Ervaringen met alle versies van OBDeleven (als alternatief voor VCDS)

brepus13

Forumguru
Is voor obdeleven de combi dongel en software noodzakelijk of kun je ook met een andere dongel werken icm hun software?

Edit:

Je koopt hun dongel en download hun gratis software. Is dus niet te combineren met een andere obd reader.

Kleine samenvatting:

Dongel 40€
Dongel met ring 50€
Software 0€
Pro pakket voor coderen 25€

Gebruik van voorgeprogrameerde codeer opties (APPS) kosten credits (Los te koop). Coderen via pro pakket (vergelijkbaar met vcds) is wel kosteloos.
 
Laatst bewerkt:

kwillems

Donateur
Ik heb tot nu toe vandaag niet heel veel gelegenheid gehad om met de OBDeleven aan de slag te gaan, maar hier mijn eerste bevindingen.

Allereerst: WAT IS DIT LEUK !!!
Het instellen van bijvoorbeeld 'needle sweep' is werkelijk kinderspel.

Maar laat ik bij het begin beginnen.
Eerder schreef ik al dat ik de dongle-versie zonder 'verwijderringetje' had gekocht. Dat scheelde 10 euro.
Ik moet echter melden dat zo'n ringetje inderdaad wel handig zou kunnen zijn. Het verwijderen van de dongle uit de connector gaat namelijk best wel stroef. Dan blijft de vraag of iemand dat 10 euro waard vindt.

De OBDeleven functioneert met een app met de naam OBDeleven Pro, die je gratis kunt downloaden in de Google Play store. Daarmee is tegelijkertijd gezegd dat de app uitsluitend op Android draait. Een IOS-versie is niet beschikbaar en gaat er, - voorzover ik kon nagaan -, ook niet komen. Jammer, ik werk zelf in een Apple-omgeving. Besef echter dat kosten zullen stijgen als een bedrijf naast een Android-lijn ook een Apple-lijn in de benen moet houden.
Gelukkig had ik nog een Android tablet uit 2013 hier liggen met nota bene versie 4.2 erop; op dit moment zit Android al op versie 8. Gegarandeerd wordt dat de app werkt vanaf Android versie 4.1 en dat kan ik dus nagenoeg bevestigen.

Na het downloaden van de app moet je een account aanmaken en kun je via bluetooth verbinding met de dongle maken. Die dongle steek je in de connector onder links naast het stuur.
Vergeet bij het connecten niet om eerst het contact van je auto aan te zetten.
Verder kun je voor het connecten een pincode van 6 cijfers opgeven. Maak daar gebruik van: in het geval je de dongle een keer pardoes in de connector laat zitten kan een ander niet zomaar toegang tot het wagensysteem krijgen.

De basisfunctionaliteit van de app stelt je in staat diverse gegevens van de auto te raadplegen.
Uiteraard is het mogelijk om te scannen naar eventuele foutcodes, die je desgewenst kunt wissen.

Verder zijn er zogenoemde 'apps'. Dat zijn onderdelen in het menu van de app waarmee je met '1 klik' zonder verder omkijken bepaalde functionaliteiten kunt enablen en disablen, bijvoorbeeld needle sweep. Meer voorbeelden worden op de website van obdeleven.com genoemd en kun je ook vinden op het forum http://forum.obdeleven.com
Iedere keer als je een functionaliteit via zo'n app aan- of uitzet moet je zogenoemde credits 'betalen'. Die kun je kopen (bijvoorbeeld 10 credits kosten 1,79 euro) of per dag 'verdienen'. Als tegenprestatie moest ik dan eventjes naar een reclamefilmpje kijken. Daar kun je van alles van vinden, maar zo werkt het domweg.

Het is echter niet per sé nodig om via die apps wijzigingen te maken. Je kunt wijzigingen namelijk ook 'met de hand' aanbrengen. 'Long coding' wordt dat genoemd. Met long coding kun je aanpassingen aanbrengen die anders bijvoorbeeld met VCDS worden gedaan. Omdat ik geen enkele ervaring heb met de VCDS-interface van bijvoorbeeld Ross Tech kan ik niet vertellen of je met OBDeleven op dat vlak hetzelfde kunt; ik ben geneigd te denken van wel.

Om met die longcoding aan de slag te kunnen gaan moet je de app upgraden met een activatiecode. Die kun je op twee manieren aanschaffen: via de Google Play Store voor 34,99 euro of via de website https://obdeleven.com/en/#xprtbestsellproductblock_1 voor 24.99 euro.
Scheelt weer 10 euro dus.

Met long coding ben ik nog niet in de weer geweest. Als geen risico wilt lopen en alleen maar met de ingebouwde apps aan de slag wilt dan heb je die activatiecode volgens mij niet nodig.

