1.4TSI uit 2011: doen of niet?

Ja, ik het alle topics doorgelezen alsook Radar, Autoweek, etc, maar duidelijk wordt het er niet van...

Ik ben op zoek naar een gezinswagen en kom bijvoorbeeld uit op een VAG-auto met een 1.4TSI uit 2011 met 88d op de klok. CAVX motor met 110kW/150pk.

De twijfel slaat toe, want, er is geen modificatie uitgevoerd en de dealer geeft niet meer dan 6mnd/10d km garantie. Daarbij komt mijn gevoel dat downsizing niet echt slim is, en je met zo'n twincharge blokje dus rondrijdt met een aantal tijdbommetjes (turbo, compressor, én wellicht de distributie).

Wat zouden jullie doen? Generiek de TSI's met ketting vermijden?
Ik lees ook dingen als "vanaf 2012 moet het opgelost zijn". De 'echte' oplossing is misschien de nieuwe generatie TSI met riem, maar dan zit je alsnog met twinchargers, directe inspuiting, en deze vallen buiten budget.


Zekerheid is niet te koop (private lease misschien), maar ben op zoek naar advies. Ik kan ook opzoek gaan naar een >2012 model?

Als ik dit bijvoorbeeld lees - ook maar internetwijsheid - dan lijkt het advies om de 1.4 twincharge te mijden.

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=112036&page=2&pp=20&highlight=tsi
 
Laatst bewerkt:

peterhuppertz

Forumguru
Wat ik recentelijk gedaan heb is:
  • luisteren of de auto bij koude start de "ratel des doods" (een niet-te-missen ratelend geluid gedurende de eerste drie seconden na de start) doet;
toen 'ie dat niet deed,
  • de auto kopen met een half jaar BOVAG-garantie,
  • vanaf dag 1 het oliepeil in de gaten houden
We gaan het zien. Een 1.6THP kopen is in elk geval een nog slechter idee.
 

HarrieSkoda

Forumguru
luisteren of de auto bij koude start de "ratel des doods" (een niet-te-missen ratelend geluid gedurende de eerste drie seconden na de start) doet.

Dat wat je beschrijft is volkomen normaal.

Bij koude start is alle olie, in de tijd dat de auto stil heeft gestaan, naar beneden gezakt.

Die eerste 3 seconden heeft hij dus de tijd nodig om de olie rond te pompen, en alles dus te smeren, en ook bovenin het blok bij de nokken te komen.

Olie heeft overigens niet alleen een smerende functie, maar onder andere ook een koelende en reinigende functie.
 

peterhuppertz

Forumguru
Volgens mij bedoel ik een andere ratel dan jij. Er staan een paar audio-voorbeeldjes hier op het forum. Even zoeken, moment...
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik weet dat ik, toen ik nog lurker was op dit forum en me inlas vooraleer ik tot aankoop overging, een laaaaange draad tegenkwam, ik meen over de 1.8TSI, waarin iemand een filmpje had gelinkt waarin hij het geluid liet horen. Dat was geen gewone ratel, dat was echt de Rattle From Hell.
 

Noord26

Forumguru
Ja, ik het alle topics doorgelezen alsook Radar, Autoweek, etc, maar duidelijk wordt het er niet van...

Ik ben op zoek naar een gezinswagen en kom bijvoorbeeld uit op een VAG-auto met een 1.4TSI uit 2011 met 88d op de klok. CAVX motor met 110kW/150pk.

De twijfel slaat toe, want, er is geen modificatie uitgevoerd en de dealer geeft niet meer dan 6mnd/10d km garantie. Daarbij komt mijn gevoel dat downsizing niet echt slim is, en je met zo'n twincharge blokje dus rondrijdt met een aantal tijdbommetjes (turbo, compressor, én wellicht de distributie).

Wat zouden jullie doen? Generiek de TSI's met ketting vermijden?
Ik lees ook dingen als "vanaf 2012 moet het opgelost zijn". De 'echte' oplossing is misschien de nieuwe generatie TSI met riem, maar dan zit je alsnog met twinchargers, directe inspuiting, en deze vallen buiten budget.


Zekerheid is niet te koop (private lease misschien), maar ben op zoek naar advies. Ik kan ook opzoek gaan naar een >2012 model?

Als ik dit bijvoorbeeld lees - ook maar internetwijsheid - dan lijkt het advies om de 1.4 twincharge te mijden.

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=112036&page=2&pp=20&highlight=tsi
Hier ook een 1.8TSI ex-eigenaar. Heeft bij 90.000 onder garantie nieuwe ketting- en spanner gekregen. Net na 100.000km begon het olieverbruik toe te nemen.

Na de 4e waterpomp in 3 jaar tijd, meerdere malen lekkage pano-dak, benodigde zuigerveer aanpassing (olie verbruik) wat toch nodig bleek net na 4 jaar garantie, wiellagers die om de 25.000 de geest lijken te geven aan de voorzijde, en dramatisch aan het lijntje te zijn gehouden bij de dealer.. Was er klaar mee. Het is dat ze zo verdomd lekker rijden die smeuiige 1.8-jes. Anders was hij er eerder uit gegaan.

Nu terrecht gekomen bij een no-nonsens vervoersmiddel van Toyota. In een klein jaar tijd niets defect gegaan of ook maar een storing/lampje wat het niet deed. Terwijl er heel wat meer techniek onder de kap schuil gaat. Aankomende week nog een terug roep actie laten uitvoeren. Voor een in mijn ogen iets onbenulligs. Nooit een terugroepactie bij Skoda gekregen. Terwijl die er meerdere vrijwel noodzakelijk kon gebruiken.

