heb ik weer....

nomad

Senior Member
Tis dat ze verplicht zijn in de Alpenlanden, anders had ik ze niet eens gehad. Ze liggen alweer ruim een maand in de garage. Maar in Nederland heb je echt geen winterbanden nodig. Die 3 vlokken sneeuw zorgen er toch wel voor dat driekwart van het land ver onder de maximum snelheid gaat rijden.

LenK

Forumguru
Opvallend onopvallend dit jaar: de winterband
Vorig jaar leek het wel een hype. Iedereen had er erover, op TV, in alle kranten en tijdschriften (en hier op het forum) werd er volop over gebakkeleid en dit jaar hoor je er helemaal niks over. Tot dit draadje natuurlijk.

Ik wil er een ding over kwijt: gebruik aub fatsoenlijke wielen bij je winterbanden.
Je ziet in de winter altijd zoveel (ook mooie) auto's met van die zwarte stalen velgen rijden. Zonde.

van_der_P

Senior Member
Opvallend onopvallend dit jaar: de winterband
Vorig jaar leek het wel een hype. Iedereen had er erover, op TV, in alle kranten en tijdschriften (en hier op het forum) werd er volop over gebakkeleid en dit jaar hoor je er helemaal niks over. Tot dit draadje natuurlijk.

Ik wil er een ding over kwijt: gebruik aub fatsoenlijke wielen bij je winterbanden.
Je ziet in de winter altijd zoveel (ook mooie) auto's met van die zwarte stalen velgen rijden. Zonde.

Dat is net zoals die mistlampen aan als de mussen van het dak vallen, het is stoer.
Een set stalenvelgen met winterbanden kost al snel 600 euro, die 50 euro voor orginele Skodawieldoppen maak je ook niet armer

nomad

Senior Member
Een simpel setje wieldoppen van 25 euris en het lijkt een stuk netter.

Aangezien ik nooit bij de Halfords binnenkom en dus daar al zeker geen setje goedkope wieldoppen ga halen, blijven alleen de originele Skoda wieldoppen over. Maar aangezien daar zonder blikken of blozen 100 euro voor een setje wordt gevraagd, blijf ik gewoon met zwarte stalen velgen rondrijden.

van_der_P

Senior Member
Als je voor mij een setje kan regelen voor 50 euro hou ik me zeer aanbevolen. Wel graag van de O2...

Bij de aanschaf van onze Roomster, heb ik voor de velgen met winterbanden 4 wieldoppen origineel Skoda gekocht voor 50 euro. Ik weet niet of de dealer mij gematst heeft. Het was in januari 2007 en voor een 14"velg.

cvegreen

Forumguru
Ik heb geen winter banden , zou niet weten waarom ik die nodig zou hebben hier in onze lage landen.

Gieliovd

Forumguru
Inderdaad, ik heb vandaag 2 uur in de auto gezeten om 40 km af te leggen naar mijn werk!

Ik moest de hele dag buiten meten en dingen opschrijven op papier, wat weer een HEL op aarde was met sneeuwstormen en hagelbuien.

Nee, er kwam voldoende naar beneden!

Meer dan 800 km file!

EdK

Forumguru
Goh was ik dan die ene nederlander die op tijd was en geen file had ??
Tja wekker verkeerd gezet waardoor ik kwartier vroeger op was !!
Op gemakkie gewassen en aangekleed , auto sneeuwvrij gemaakt en weggereden !!
TCS sprak aan en einde straat het ABS , A8 opgereden en daar stond niet meer file dan normaal ! Sneeuw / hagelbuitje getrotseerd en net voor Coentunnel eraf richting zaak !!
Daar moest ik laatste stukkie weer ff rustig doen omdat rijkswaterstaat wat pekel was vergeten te strooien en de dijk een lokale ijsbaan was geworden !
Maar met de TCS en de ABS en de winterbanden zonder problemen op de parkeerplaats terecht gekomen waarna er binnen weer een heerlijke kop koffie klaarstond ( 06.00 uur )
Tja dan collega's die een 15 a 20 minuten later vertrokken waren ?? 1 a 2 uur vertraging !!

Heerlijk zo vroeg op de weg en relax wakker worden met een muziekje onderweg !!

Gieliovd

Forumguru
Op de A9 zijn het altijd iditioten, vroeg en laat altijd bang met een druppeltje regen of sneeuw.

Vandaag geen uitzondering, rotonde Kooimeer verlaten en de borden 50 aan zien. Dat werd een lange rit.

16 inch wieldoppen zijn aanzienlijk duurder. Ik had een stel bij Dijkgraaf in Capelle gekocht maar die kreeg ik niet eens op de velg geklikt. Dus maar weer terug en verder met de kale zwarte velgen. Kan me eigenlijk niets schelen. Ze zijn per slot mooier dan die vreselijke lichtmetalo´s. Die zien er na een week niet uit en moet je met een borsteltje weer een tijd aan de slag.

Fabia

† In Memoriam
Vind dat zo'n slechte zaak. Kijk anders een keertje op Marktplaats of op Ebay daar worden vaak wieldoppen aangeboden voor redelijke prijzen.

Dutch4x4

Senior Member
ben ik een keertje vroeg met winterbanden wissel, gaat het sneeuwen met pasen.

Same here. Zomerbanden zitten er al vanaf begin maart op en ik heb er al veel plezier van gehad. Deze keer zaten de winterbanden er korter dan ooit onder: net 11 weken. En echt nut heb ik er niet van gehad.

Ik zit er nu serieus aan te denken om ze in de verkoop te zetten. Je rijdt 99 dagen met wiebelbanden om die ene dag supergrip te hebben. Terwijl je toch alleen maar in de file achter elkaar aan hobbelt, zo moeilijk is dat niet op zomerbanden. (En ik denk nog terug aan die sneeuwdag een paar jaar geleden dat ik met mijn supergrip netjes afremde, maar dat er een bestelbus op zomerbanden van achteren in gleed. Daar sta je dan met je AWD en winterbanden.)

Ik kan bovendien heel makkelijk thuis werken, dus gisteren ook een thuiswerkdag genomen.

Paar winters geleden had ik er nog lol van - lekker dwars op verlaten parkeerplaatsen, de Haldex op volle toeren laten draaien - maar met deze winters?

Ja, okee, dan zul je net zien dat de winter van 2008-'09 de guurste sinds jaren wordt. :D

Had ik maar een schuur met genoeg ruimte om twee sets banden op te slaan. Dan zette ik ze er gewoon zelf onder voor de dagen dat het echt nodig is...

Fabia

† In Memoriam
Ik denk dat ik voor de komende winter ook lang ga wachten met wisselen. Misschien rij ik wel door. Het had deze winter ook totaal geen zin om op winterbanden te rijden.

Bovenaan Onderaan