Mijn eerste indruk is dat de OBDeleven dongle en de bijbehorende app je voor weinig geld in staat stellen om allerlei leuke tweaks aan- of uit te zetten. Met zogenoemde 'apps' kun je heel eenvoudig functionaliteiten enablen of disablen.
Voor het meer professionele werk kun je ook gebruik maken van 'long coding'. Daarvoor moet je de app met een activatiecode upgraden. Via de website van OBDeleven kost dat 24,99 euro.

Ik zei al: ik heb vandaag weinig tijd gehad om met de OBDeleven te spelen. Ik denk echter dat ik daarmee een bijzonder krachtige oplossing in handen heb met zeer uitgebreide mogelijkheden.
Eerder zei ik in dit topic al: "Een aap met een gouden montuur kan nog niet lezen" en dat zeg ik nog steeds. Als je niet weet wat je doet kun je er misschien beter vanaf blijven.

Samenvattend: ik ben donders enthousiast !!!
 
Laatst bewerkt:

kwillems

Donateur
Vandaag wat meer tijd uitgetrokken voor de OBDeleven.

Ik heb allereerst backups gemaakt van alle instellingen. Dat vergde toch wel een half uurtje. Allereerst moet gezegd worden dat mijn Android tablet niet de snelste is. Verder moet je de modules (remsysteem, airbag etc.) één voor één backuppen. Een one-touch-oplossing heb ik tot dusver niet kunnen vinden. Misschien dat @JurgenM daar iets meer over weet.

Met behulp van de backups ben je in staat om terug te keren naar een vorige situatie.
In de app heb je echter ook een menu-onderdeel 'Geschiedenis'. Daarin wordt keurig bijgehouden welke wijzigingen je met behulp van de OBDeleven hebt aangebracht. Dat stelt je dus in staat om een en ander te 'reverse engineeren'.

Inmiddels heb ik een aantal wijzigingen aangebracht: needle sweep, mirror dip, comfort blinking en Scandinavian DRL (in gewoon Nederlands: de achterlichten staan dan ook steeds aan als de dagrijverlichting aan staat).
De meeste wijzigingen kosten 10 credits/1,79 euro. Die ben je zowel bij het aan- als bij het uitzetten verschuldigd als je gebruikmaakt van de ingebouwde 'apps'.
Naarmate je echter meer wijzigingen hebt aangebracht kun je in het onderdeel 'modules' kijken welke mutaties er in de code van het systeem zijn aangebracht. Dat zijn dus prima voorbeelden. Een volgende keer kun je je dan misschien die 10 credits besparen door de wijziging niet via de ingebouwde app, maar door middel van long coding aan te brengen.

Verder heb ik inmiddels veel informatie op het forum van OBDeleven gevonden, http://forum.obdeleven.com
Ik moet zeggen: als je je eenmaal vertrouwd hebt gemaakt met de applicatie werkt het allemaal redelijk intuïtief.

Wellicht vraag je je af hoe de dongle er van binnen uitziet.
Zie daarvoor de onderstaande afbeelding. Het is niet zo dat ik de dongle bewust gedemonteerd heb. Ik stapte echter uit de auto, terwijl de dongle nog in de connector zat. Pardoes kwam ik er met mijn voet tegenaan, met als gevolg dat het witte beschermkapje los schoot. Gelukkig is er verder niets beschadigd. Ik kon het beschermkapje eenvoudig weer vastklikken.



IMG_4675.jpg
 
Laatst bewerkt:

JurgenM

Forumguru
@kwillems Nope, backups maken is helaas enkel mogelijk per module. Ook al naar gezocht. :)

Leuk dat je er zoveel plezier aan hebt!
Via het OBD forum kom je ook op andere fora terecht waar je vaak nog meer info vindt. Lees deze maar eens goed door. De credits heb ik tot nu toe enkel voor de kofferklep gebruikt omdat ik niet zeker was van de gevonden codes.
 

spikehome

Forumguru
@kwillems leuk review.
Ik héb ook al eens ernaar gekeken.
Maar de stap niet gezet om die ook aan te schaffen.
Het leek me handig omdat je toch vaak maar 1x iets aan of uit zet.
En het is dan t.o.v. vcds stukken goedkoper.
Ben benieuwd of je nog leuke opties tegenkomt.
 

kwillems

Donateur
Dan is het volgens mij nog goedkoper (én een stuk veiliger voor je auto) om voor de ene keer bij een van de gerenommeerde vcds/vcp specialisten langs te gaan...

Vooropgesteld: als je alleen maar één van de bekende tweaks wilt toepassen dat is het wellicht efficiënter om bij een specialist langs te gaan. Je hebt er dan immers, omdat het door een deskundige specialist wordt uitgevoerd, verder geen omkijken naar.

