Continu draaiende radiator fans, ook met contact uit

oco1979

Forumguru
AC BJ 2001-2003

upload_2018-1-26_8-56-13.png
AC BJ 2003-2004

upload_2018-1-26_8-57-31.png

MANUEEL

upload_2018-1-26_8-58-15.png
MOTOR

upload_2018-1-26_9-0-3.png
S28B : schakelaar interieurventilatie
B13r : Koelvloeistof-temperatuursensor Uitgang koeler
A05 : KOELVIN-REGEL-UNIT
CR : Tempomat / snelheidsregelinstallatie
midden is : motor ecu
orangje/groen balk C1310p : Connector motorkap links(daar kan wel ne keer verkeerd zijn)
 

Pedori

Lid
Goedenavond beste forumleden!

Update: sensoren bemachtigd op sloop, uit (mazzeltje) eenzelfde model met zelfde motor :thumbsup:. Tevens een motor ecu er uit gehaald, voor wat het waard is en helaas was de Climatronic al verdwenen.
a - 1x 2-aderig linksonder in radiator
b - 2x bij de thermostaat: een 4-aderig; de 2-aderig kreeg ik er helaas niet heel uit (zie foto b2, iemand enig idee waar deze connector toe dient?
d - 1x 2-aderig op waterpomphuis
e - 1x 3-aderig op airco-leiding

a. IMG_3675.JPG b1. IMG_3674.JPG b2. IMG_3673.JPG d. IMG_3672.JPG e. IMG_3671.JPG
Allemaal vervangen, mocht helaas niet baten.
Met van een multimeter (met zijn beperkingen, pulsen kan ik zo goed als niet meten), mat ik op elke connector meer of minder spanning, behalve op connector b2:
a - 5V
b1 - 5V en 0,2V
b2 - niets
d - 12V
e - 12V en 0,07V
Kan ik in zoverre iets mee, dat er waarschijnlijk geen draadbreuken zijn, b2 blijft vaag.

Gister besloten het even met rust te laten (kan mijn tijd als freelancer gelukkig goed zelf indelen, maar het kan te gek)!
Vanochtend gereden zonder mankeren, doet vanmiddag de aanjager het toch niet meer... :cry:
Aargh... wat wil de ouwe trouwe Octavia me zeggen...?

@oco1979 Heel erg bedankt voor de tips en schema's!
Zou ik het dan moeten zoeken in het interieur ipv onder de motorkap? Zoals jij aangeeft een eventuele defecte Verdampertemperatuursensor?

Ik heb de Climatronic eens in diagnose modus gezet (On Board Diagnosis: Fan Down, Temperature Colder, ECON tegelijkertijd indrukken) en heb de uitslag bijgevoegd (bij koude motor):
Climatronic codes 26-1-2018.jpg
Zie pdf voor betekenis van de kanalen 0-60. Zo kun je ook nog eventuele errorcodes uitlezen, dat zal ik morgen doen.

Een hoop info weer en helaas nog geen stap verder, eerder een stap terug met de blower die het nu laat afweten... Hopelijk is het 'slechts' een defecte blowermotor :dankje:.

Fijn weekend allemaal!
 

Bijlagen

  • Climatronic_Self_Diagnostics.pdf
    83,6 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:

Pedori

Lid
@oco1979
orangje/groen balk C1310p : Connector motorkap links(daar kan wel ne keer verkeerd zijn)
Als ik mij niet vergis is dit die grote male/female plug links van de accu, in een klem tegen de zijkant bevestigd. Deze heb ik los gehad en er leek wat vocht aanwezig: met contactspray behandeld (ik gebruik Kontakt Chemie Tuner 600; wellicht is Kontakt 60 beter toepasbaar? (niet in mijn bezit))
 

Pedori

Lid
Zojuist alle ramen van binnen schoongemaakt en met anticondens ingesmeerd, je moet wat :D.
En ja hoor: de blower draait weer! En even weer niet... Tijd voor vervanging (sloop).

