Aanlopen van de achterwielen

Ben benieuwd of hier meerdere leden zijn die een O1 hatchback hebben waar het aanlopen van de achterwielen in de wielkasten een probleem is.

Heb om dit aan te paken de auto reeds voorzien van nieuwe dempers achter in combinatie met nieuwe (verlagings) veren.
Ook zijn de 18" velgen verruild voor 17" velgen met de hoop dat het probleem opgelost gaat zijn, maar helaas....hij loopt nog steeds aan bij minimale belading (wekelijkse boodschappen achterin is al aanlopen).

Wat voor oplossing kan er nog meer zijn behalve de verlaging weg te halen en als 4 x 4 door het leven te moeten gaan?? Zouden het steken van hulpveren (als dat al mogelijk is) een oplossing kunnen bieden??

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

andrehj

Forumguru
Waar lopen de wielen aan? En in welke situaties? Want als ze bijvoorbeeld aan de buitenzijde tegen het spatbord aan lopen (wat ik me gezien de lage ET goed voor kan stellen), dan moet je gewoon velgen met een grotere ET-waarde monteren.
Maar zonder meer info van @Mike (Skoda 1.8T) blijft dat koffiedik kijken.
 
De wielen lopen aan bij al beetje belading in de kofferbak. Dan zit ik er samen met mijn vriendin in met bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen achterin de koffer (4 big shoppers vol met boodschappen). De auto loopt aan bij het acceleren (kont zakt in), bij verkeersdrempels en oneffenheden in de weg. Zodra de belading eruit is en wij met zen 2ën erin zitten wil die nog wel eens aanlopen bij enkel oneffenheden in de weg maar niet meer bij het acceleren of het nemen van een verkeersdrempel. De wiel loopt dan aan de binnenzijde van de wielmast tegen de wielkuip aan (deze heb ik vorig jaar al vervangen omdat ze praktisch weg gebrand zijn). Het betreft overigens een vRS look a like, de vorige eigenaren hebben goed der best gedaan om de auto eruit te laten zien als een echte vRS. Op kenteken is het gewoon een 1.8 20VT met 150Pk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
't Zal wel als vloeken in de kerk zijn, maar...: misschien toch een maatje smallere velgen/banden eronder? :bloos:
 
Der zitten net nieuwe velgen op (zijn nog geen jaar oud) dus die optie liever niet ;)
49003f0a88ee8dd3a62694599b7e11e5.jpg
7e6657206c55f2f26517d7b6f57c989d.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar heb je dan de wielkuipen (en de velgen) vervangen zonder eerst naar de oorzaak van het aanlopen te kijken?
Het zal niet aan die 18 inchers op zich liggen, want uiteindelijk wordt het wiel+band geheel daar niet significant groter van. Maar een half inch in de breedte kan natuurlijk wel net het verschil maken...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Duijzer

Donateur
Als ik zie hoe hoog je wiel is, lijkt het me een vrij grote band/velg combinatie. 225/45 is volgens mij ook afwijkend van origineel, hoewel ik dat niet zeker weet. Maar als je daar 1-2 cm kwijt raakt en dan ook nog wat verlaagd bent is je ruimte in de wielkast aardig op. Je hebt dan nog maar een paar cm inveren nodig om hem te raken. Je zou met een plattere band wat ruimte kunnen winnen.
 
Heb er zeker naar gekeken op het probleem op te lossen alvorens andere velgen te nemen. Heb sowieso 1 van de origenele demper stuk gereden, waardoor de beide achter zijn vervangen. Ook de oude vering had zijn beste tijd gehad (kon de veer zelf met de hand inveren) dus die zijn ook vervangen door een frisse set. Hier zijn gelijk de voor veren in meegenomen. Had gehoopt dat het probleem met andere velgen te hebben opgelost. Klopt dat de huidige velgen net zo breed zijn als de oude set. Smallere velgen/banden had natuurlijk gekunt, maar vrees dat dit ook niet de oplossing zou zijn geweest voor het probleem.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

eriktv

Forumguru
Ik heb het probleem nooit gehad met de standaard O1C en de O1C met standaard RS-verlaging, maar dat waren dan ook resp. 15/16 inch velgen. Beide auto’s hadden overigens nooit de neiging tot ver doorzakken (veel minder dan de S2C). 17 inch zou geen probleem horen te zijn, de originele RS-spiders werden immers ook in 17 inch geleverd.

Succes met je zoektocht, ik hoop dat je deze schitterende velgen kunt houden :thumbsup:
 

Duijzer

Donateur
Smallere velgen/banden had natuurlijk gekunt, maar vrees dat dit ook niet de oplossing zou zijn geweest voor het probleem
Smaller niet direct, maar als je breder gaat moet je ook je hoogteverhouding aanpassen.
Als je standaard 215/45 hebt, moet je bij een breedte naar 245mm de hoogte aanpassen naar 40 of zelfs 35. Anders wordt je wiel te hoog en gaat hij aanlopen.
 

Arjann

Forumguru
Als ik zo naar de foto kijk zou ik never nooit zeggen dat dat 225/45 17 banden zijn :pieker:. Ik vind het een beetje vreemd staan
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

boontjeRS

Forumguru
Oplossing is de velgnaaf laten afdraaien zodat je een hogere et waarde hebt, bij niet elke velgsoort gaat dit dus goed informeren daaromtrend.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
OEM velgen zijn meestal wel enkele millimeters af te draaien om een hogere ET te krijgen, maar dit zijn replica velgen, die zijn meestal al niet van de hoogste kwaliteit, afdraaien zou ik niet aandurven.
 

CDK

Forumguru

Ik ben bang dat je de verkeerde band/velg combinatie gekozen hebt. Als je andere wielen aanschaft moet je uitgaan van originele maatvoering en van daaruit kan je gaan kijken wat je eventueel kan aanpassen aan ET of J waarde. Ik denk dat je verschiet als je de originele band/velg combinatie ingeeft in onderstaande tool en vergelijkt met de huidige setup.

https://www.willtheyfit.com/wheels/
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

CDK

Forumguru
[QUOTE="Mike (Skoda 1.8T), post: 784493, member: 10966"
49003f0a88ee8dd3a62694599b7e11e5.jpg
7e6657206c55f2f26517d7b6f57c989d.jpg

[/QUOTE]

Als ik dit zo inschat vanaf de foto dan moet je naar een 205 band, dat is ook meteen de originele breedte.
Je velg is veel breder dan origineel, ET klopt wel redelijk zo uit m’n hoofd, dus je zal om uit de problemen te geraken echt smallere banden moeten gaan monteren :jaja:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan