewoon een hele vlotte indruk. Qua snelheidsbeleving gewoon een hele leuke auto. Rijd volgas weg in een dikke A6 diesel en je merkt er niets van. Dat is uitgesproken saai.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik denk dan altijd maar aan de Alfa Spider. Levert je nooit boetes op, want de snelheidsbeleving is vele malen groter dan de werkelijke snelheid.
 

oco1979

Forumguru
Nog niet met de 184pk gereden, wel met de 160pk (in eerste instantie wou ik een 160pk kopen om het verschil met de RS niet te groot te maken) en viel redelijk tegen. MX5 is een lichtgewicht, de 2.0 voegt 100kg erbij tov de 1.5 en dat voel je enorm in het rijden. En ook, het trekken tot 7000toeren ... zo verslavend. De 2.0 gaat maar tot 5500 toeren. Motorkarakter was zo verschillend.

Al zou de 2.000cc motor beter zijn dan de 1.500cc technisch gezien.(komt van iemand die bij mazda werkte)
Nu veel rijgenot met je mx5
 
Bovenaan Onderaan