Climatronic foutcodes uitgelezen:
4F9: Fresh Air Blower (netjes geregistreerd)
en, verrassend, 30b: Outside Temperature Sensor – Front Bumper... mmm :pieker:
Na clearing error codes geeft ie weer netjes 444 (no errors present) aan. Blower deed het vooralsnog.

Zo, nu weer es tijd voor andere dingen :koffie:
 

turboturbo

Forumguru
en, verrassend, 30b: Outside Temperature Sensor – Front Bumper... mmm :pieker:
Doet die het wel goed verder? Ik had toen ik mijn Octavia net in bezit had, gemerkt dat er vaak 3°C te laag of te hoog werd aangegeven op het display vergeleken met de daadwerkelijke buiten temp. Dus een nieuwe sensor besteld. Vervolgens kon ik dat kreng nergens vinden, dus maar even zo gelaten. Daarna is deze afwijking langzaam helemaal verdwenen gek genoeg. Is nu altijd accuraat.
 

oco1979

Forumguru
@oco1979
Als ik mij niet vergis is dit die grote male/female plug links van de accu, in een klem tegen de zijkant bevestigd. Deze heb ik los gehad en er leek wat vocht aanwezig: met contactspray behandeld (ik gebruik Kontakt Chemie Tuner 600; wellicht is Kontakt 60 beter toepasbaar? (niet in mijn bezit))

Dat zou moeten een grote stekker zijn die naar het dashboard loopt en zal wel aan de accu kant zitten.
Contactspray kan helpen maar niet 100 procent.
Eens bedrading bekijken die juist aan metaal rubberdichting zit,die loopt tussen de motorruimte en binnenkant.
 

Pedori

Lid
Eens bedrading bekijken die juist aan metaal rubberdichting zit,die loopt tussen de motorruimte en binnenkant.
@oco1979 Ik zal daar zeker ook nog eens een blik op werpen.
En aan de hand van het schema zal ik te zijner tijd een en ander aan bedrading kunnen gaan doormeten, ik zal jou eventueel nog eens moeten vragen welke bepaalde onderdelen in het schema worden aangeduid.

Tja, wist ik maar een beetje in welke hoek ik het moest zoeken. De garages hebben aangegeven geen foutcodes te hebben gevonden. Dit wil ik natuurlijk graag aannemen... en toch, een ieder kan wel eens iets over het hoofd zien. Helaas heb ik zelf niet de apparatuur om (eigenwijs) het geheugen nog eens uit te lezen.

Mijn plan nu is om in ieder geval op de sloop een blower-motor te scoren (hij draait nu wel weer, maar hangt ergens op half 11). En als de boel dan toch even open ligt: @oco1979 zoals jij aangaf dat de Verdampertemperatuursensor een verdachte zou kunnen zijn, ben ik benieuwd of daar bij te komen valt, zonder de hele kermis verder uit elkaar te hoeven halen :nailbiting:. De blower-motor (de-)monteren moet een makkie zijn volgens de tekening (zie bijgevoegd; gelijk ook maar de "blower control unit -J126-" van de sloop meenemen :D).

51025020-p110.png 51025020-p120.png
 

oco1979

Forumguru
@oco1979 Ik zal daar zeker ook nog eens een blik op werpen.
En aan de hand van het schema zal ik te zijner tijd een en ander aan bedrading kunnen gaan doormeten, ik zal jou eventueel nog eens moeten vragen welke bepaalde onderdelen in het schema worden aangeduid.

Tja, wist ik maar een beetje in welke hoek ik het moest zoeken. De garages hebben aangegeven geen foutcodes te hebben gevonden. Dit wil ik natuurlijk graag aannemen... en toch, een ieder kan wel eens iets over het hoofd zien. Helaas heb ik zelf niet de apparatuur om (eigenwijs) het geheugen nog eens uit te lezen.