Fijne auto zo'n Skoda? Zeer zeker! Maar ben gewaarschuwd inderdaad. Collega rijdt een VW Passat 1.4tsi met dsg. En die ervaart totaal niets van de problemen die ik wel gekend heb. Hij zweert inmiddels bij VAG. Ik loop er met een boog omheen..
 

vleier

Forumguru
Hier ook een 1.8TSI ex-eigenaar. Heeft bij 90.000 onder garantie nieuwe ketting- en spanner gekregen. Net na 100.000km begon het olieverbruik toe te nemen.

Na de 4e waterpomp in 3 jaar tijd, meerdere malen lekkage pano-dak, benodigde zuigerveer aanpassing (olie verbruik) wat toch nodig bleek net na 4 jaar garantie, wiellagers die om de 25.000 de geest lijken te geven aan de voorzijde, en dramatisch aan het lijntje te zijn gehouden bij de dealer.. Was er klaar mee. Het is dat ze zo verdomd lekker rijden die smeuiige 1.8-jes. Anders was hij er eerder uit gegaan.

Nu terrecht gekomen bij een no-nonsens vervoersmiddel van Toyota. In een klein jaar tijd niets defect gegaan of ook maar een storing/lampje wat het niet deed. Terwijl er heel wat meer techniek onder de kap schuil gaat. Aankomende week nog een terug roep actie laten uitvoeren. Voor een in mijn ogen iets onbenulligs. Nooit een terugroepactie bij Skoda gekregen. Terwijl die er meerdere vrijwel noodzakelijk kon gebruiken.

Fijne auto zo'n Skoda? Zeer zeker! Maar ben gewaarschuwd inderdaad. Collega rijdt een VW Passat 1.4tsi met dsg. En die ervaart totaal niets van de problemen die ik wel gekend heb. Hij zweert inmiddels bij VAG. Ik loop er met een boog omheen..

kan dat ook iets te maken hebben met PON. Ze zitten wel vaker dwars met bepaalde modellen en hoor er al vaak genoeg op het forum hier dat ze juist meer een auto willen verkopen dan dat er naar service word gekeken. Alleen kan je er niet omheen aangezien zij de Nederlandse importeur zijn van VAG modellen.
 

haassie

Forumguru
Als de japanners wat meer finesse en smaak in hun ontwerpen zouden stoppen? De techniek is in vergelijk met de europese auto’s vele malen beter/betrouwbaarder! Heb een tijdje na overgang van werkgever in een 2002 nissan primera station gereden die van mn pa was geweest (zelfs 2 jaar stil gestaan). Oude bak maar geen enkel probleem in alle 176000km tot aan verkoop, behoudens een defecte xenon lamp. Laatste 40000 door mij. Heb voor aanschaf van mn skoda ook nog een tijdje gekeken naar subara, beetje duur. Ben bang dat je dit bij VAG bijna niet probleemloos gaat vinden een uitzondering daar gelaten. Deze lijken zich steeds meer op de leasemarkt te storten waarvan de rijder niet voor de kosten op hoeft te draaien gedurende de 4-5 jaar contractduur. Garantie is in nederland gewoon heel slecht tot bijna niet geregeld. Nu lijkt het ook wel of alle problemen het meest voor komen in de downsized modellen <= 1.8. Problemen met grotere motoren lees ik haast nergens muv olieproblemen bij vroege 2.0’s

-olieverbruik door foute veren
-slechte ketting
-waterpomp
- dsg problemen
-???

Heb zelf last van een van deze problemen wat niet door een mooie auto wordt gecompenseerd. Wordt mijn volgende een VAG....hhhmmmmkweettniet?

Misschien een v6 waarbij je dan het geld naar de pomp brengt ipv de garage:maakmegek:...maar wel meer plezier ervan hebt?
 

haassie

Forumguru
Heb weleens gehoord dat PON de garantie afkoopt. Dit betekent dat ze minder aan inkoop betalen zodat ze bij verkoop in NL een hogere winst hebben. Garantie moet PON dan zelf regelen vandaar dat je vaak nul op request krijgt mocht de koper ergens mee zitten...je kan altijd in een ander land een auto kopen maar heb je dan wat zit je ver van de garage.

Ze rekenen stevige prijzen dus moeten ze ook goed spul leveren.

Maar goed het ging om de aankoop van 2e hands 1.4
 

Spinal

Forumguru
@soepkip wil de 'befaamde' twin-charger. Ik dacht dat die zelfs 160 of 180 pk hadden (de Ibiza Cupra had 180pk), maar dat maakt niet uit. Als je alle TSI ellende gebundeld wilt hebben in een motorblok dat moet je die kiezen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar wat heb ik daar een hoop ellende over gelezen. Vandaar zijn ze er ook weer vanaf gestapt.
Een blok wat ontworpen is om zo licht mogelijk te zijn, met alle bezuinigingen in materiaal keus en materiaal dikte en er dan nog zowel een compressor als een turbo opschroeven en er 180pk uit persen dat gaat natuurlijk verkeerd.

Wat betreft ratelende ketting, hieronder 2 filmpjes van mijn auto....zoek de verschillen



Beide na een nacht stilstaan en beide met de kap open gefilmd. 2e filmpje is na vervanging van de ketting, spanner etc
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Als je de keus hebt om voor een 2012 model te gaan zeker doen en deze motoren lekker links laten liggen....
 

vleier

Forumguru
Dat is niet waar. Niemand houdt jou tegen om je (nieuwe) Skoda in België of Duitsland te kopen.

heb je gelijk in maar met garantie zitten die ook niet echt om de hoek. Zeggen zij dat het bij hun garage moet worden gedaan dan kan dat tegenwoordig nog wel eens problemen opleveren aangezien de VAG garage ook al steeds minder te zien is. (op de vakgarage na)
 
Bovenaan Onderaan