Piep en start/stop systeem lampje knippert

Beste mede Skoda forumleden

Weten jullie wat het betekend als de citigo een piep geeft en het start/stop systeem lampje gaat knipperen?

Dit gebeurd ineens terwijl ik een stuk met de auto had gereden en nu doet de auto het de hele tijd na het straten en als je het start/stop systeem aan en uit zet.
Om een goed beeld te geven voeg ik er een filmpje van toe.
Dit gebeurd natuurlijk op vrijdag avond dus hopelijk kunnen jullie me alvast een stukje op weg helpen wat het kan zijn

Alvast bedankt

Groetjes Renaldo

 

s-line

Forumguru
Als je Google raadpleegd zie je dat dit een veel voorkomend probleem is bij de UP,Mii, en dus ook Citigo. Bij de meeste is het een accu die de geest gaat geven. En wordt onder garantie of coulance vervangen.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Klopt, accu van onze up is ook vervangen.
Gaf het zelfde aan als bovenstaand filmpje.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo is.
Ik zou zeggen uitlezen
 

HarrieSkoda

Forumguru
Was ook mijn eerste ingeving. Er zijn afgelopen héél veel accu's die de geest hebben gegeven door het koude weer (en het rijden van korte afstanden).

Als het start-stop systeem problemen gaat geven, is dit een mooie indicator voor opkomende accu-problemen.
 

AndreM

Forumguru
Als het start-stop systeem problemen gaat geven, is dit een mooie indicator voor opkomende accu-problemen.

Is niet altijd waar dat het start/stop systeem problemen gaat geven met een slechte accu.

Mijn O3 had geen start/stop probleem, maar starte gewoon niet meer, dus viel er ook niet veel te stoppen. :maakmegek:
 

HarrieSkoda

Forumguru
Is niet altijd waar dat het start/stop systeem problemen gaat geven met een slechte accu.

Mijn O3 had geen start/stop probleem, maar starte gewoon niet meer, dus viel er ook niet veel te stoppen. :maakmegek:

Als je geen start-stop systeem hebt, kun je dit dus ook niet als indicator gebruiken.

Het start-stop systeem werkt namelijk niet meer zodra de accu een onvoldoende spanning doorgeeft.
Daarom probeer ik daarmee te zeggen dat dit een mooie indicator is voor opkomende accu-problemen.

Spreken we al van een 'accugate' inmiddels?

Wat bedoel je daar precies mee? Een batch slechte accu's, of...?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Excuus, te snel gelezen. Dacht dat er stond; min O3 had geen start-stop systeem.

Maar zou wel vreemd zijn als je het niet zou merken aan het start-stop systeem, want zoals gezegd, als de spanning van de accu te laag is die wordt doorgegeven, dan weigert het start-stop systeem.

Wat was er met jouw accu aan de hand?
 

Schmart

Forumguru
Wat bedoel je daar precies mee? Een batch slechte accu's, of...?

Ik had begrepen dat er verschillende forumleden zijn waarbij de accu van hun jonge/nieuwe Octavia ruim voor einde levensduur onder coulance is vervangen. Het kan natuurlijk voorkomen dat er een hele serie ingekochte accu's slecht is geweest.
 

AndreM

Forumguru
Wat was er met jouw accu aan de hand?

Harrie, als mijn auto een dag had stil gestaan dan starte de auto de volgende nog maar net.
En ja hoor, bij de eerste nachtvorst, een paar weken geleden, was ik aan de beurt, op maandagochtend nog wel. :mad:

Gek genoeg heb ik 3,5 jaar en 180.000 km nauwelijks een probleem gehad en daarna begon eerst mijn accu en 2 weken later begaf de navi het. :sterretjes:

Maar gelukkig hoef ik het zelf niet te betalen, maar ik krijg wel inzage in de kosten.
En dit is geen accuutje van 100,- euries.
Voor de accu van een O3 mag je €346,- neertellen en dat is geen kattenpis.
Maar een accu uit de buurtsuper kan je niet zomaar erin stoppen omdat de O3 accu geen gewone is. Dit heeft, zoals mij verteld is, te maken met het cambus systeem. :lezen:

Maar ff op het start/stop terug te komen.
Ik heb weleens gehad dat het start/stop niet werkte na een rit van 65 snelweg km.
En toen gaf het display aan dat de motor niet uitgeschakeld kon worden i.v.m. het remsysteem?

Snap jij het nog? :dankje:
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

ik ben bij de dealer geweest en heb gehoord dat het komt door dat mijn accu aan het einde aan lopen is.
er moet dus binnen kort een nieuwe accu in a 200 euro de prijs is mede zo hoog doordat de accu ingeregeld moet worden.

dus bij deze wil ik iedereen bedanken voor het reageren.

Groetjes.
 

oco1979

Forumguru
bij mijn S2 vond ik dat de accu AGM zo nu en dan niet vlotjes starte.
Nu heb ik deze paar keer aan de ctecklader gedaan zoals het moet.
Merkte na deze handeling dat de accu(zelf met de vrieskoude) beter starte.
Accu nu en dan eens aan de lader leggen om optimaal bij te laden lijk me geen slecht idee.

In verband met die accu's van O3 de zogenaamde EFB is me opgevallen dat de voltage van de lading alternator voldoende is , maar de Amperage vind ik zeker bij lege accu een beetje aan de magere kant.
5 A lading waar tegenover ik al andere wagens heb gemeten met 25A of sommige over de 50A.

Kan gerust zijn dat er iets mis is met de ladingproces.
Merk XXX waar wij ook voor werken had bij begin van een bepaald model ook last van accu problemen.
Deze moesten allemaal een update hebben.
Was iets met te laag laten komen van accu, voor recuperatie energie.
Er is tegenwoordig veel afgesteld op het milieu, alles voor minder te verbruiken en beter co2 cijfer.
 

MRNX

Forumguru
Mensen,

ik pak het draadje even op. Ik heb sinds vandaag hetzelfde euvel, en dankzij dit forum heb ik snel een adequaat antwoord, zoals gebruikelijk! :dankje:

Echter.... misschien is dit een hele domme vraag, maar: is het nodig om deze 'start/stop' accu te plaatsen, of kan het ook een gewone zijn en dan het start/stop laten uitschakelen?
 

oco1979

Forumguru
Mensen,

ik pak het draadje even op. Ik heb sinds vandaag hetzelfde euvel, en dankzij dit forum heb ik snel een adequaat antwoord, zoals gebruikelijk! :dankje:

Echter.... misschien is dit een hele domme vraag, maar: is het nodig om deze 'start/stop' accu te plaatsen, of kan het ook een gewone zijn en dan het start/stop laten uitschakelen?

Kijk eens bij varta finder : https://www.varta-automotive.com/en-gb

Zo heb je idee welke batterij er in mag en welke ze aanraden.

Als het een EFB of AGM is zal je best geen klassieke in de plaats doen.
Lading van de accu is anders.
Zal niet optimaal laden.
EFB mag je vervangen door een AGM maar niet omgekeerd.
 

Bijlagen

  • upload_2018-6-13_17-8-39.png
    upload_2018-6-13_17-8-39.png
    140,4 KB · Weergaven: 11
Bovenaan Onderaan