Mijn plan nu is om in ieder geval op de sloop een blower-motor te scoren (hij draait nu wel weer, maar hangt ergens op half 11). En als de boel dan toch even open ligt: @oco1979 zoals jij aangaf dat de Verdampertemperatuursensor een verdachte zou kunnen zijn, ben ik benieuwd of daar bij te komen valt, zonder de hele kermis verder uit elkaar te hoeven halen :nailbiting:. De blower-motor (de-)monteren moet een makkie zijn volgens de tekening (zie bijgevoegd; gelijk ook maar de "blower control unit -J126-" van de sloop meenemen :D).

Bekijk bijlage 64743 Bekijk bijlage 64744

laat maar weten als je iets van schema wil weten.
Zo een sloop blower motor, kweet het lijk zo niet of moet van ene zijn met zeer weinig km's.
Nieuwprijs :
https://www.autoonderdelen24.be/aut...7/10449/ventilatormotor-onderdelen.html#10343

Nog een filmpje tegen gekomen, mogelijks leuk om te zien :
How to replace blower motor on SKODA OCTAVIA 1Z TUTORIAL | AUTODOC

:D
 

Pedori

Lid
@oco1979 Dankjewel! Het filmpje betreft een nieuwer model dan de mijne, evenzogoed leuk en handig!
Tja, voor nu hou ik het even bij een sloop motor, daar mijn ouwe trouwe Octavia de laatste tijd al aardig wat heeft gekost aan slechts onderzoekskosten en hij een beetje lijkt aan te geven met pensioen te willen gaan. "Nou" zei ik, "niet eerder dan dat je de 5 ton gepasseerd bent!" :D Tot die tijd zal ik 'm zeker met even veel liefde verzorgen. al zij het soms met wat donor onderdelen.
 

Pedori

Lid
Beste forumleden, tijd voor een update.

Afgelopen dinsdag naar de sloop getogen en een blowermotor bemachtigd (dankzij de ARN registratie weet ik meer over de donor Skoda: van 2004 met 150.000 km, had waarschijnlijk nog lekker rondgetuft als ie niet frontaal flinke schade had opgelopen). De blower control unit -J126-" was al verdwenen, nou ja, daar hoeft ook niet persé iets mis mee te zijn.
Lekker in het zonnetje, om de hoek van de sloop, de defecte motor uitgebouwd (makkie) en tegelijkertijd ontdekt dat de recirculatieklep op half 11 hing (wat is dat toch met dat tijdstip... ;)). Gelijk weer terug de sloop op voor een vervangende stappenmotor. Nou... die valt uit en in te bouwen, maar vraag niet hoe en in welke onmogelijke houdingen :mad:...
Werkt allemaal weer perfect :thumbsup:!

@oco1979 De verdampertemperatuursensor is onmogelijk bij te komen helaas. Volgens de Climatronic zelfdiagnose lijkt deze overigens gewoon de juiste temperatuur aan te geven (40 Evaporator Temperature - Actual Value).

Vervolgens de Climatronic zelf diagnose doorlopen, met draaiende motor dit keer.
Het volgende viel mij op:
- 43 Refrigerant Pressure: 0 bar
- 49 Compressor RPM: 0
Mmm... 9 graden buiten, staat op "Auto", dus de airco compressor zou toch echt moeten draaien...
Nog es op "Econ" en weer op "Auto", en het motortoerental nam gek genoeg af en weer toe, zoals gebruikelijk.
Dus maar es onder de motorkap gekeken en zo te zien draaide de compressor inderdaad niet.
Corrigeer me maar als ik het fout heb, maar voor zover ik weet kun je zien dat de as van de compressor draait en de magnetische koppeling dus actief is (zie bijgevoegde tekening).
Schermafbeelding 2018-02-04 om 16.45.35.png
Het lijkt er op dat er iets mis is binnen het airco-circuit... Met mogelijke gevolgen voor de aansturing van de radiator fans lijkt mij!
Wat ik in ieder geval nog zelf zal checken is of er spanning op de magnetische koppeling staat.
En van het voorjaar maar es de airco laten nakijken (zit er genoeg vloeistof in/is er lekkage/compressor(koppeling) stuk?).
Vond de laatste tijd al dat het ontwasemen zo lang duurde, die airco werkt gewoon voor geen meter mee (nog buiten het feit dat de blower motor ook niet best meer was).

