Onrustig / nerveus rijden TDi

Figaro75

Senior Member
Ik heb momenteel een probleempje met de Fabia waar de garage (niet VAG /Skoda i.v.m. lease) volgens mij niet uit komt. De auto rijdt 'onrustig', met name onder last (bv heuvel op).

Hierbij is tijdens het rijden (soms) op de toerenteller zelfs het op en neer springen van de toerenteller zichtbaar. De toeren springen dan tot zo'n 100 RPM op en neer. Dit is ook voelbaar in het rijden waarbij het lijkt alsof de auto steeds lichtjes versnelt om weer af te zakken.

Een filmpje ....


De garage heeft vorige week het brandstoffilter vervangen, maar dit maakt geen verschil.
Er zijn geen foutcodes in de computer te vinden.

Ik heb het idee dat het met de versnellingsbak te maken heeft omdat het erop lijkt dat bij snel doorschakelen hij af en toe hoog in toeren blijft hangen voordat hij doorschuift in de volgende versnelling.
Net alsof je een koppeling heel langzaam laat ingrijpen met flink het gas erop.

Herkent iemand dit en nog belangrijker....waar zou het gezocht moeten worden??
 

turboturbo

Forumguru
Is het automaat of handgeschakeld?

Zou de koppeling versleten kunnen zijn... Omdat je schrijft dat het bij vollast het meest merkbaar is.
 

turboturbo

Forumguru
Aangezien het een Fabia III is, lijkt me dat hier nog wel coulance / garantie op zit. Bovendien is het een lease auto dus je hoeft niet bang te zijn voor wie de rekening moet betalen (toch?)
 

Duijzer

Donateur
Ik zou gaan zoeken bij de DSG. Onderhoud goed gebeurd, voldoende olie, slippende platen....?
Als je twijfelt of de niet-VAG garage genoeg van DSG afweet kun je altijd even advies inwinnen bij de diverse specialisten o.a. op dit forum.
 

Figaro75

Senior Member
Het gaat mij ook niet om de kosten maar om de oplossing.
Betreffende garage is een Opel/Ford dealer.... dus weinig ervaring met een DSG.
Voor garantie gevallen sturen ze de auto dan ook naar de origineel leverende Skoda dealer.

Maar ik heb het idee dat ze niet echt weten wat ze moeten doen of waar ze het moeten zoeken.
Als die naar een VAG-specialist moet zullen zij dat toch zelf moeten regelen (incl. bijkomende kosten).

Ik heb vorig jaar met de beurt nog gevraagd of de bakolie vervangen moest worden, was niet nodig volgens hun.

Zelf nog gedacht aan het 2-massa vliegwiel maar de symptomen komen niet overeen.
Behalve misschien dus meer doorgifte van bewegingen in het motorblok.
Vandaar mijn vermoeden ook dat het in de software of zelfs hardware van de versnellingsbak zit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Los van het op zichzelf wat ongewone gegeven dat een leaseauto blijkbaar in onderhoud is bij een niet-merkdealer, zie je hier meteen terug dat zo'n garage te weinig kennis heeft van VAG-specifieke problemen, met name waar het de DSG betreft. Er is op dit forum al ontzettend veel over geschreven, dus je kunt hem helpen met een linkje naar een of meer van die topics. En dan zal hij na een kwartiertje lezen vast wel inzien dat hij dit beter zo snel mogelijk naar de merkdealer kan doorschuiven...
 

Figaro75

Senior Member
Plaatselijke Opel-Ford dealer op 100-150 meter van ons kantoor is tevens de leasemaatschappij.......
Dus zij doen zelf idd het onderhoud. Dat het een Skoda is komt door mij en mijn baas.....combinatie van prijs en wensen
Ik had de auto ook liever bij mijn vorige Skoda garage afgenomen en in onderhoud gehad...maar de baas bepaalt.

Maar ik weet nog niet of de DSG het probleem veroorzaakt.
Dus ik kan hem wel linkjes geven maar dan moeten jullie ervaringsexperts het er wel mee eens zijn dat de DSG bak de mogelijke 'dader' is.
Op de door mij ervaren symptomen heb ik echter weinig kunnen vinden. De meeste gevallen van onrustig lopen zijn bij stationair.
En daar heb ik geen problemen.
 

Canon-Eye

Forumguru
De koppeling(en) in de DSG zijn op zijn minst als prime suspect te beschouwen, aangenomen dat er aan de software van de bak niets is veranderd en deze dus nauwelijks gebruik maakt van de 1e versnelling. Daardoor wordt er in de 2e versnelling verhoudingsgewijs veel met slippende koppeling opgetrokken waardoor die koppeling veel meer op zijn donder krijgt. Springerig toerental bij gasgeven wijst wel in die richting.
Maar er lezen genoeg mensen mee die autotechnisch veel meer onderlegd zijn dan ik, dus die hebben vast ook nog ideeën hierover. :jaja:
 

Figaro75

Senior Member
Het springerige gedrag is niet merkbaar tijdens optrekken maar gewoon tijdens het constant rijden.
Rij met name op de cruisecontrol....maar ik merk het ook als ik zelf gas geef.
Het filmpje is ook van onder een aqauduct naar boven met 80 km/h constante snelheid.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het filmpje is ook van onder een aqauduct naar boven met 80 km/h constante snelheid.
Naar boven betekent voor de cruisecontrol dus gas bijgeven om die 80 te handhaven... :pardon:
Kun je ook zien aan het actueel verbruik op de maxidot: dat zakt flink helling-af rijdend en loopt weer behoorlijk op na het laagste punt, om op de vlakke weg dan weer op een gemiddeld-zuinige waarde te stabiliseren.
 