Dat neemt echter niet weg dat het ook met de OBDeleven mogelijk is om redelijk monkey proof (in Duitsland: Idiotensicher) zelf een aanpassing door te voeren. Daarvoor kun je immers gebruik maken van de apps die in het programma van OBDeleven zitten. Dat zijn 'one touch'-functies waar je weinig kwaad mee kunt aanrichten.

Als je het programma van OBDeleven niet met een activatiecode upgrade heb je zelfs niet de mogelijkheid om met zogenoemde long coding aan de slag te gaan.
Voor 40 euro ben je dan klaar. Ik neem aan dat een beroepsmatige specialist niet veel goedkoper zal zijn.

Tot zover het aspect van deskundigheid en veiligheid.

Bijvoorbeeld needle sweep zul je in de praktijk maar 1 keer aanzetten (en eventueel 1x uitzetten als het je niet bevalt). Of die en andere tweaks de aanschaf van een dergelijk device rechtvaardigen beslist ieder voor zich.
De OBDeleven stelt je echter ook in staat diagnoses en foutcodes te lezen. In die zin verschilt de OBDeleven niet van andere tools. Als je de dongle daarvoor inzet hoeft het gebruik uiteraard niet eenmalig te zijn.
 
Laatst bewerkt:

polle90

Forumguru
Heb mij ook maar één besteld. Is al onderweg. Ik heb op Briskoda een hele lijst gevonden voor de Facelift Octavia.
@JurgenM waar heb jij je veranderingen gevonden? Ik wil namelijk hetzelfde doen. De rest er al bijna allemaal op bij mij.
 

kwillems

Donateur
Ik zal eens een voorbeeldje geven hoe dat long coding in zijn werk gaat.

Stel, je vindt op http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html de volgende informatie.
Kort gesteld betekent dit dat je de gewenste aanpassing door middel van longcoding kunt aanbrengen in module 17. Je moet dan bit 4 van byte 10 activeren.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten heeft iedere byte 8 bits. Elk van die bits kan de waarde 0 (=uit) of 1 (=aan) krijgen. Verder moet je er rekening mee houden dat bij bytes en bits altijd bij 0 wordt begonnen met tellen. Bit 4 van byte 10 is dus de 5e bit van de 11e byte. Knoop dat goed in je oren want anders activeer je de verkeerde bit.
Schermafbeelding_2018-11-02_om_20_36_40.png
In OBDeleven kies je vervolgens in het hoofdmenu het onderdeel 'modules'. Vervolgens kies je module 17.

2.jpg


In modules 17 moet je dan 'Long coding' kiezen. Rechts bovenin klik je daarna op de '0-1-schakelaar/toggle'.

3.jpg

Je komt nu op het scherm van byte 0. We moeten echter byte 10 hebben. Via het pijltje rechts onderin kun je naar byte 10 (= de 11e byte) navigeren.

4.jpg


Eenmaal bij byte 10 aangekomen zoek je bit 4 (= de 5e bit) op.

5.jpg


Nadat je die bit 4 (=de 5e bit) hebt aangevinkt moet je deze wijziging opslaan door op de groene button te klikken en deze vast te houden.

6.jpg

Vervolgens krijg je de melding dat de codering geaccepteerd is. Vanaf nu kun je in je MaxiDot zien met hoeveel liter brandstof je je auto kunt aftanken.

7.jpg


Dit is een heel eenvoudig voorbeeld van hoe je een instelling kunt aanpassen.
Zoals je ziet is het niet moeilijk. Belangrijk is dat je onthoudt dat je bij bytes en bits bij 0 moet beginnen te tellen.

Durf je het toch niet aan? Voor dit specifieke voorbeeld is er ook een zogenoemde app in OBDeleven, waarmee je het voor 10 credits met één klik kunt instellen.
 
Laatst bewerkt:

elsinga

Forumguru
Vraagje aan de tuners hier: ik zag op een duits forum ODBEleven langskomen. Is een ODB dongle met bijbehorende app, waarmee je (na upgrade richting de Pro versie) ook aanpassingen kunt doen. Gezien de prijs (65 euro) misschien wel leuk om te gaan proberen. Maar: is het ook wat?

Kun je met ODBEleven (vrijwel) net zoveel als met VCD en zo?
 

VanBokhoven

Senior Member
Ik heb zelf een half jaar geleden ODBEleven aangeschaft na het zien van een aantal YouTube tutorials. Voor 60 euro kun je vrij veel voor elkaar krijgen. Zo heb ik Lane Assist en het grootlicht assistent aangezet naast wat kleine dingen.

De volgende link laat wat verschillende mogelijkheden zien. https://onedrive.live.com/redir?res...Kodiaq|d3f93f44-e99b-4091-9001-900efbf9d57f/)

Het is, als je de tutorials volgt, vrij goed te doen. Overigens heb ik geen ervaring met andere tools. Vereiste hardware op de auto is natuurlijk wel belangrijk.
 
Bovenaan Onderaan