Wat ik merkwaardig vind is dat het motortoerental reageert op het in- en uitschakelen van de airco, zonder dat de compressor de motor belast... Of werkt het systeem dusdanig dat het toerental bij ingeschakelde airco automatisch wat wordt verhoogd?

Fijne zondagavond ieder!

PS: via eManualOnline.com ElsaWin aangeschaft! Toegang tot alle mogelijke manuals en schema's van VW/Audi/Seat/Skoda modellen t/m 2013. Dik 3 Gig aan data, ik kan voorlopig vooruit :D.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Hm je bent weer een hoop verder gekomen, dank voor het delen van de info en de tip van ElsaWin!

Benieuwd naar het verdere vervolg komend voorjaar!
 

Pedori

Lid
Beste forumleden, zo zijn we zomaar dik 10 maanden verder.
Tijd voor een update.

Het goede nieuws: de airco doet het prima!
Het slechte nieuws: alles, maar dan ook werkelijk alles is vervangen... door een Skoda Octavia Combi 1.6 Démarrage van 22-9-2008 :jaja:

Nee, ik had het verre van opgegeven! Laatste foutcode die ik nog wilde onderzoeken: "18068 Coolant Fan Control 1: Short to Ground P1660". Zou het dan toch gewoon aan de ventilatormotoren gelegen hebben... helaas, we zullen het nooit weten.

12 september j.l.: brandlucht, rookpluim vanachter het dashboard... snel naar dat tankstation en d'r uit... accuspanning moet eraf... mijn vriendin weet gereedschap te krijgen van omstanders... inmiddels heb ik de pluspool aansluiting al losgewrikt... maar ja, het brand al... het kleine vlammetje daar onder het dashboard groeit snel, heel snel... het plastic begint als een kaars te druipen... ik kan er niet bij om te doven... brandblusser wordt snel door mijn vriendin gehaald van naast een pomp (de auto staat gelukkig ver genoeg verwijderd van de diverse brandstofpompen)... verzegelde pen eruit... paar korte stoten en... het vlammetje is gedoofd... Pfjieuw :dankje:
En alles is geruïneerd!

Al doende leert men, neem deze tip ter harte: gebruik nooit poederblussers!
En wat verkopen alle bouwmarkten en automaterialenzaken, en wat hebben alle tankstations? Precies.
Het is goedkoop. En het is funest voor alles wat maar van metaal is (of ander materiaal). Het goedje, een zout, stuift echt overal tussen en trekt vocht aan. Of het had gesneeuwd in de auto (zie foto's).
Ik heb inmiddels een schuimblusser in de wagen: AngelEye 600 ml.

Dag ouwe trouwe blauwe vriend :wavecry:.
De 5 ton heb je gehaald, jawel! Dus je hebt ons meer dan gediend. En dat je steeds meer ging mankeren is begrijpelijk.
Maar een dashboard printplaat die doorbrandt... :nono:
 

Bijlagen

  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    1 MB · Weergaven: 55
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    1 MB · Weergaven: 57
  • image4.jpeg
    image4.jpeg
    807 KB · Weergaven: 54
  • c43d2e35-0a49-4b97-83e3-89ad9953fec4.JPG
    c43d2e35-0a49-4b97-83e3-89ad9953fec4.JPG
    313,3 KB · Weergaven: 40
Bovenaan Onderaan