Fabia 1.4 16V vermogen verlies

SteefvH

Senior Member
Een goede zondag ieder,


Gisteren was een vervelende dag aangezien onze trouwe skoda Fabia niet doet wat die moet doen. Door het vele gebruik is gisteren een bobine gesneuveld.

Na deze te hebben vervangen was ik en de anwb er van overtuigd dat de Fabia gewoon weer de weg op kon. Deze ochtend werd mijn vriendin het tegendeel bewezen en de auto komt niet meer op toeren en vermogen is ongeveer of er een 75 jarige achter het stuur zit.

Nou moet ik ook bekennen dat ongeveer een maand geleden een melding met emissie eisen is gereset.

Er staat ook een verhaal online van een persoon die zo'n zelfde auto had/heeft met ook vermogen verlies en wat bleek de katalysator was kapot of verstopt.

Mijn vraag is dan ook of dit een bekent probleem is bij een 1.4 16V of kan er meer spelen?

Met vriendelijke groet,

De gestrande Fabia rijder Stephan
 

turboturbo

Forumguru
Mijn vraag is dan ook of dit een bekent probleem is bij een 1.4 16V of kan er meer spelen?
Ik heb een defecte katalysator hier niet vaak gelezen icm deze motor....

Brandt er op dit moment een lampje of was dat het geval tijdens het rijden met verminderd vermogen?

Echter is het voor ons ook giswerk zolang we niet weten welke code of foutmelding er destijds uitgelezen is (voor het resetten) Heb je dat toen misschien ergens genoteerd?

Misschien kan iemand uit je buurt je helpen die vagcom / VCDS heeft met uitlezen...
 
Laatst bewerkt:

SteefvH

Senior Member
Ik heb een defecte katalysator hier niet vaak gelezen icm deze motor....

Brandt er op dit moment een lampje of was dat het geval tijdens het rijden met verminderd vermogen?

Echter is het voor ons ook giswerk zolang we niet weten welke code of foutmelding er destijds uitgelezen is (voor het resetten) Heb je dat toen misschien ergens genoteerd?

Misschien kan iemand uit je buurt je helpen die vagcom / VCDS heeft met uitlezen...

Eerst heeft die emissie error gegeven in het display in combinatie met motormanagment. Daarna niks gevoelt qua vermogens vermindering. Gisteren eerst een bobine maar ik heb de anwb voor de rest niet gehoord over andere meldingen.
Toen de bobine faalde kwam die ook niet hoger dan 4 a 5000 toeren.

Codes zijn niet bekend anders had ikzelf ook nog verder kunnen zoeken. Ik kom uit de buurt van Spijkenisse dus ik weet niet of hier iemand in de buurt woont met vagcom
 

Cordoba

Forumguru
Zijn behalve de bobines ook de bougies grondig gecheckt, of vervangen? Het gebeurt vaker dat een bobine kapot gaat door een beschadigde bougie, of dat een kapotte bobine de bijbehorende bougie sloopt. Beiden moeten dus goed gecheckt worden.

Overigens zegt het gebruik niet zoveel over de levensduur van de bobine: soms gaan ze na een paar jaar en 50.000 km al kapot, bij een ander gaan ze zonder problemen 200.000 km of meer mee.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru

SteefvH

Senior Member
Zijn behalve de bobines ook de bougies grondig gecheckt, of vervangen? Het gebeurt vaker dat een bobine kapot gaat door een beschadigde bougie, of dat een kapotte bobine de bijbehorende bougies sloopt. Beiden moeten dus goed gecheckt worden.

Overigens zegt het gebruik niet zoveel over de levensduur van de bobine: soms gaan ze na een paar jaar en 50.000 km al kapot, bij een ander gaan ze zonder problemen 200.000 km of meer mee.

Helaas, tot op heden geen storigs lampje kortom ook geen foutmelding. Vanavond even de brug op katalysator demonteren en dan kijken of die op toeren komt dit is even de makkelijkste manier om dingen uit te sluiten.

Bedankt voor de link ik kan er zeker wat mee als er een melding in komt.

Ik laat wel even weten hoe het is gegaan.
 

Cordoba

Forumguru
Een storingslampje betekent vrijwel altijd een foutcode, maar geen lampje wil niet zeggen dat er geen foutcode is. Vaak kun je door middel van foutcode al veel eerder een probleem ontdekken, dan wanneer het daadwerkelijk merkbaar optreedt, of wanneer er een lampje brandt op het dash. Toen ik mijn huidige Fabia een klein jaar in bezit had, heeft een kennis mijn auto ook een keer uitgelezen, puur om eens te kijken wat er te zien was en wat er eventueel in te stellen was bij mijn auto. Uitlezen gaf aan dat er een probleem was met de stelmotor voor de recirculatieklep en de stelmotor voor de temperatuurinstelling van de kachel. Tot op dat moment nooit iets gemerkt, en 4-6 weken later had ik inderdaad de problemen die bij een dergelijke klacht horen (en nooit een brandend controlelampje).
 

turboturbo

Forumguru
Klopt, ik had gedurende de lambda problemen ook alleen een MIL met de code p0130 en niet met de code p1176. Laatstgenoemde is kennelijk niet 'erg' genoeg om de MIL te activeren...
 
Laatst bewerkt:

SteefvH

Senior Member
Eind resultaat:

De 2 bobines overleden (ANWB heeft er maar 1 ontdekt wat ik raar vind) hierdoor katalysator te warm geworden door overtollige benzine en daardoor ook moeten vervangen.

Hoop kosten maar de Fabia draait weer heerlijk.
 

Cordoba

Forumguru
2 kapotte bobines kort achter elkaar komt wel eens vaker voor (maar veel te weinig om bij 1 kapotte bobine, direct alle bobines te vervangen). Weet je of dit dezelfde cilinder is, waar de bobine kapot is, of is het een andere? Was het probleem na de eerste vervanging wel weg? Ik vraag me af of de ANWB mogelijk de verkeerde bobine heeft vervangen, of dat verzuimd is om de bijbehorende bougie te checken, waardoor de nieuwe bobine gesloopt wordt door een beschadigde bougie.

Wat ik zo'n 10 jaar terug ook vaker heb gehoord: ANWB heeft 'algemene' bobines voor pechgevallen, en de levensduur was in die tijd vaak een probleem. Van meerdere mensen gehoord dat zo'n algemene ANWB-bobine zo snel mogelijk werd vervangen door een bobine voor het motortype, en de ANWB-bobine ging bij het reservewiel als reserve-onderdeel.
 

turboturbo

Forumguru
Zo, dat werd een prijzig gevolg foutje... Een bobine van 4 tientjes die de katalysator vernield heeft. Dat is wel een duur onderdeel om te laten vervangen...:greedy:
 

SteefvH

Senior Member
Na meer dan een jaar rijden is er mogelijk nog een onderdeel gesneuveld. Nadat alles vervangen is deed de auto licht schokken. Ik dacht eerst dat dit een beetje tussen me oren zat maar na verloop van tijd werd het schokken steeds erger.

MAF-sensor vervangen icm een grote beurt.

Vandaag VAG-com gebruikt om duidelijkheid te krijgen over status van de lambdasondes en hierover heb ik een vraag.

Als lambdasonde 1 "mogelijk" faalt (geen goeie meeting maakt) neemt dan lambdasonde 2 dit werk over?
 

Bakkertje

Forumguru
Nee lambdasonde 1 zit voor de katalysator en 2 na de katalysator (zover mij bekend en anders laat ik me graag corrigeren)
 
Bovenaan Onderaan