Fabia aanschaffen, waar op te letten?

esseth

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en zit er aan te denken om voor het eerst een Skoda te gaan rijden. Vandaar dat ik graag wat informatie wil inwinnen.
Ik rijd jaarlijks ongeveer 35000 km, met name snelweg en het moet daarom een diesel zijn. Ik zit te denken aan een Fabia van rond 2010 met zo’n 200.000 op de teller.

Waar ik nu benieuwd naar ben waar ik bij een dergelijke auto op moet letten qua onderhoud? Wat zijn veel voorkomen kwaaltjes/onderhoudskosten die een auto met deze staat van dienst waarschijnlijk gaat krijgen. Bijv. koppeling, EGR, verstuivers, etc?

En hoeveel km’s kan een Fabia diesel gewoonlijk eigenlijk rijden, mits goed onderhouden natuurlijk?

Albast bedankt.

Gr. Erik
 
Ik kocht een greenline 2011 in januari 2017, met 180.000 op de teller.
De vorige eigenaar wilde van de auto af vanwege de hoge kosten. Hij had de egr en de koppeling moeten laten vervangen.

Eerst een nieuwe set banden + uitlijnbeurt laten doen. Paar maanden later een nieuwe distributieriem en waterpomp.

Inmiddels staat er 245.000 op de teller. Laatst rondom remmen + remolie vervangen en de koppelstangen van de stabilisator. Gisteren apk, stond met 15 minuten weer buiten. Zelfs geen aandachtspunten...

Kan niet goedkoper rijden denk ik.

Ik zou zeggen: check de onderhoudshistorie en kijk of de egr reeds vervangen is!




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Mijn benzine Fabia is op 15-jarige leeftijd en met ruim 190.000 km op de teller ingeruild, niet omdat de auto op was, maar omdat er langzamerhand allerlei slijtagekosten aan zaten te komen. Denk hierbij aan schokdempers, katalysator, mogelijk een dynamo, en ook de eerste roestplekjes die langzamerhand zichtbaar werden, blanke lak die problemen begon te vertonen (dus overspuiten om 'm netjes te houden). Geen schokkende zaken dus, maar als je het kostenplaatje optelt, en een inschatting maakt van hoelang je er nog mee kunt/wilt rijden, voor mij reden om 'm in te ruilen.

Als je kijkt in het topic over km-standen zie je dat de benzineversies eigenlijk vergelijkbare km-standen halen met de diesels (er zijn zowel benzine als diesels met meer dan 400.000 km op de teller, en volgens mij was er een paar terug een Fabia I met 1 miljoen km op de teller, die voor de gelegenheid een bezoek bracht aan de productielijn waar ie ooit afgerold was.
 

turboturbo

Forumguru
Fabia II diesel = 1.2TDI (bijna altijd).

Het zwakke punt van deze motoren is de EGR dus reserveer daar evt duizend euro voor mocht die nog niet vervangen zijn. Zeker als de anti sjoemel update is geïnstalleerd wil de EGR wel eens de geest geven. Die moet vanaf die update nl. zoveel meer werk doen ineens - als die dan al niet meer helemaal in goede conditie is, is dat einde oefening.

Verder hebben in t verleden een aantal Fabia Greenline rijders zich gemeld hier inzake terugkerende kromme remschijven...
 
Laatst bewerkt:

Roedie76

Senior Member
Fabia II diesel = 1.2TDI. Het zwakke punt daarvan is de EGR dus reserveer daar evt duizend euro voor mocht die nog niet vervangen zijn.

Verder hebben in t verleden een aantal Fabia Greenline rijders zich gemeld hier inzake terugkerende kromme remschijven...

Niet alle Fabia II zijn 1.2 diesels.
Er zijn er ook met de 1.4 en 1.6 zelfs de 105 pk 1.9 is nog geleverd in de eerste lichting (tot 2010), maar de meeste die je vind zijn 1.2 diesels inderdaad.

Voor in Nederland is de 1.2 een prima motor, maar in Frankrijk kom je soms net iets te kort in mijn ogen.
Zeker in Normandië en de Ardeche.

Kromme schijven heb ik op mijn 1.2 ook last van en dat is met name bij afremmen op hogere snelheid storend in mijn geval.

Let ook op of alles op de achterklep werkt, de kabelboom daar naar toe wil weleens breuken vertonen.
Bij mij op de draden van de achterruitverwarming en de ruitenwisser.