Figaro75

Senior Member
Gas bijgeven mag.....maar niet allemaal kleine stootjes gas erbij en er weer vanaf. Het lijkt wel een hartslag.....
Maar hij doet het ook op vlakke wegen....alleen dan zijn de sprongetjes in de toerenteller minder zichtbaar, zo'n 25 tot 50 RPM.
En soms zie je ook helemaal niets......maar voel je in je kont dat hij anders rijdt dan 'vroeger'.

Ook zonder het zichtbare springen van de toerenteller rijd hij dus onrustig.
Van de week zijn er 4 nieuwe banden onder gegaan maar dat heeft niets geholpen.
Dus het komt meer uit de aandrijving vandaan.
 

Duijzer

Donateur
Ik heb vorig jaar met de beurt nog gevraagd of de bakolie vervangen moest worden, was niet nodig volgens hun.

Volgens mij moet de DSG elke 60.000km ververst worden. Kun je vast wel ergens in de documentatie (en anders op de site van Skoda) terugvinden. Als dat nog niet gebeurd is en de auto heeft inmiddels 90.000 gelopen geeft dat wel een indicatie waar je moet zoeken. En als de leasemaatschappij de kosten daarvan te hoog vindt, moet je ze maar eens uitleggen wat een DSG revisie kost:nailbiting:
 

GJS

Senior Member
Bij een DSG gebruikt hij toch 1 koppeling voor de even en de andere koppeling voor de oneven versnellingen.
Mooie test is dan om hem 1 versnelling lager of hoger vast te zetten en dan weer op cruisecontrol hetzelfde stukje omhoog rijden, gaat het dan wel goed dan moet het wel aan de koppeling liggen die bij de versnelling hoort waarin hij staat in het filmpje.

Voor zover ik weet, een DSG 6 heeft natte koppelingen en die moet elke 60.000km ververst worden omdat het slijtage materiaal wat van de koppeling afkomt in de olie terecht komt, een DSG 7 heeft droge koppelingen en daarvan hoeft de olie niet ververst te worden (net zoals bij een handbak). Dus als hij een DSG 7 heeft hoeft het niet.
 

Schmart

Forumguru
@Figaro75: De Fabia III Combi 1.4 TDI wordt inderdaad met M5 of DSG-7 geleverd. En over die bak is inderdaad al heel wat geschreven hier, sommigen hebben al klachten bij een fractie van wat jij hebt gereden, dus 90.000km is geen raar kilometrage om problemen met een versleten koppeling te hebben.
 

Joh@n

Forumguru
Bij een DSG gebruikt hij toch 1 koppeling voor de even en de andere koppeling voor de oneven versnellingen.
Mooie test is dan om hem 1 versnelling lager of hoger vast te zetten en dan weer op cruisecontrol hetzelfde stukje omhoog rijden, gaat het dan wel goed dan moet het wel aan de koppeling liggen die bij de versnelling hoort waarin hij staat in het filmpje.
Ik denk inderdaad dat dit de beste tip is tot nu toe. Ik herken het probleem wat je beschrijft zelf niet, maar een test in bijv. 4 en 5 zou je uitsluitsel moeten geven of een van de 2 koppelingen aan het dood gaan is :)
 

Figaro75

Senior Member
Ik heb de test van @GJS gisteren en vanochtend uitgetest in zijn 6e versnelling. En dan heb ik het springen van de toeren i.d.d. niet.
Lijkt er dus op dat de koppeling van de oneven versnellingen niet meer zo fris is.

Optrekken doet de auto wel gewoon in zijn eerste versnelling, dus de 2e versnelling wordt niet echt heel veel eerder ingeschakeld dan dat ik het handmatig zou doen.

Garage kon i.d.d. niets vinden....3 mensen mee gereden maar die herkende mijn 'symptomen' niet. Zelfs de zeer kritische eigenaar niet, volgens de baliemedewerker.
Dus gewoon mee doorrijden totdat het heel vervelend wordt......:nailbiting:
Ze hebben het genoteerd dat ik klachten ervaar dus als het dadelijk wel iets wordt dan ligt het niet aan mij dat ik het niet tijdig heb aangegeven.

Het enige alternatief wat ze hadden was bij de Seat-dealer nieuwe software laten plaatsen.
Maar dan zou ik wel minder vermogen hebben?? Zou niet weten wat software voor een versnellingsbak te maken heeft met het vermogen van de motor.
Maar dat heb ik dus niet laten doen.

Over ca. 5.000 km moet hij voor een onderhoudsbeurt. Dan nog maar een keer aangeven over de koppeling.
Hoelang kan je blijven doorrijden met een versleten koppeling??
Ik heb ergens ooit gelezen dat de VAG-garage de DSG-koppelingen kan controleren op slijtage via de computer, klopt dat??
 
Bovenaan Onderaan