En hou er ook rekening mee dat bij de 1.2 de distributieriem bij 210.000 kilometer of 7 jaar vervangen moet worden.

En bij de gebruikersreviews op Autoweek is een post te vinden van iemand die in 6 jaar 360.000 kilometer gereden heeft met een 1.2 tdi.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb mijn 1.2 TDI uit 2011 net ingeruild met 160k op de klok.
Kromme remschijven en egr-problemen hebben zich niet voorgedaan.

Wel is onder garantie de bcm vervangen wegens aanhoudende foutmeldingen bij nat weer over een kapot lampje. Eveneens (nog net) onder garantie is er een nieuwe drukgroep gemonteerd, er was ergens iets afgebroken waardoor er nauwelijks of niet meer geschakeld kon worden. Ook nog een keer een nieuwe verschildruksensor (uitlaatsysteem, meen ik) en dat was het wel zo'n beetje buiten het reguliere onderhoud bij een prima dealer (Assen).

Wie meer wil weten: hij staat nu bij Bourguignon in Leeuwarden. Stuur PB voor meer info, ook over de tamelijk complete uitrusting.
 

Huibert

Forumguru
Ook bij mij is de fabia2 altijd een trouwe kameraad gebleken. Bij de 1.9tdi tot de 260000km een wiellager, verschildruksensor, turbodruksensor, hendel cc en de egr gehad. Bij de 1.6tdi over 130000km alleen regulier onderhoud volgens schema. Mag ik niet klagen denk ik
 

esseth

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Bedankt voor de duidelijke reacties. Zoals ik al enigszins had verwacht is met name de EGR dus een item om op te letten. Distributieriem vervangen is altijd een lelijke kostenpost, dus die is ook handig om in de gaten te houden.

Ik kan nu wat gerichter gaan zoeken. Bedankt!
 

Huibert

Forumguru
Schiet me nog een puntje te binnen en dat is roest bij de lampen van de kentekenverlichting. Wanneer je er vroeg bij bent dan is het makkelijk te repareren want alles is uit het zicht. Wacht je te lang dan zie je de roestbubbels in het zicht verschijnen en dan moet je het eigenlijk professioneel laten doen. Ik weet je budget niet maar is een fadia uit duitsland importeren niet haalbaar? Dan heb je keus voor een 1.6tdi, voor iets meer geld misschien nog een "best of" serie. In praktijk denk ik dat de 1.6 zuiniger te rijden is dan de 1.2. Over de tijd dat ik de mijne heb kunnen rijden reed ik gemiddeld 1 op 23, zelfs blazen in duitsland kwam ik niet lager dan 1 op 16.
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de duidelijke reacties. Zoals ik al enigszins had verwacht is met name de EGR dus een item om op te letten. Distributieriem vervangen is altijd een lelijke kostenpost, dus die is ook handig om in de gaten te houden.

Ik kan nu wat gerichter gaan zoeken. Bedankt!

In vergelijking met kosten vervanging egr, is de distributie + waterpomp een koopje.

Kan de bon niet meer vinden, maar ik was voor distributie, waterpomp én multiriem onder de 500e klaar dacht ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

greenlinediesel

Senior Member
Ik heb mijn Faab gekocht met +- 90dkm op de klok, er staat nu +- 160dkm op de klok. Totale onderhoudskosten over +- 70dkm zijn 400 euro geweest. Geen kromme remschijven, geen EGR. Het is een top auto. Met +- 35000 km per jaar ga je inderdaad niet goedkoper kunnen.

Ik kan me aansluiten bij de zuinigheid. Met normale voet haal ik 1/24.6 woon-werk (55km waarvan 48 snelweg) met een sportievere voet (wat normaal gesproken het geval is) 1/20.5. Deze wintersport naar Oosterijk 1/18 over 3500km. (stukken Vmax in Duitsland)

Mocht je geïnteresseerd zijn om van een particulier te kopen, dan is die van mij te koop. Ik ben aan het kijken voor wat anders. (ik ga weer terug naar een benzine slurper)
 
Herkenbaar verhaal hierboven.
Kocht de mijne met 180k op de klok, nu inmiddels 303k.

Kosten uit het hooft:

Banden: 350
Distributie 500
Egr weg 125

subtotaal: 975

6x olie en filter 250
2 x dieselfilter 20
1x luchtfilter 20
1x remmen rondom 120
3x kromme schijven120
voor

totaal ong 1500 euro
ex vaste lasten en brandstof


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan