Continu draaiende radiator fans, ook met contact uit

Pedori

Lid
Oké, dit wordt dan mijn eerste topic :cool:.
Ik had in de Meet & Greet dit probleem reeds opgenoemd.

Ik zal proberen het kort te houden.

Onze Octavia 1,6 Combi Comfort uit 2002 met 'slechts' 486000 op de teller (op LPG), heeft een probleem met de radiator ventilatoren: ze draaien continu op de laagste snelheid, ook met contact uit.

Twee verschillende garage's, een algemene en een specifieke Skoda, kunnen het euvel niet vinden. Ze geven 'm op. Nu al :arghh:
Ik geef 'm om deze reden beslist niet op, verder rijdt ie nog als een zonnetje en de 5 ton zal ik halen :rockon:!

Detail: aanvankelijk draaiden de ventilatoren herhalend aan en uit op de hoogste snelheid (ongeveer om de 2 seconden), wat stopte na contact uit. De eerste garage heeft van alles uitgeprobeerd, onderdelen vervangen (Fan Control Module, sensoren) zonder resultaat, dus vervolgens de oude onderdelen maar weer teruggeplaatst. Nou ja, er was toch iets veranderd: ze draaien nu continu op de laagste snelheid... Oh ja: met contact aan schakelen ze willekeurig even heel kort uit; met contact uit draaien ze echt continu. De 30 A zekering bovenop de accu heb ik er daarom maar uitgehaald en rij met dit koude weer dan maar zonder ventilatoren (al weet ik nog niet of bij hogere koelwatertemperatuur de hoge ventilatorsnelheid wél wordt geactiveerd).

Ik ben behoorlijk electro technisch onderlegd, en ben nu zelf de uitdaging maar aangegaan (al ontbeer ik een scoop).

Een bevriend monteur van die eerste garage zal mij komende maandag voorzien van het elektrisch schema
van alles rondom de Fan Control Module :thumbsup:(het betreft in mijn geval de 1J0 919 506 L). Even dacht ik het schema gevonden te hebben via scannerdanner.com. Helaas, er blijken nogal wat varianten te bestaan. Zo zit er in onze Octavia een twee aderige thermal switch (in de radiator, vlakbij die Fan Control Module), ipv een 3 aderige zoals op de meerdere YouTube filmpjes (waaronder die van scannerdanner: leuk filmpje waarin hij samen met zijn zoontje Beau een 2002 VW GTI met niet draaiende cooling fans onder handen neemt).

Alle ervaring hieromtrent is uiteraard van harte welkom!

Met hartelijke groet,

Peter Koomen
 

EdK

Forumguru
Je zou toch denken dat de thermostaat die de fan's schakelt defect is en derhalve een NC contact genereert waardoor de fan blijft draaien.
En anders ga je denken dat er een connector is die stijf van de corrosie staat en hierdoor voor een constante spanning zorgt richting de ventilator motor....

Maar ja meten is weten en een paar schema's er dan bij is ook wel fijn, dan kun je dingen gaan uitsluiten...
Één ding is zeker , de koelvloeistof zal lekker koel blijven met continu draaiende fans...:pardon:
 

turboturbo

Forumguru
Ik lees op Seat Online dat dit vaker voorkomt bij de Leon 1M (zelfde techniek)

Een bepaalde sensor of switch oid edit: regelunit is dan stuk (zit op de ventilator zelf oid?) en als dat gebeurt gaat ie in noodloop; om te voorkomen dat de motor oververhit (als ik het goed begrepen heb)
 
Laatst bewerkt:

Pedori

Lid
Dank EdK en turboturbo voor jullie suggesties, die ik zeker mee ga nemen. En wat je zegt EdK: eerst maar es het juiste schema.
Waar ik inmiddels al wel achter ben is dat de boosdoener uit vele hoeken kan komen, de Engine Control Module en de Climatronic incluis, met alle bijbehorende sensoren van dien :sterretjes:.
Ik zal het schema zeker posten zodra ik het binnen heb!

Mijn plan voor nu is het volgende: de 14-polige multistekker van de Fan Control Module bemachtigen op de sloop, aan draadeindjes lipjes solderen die in de bestaande plug gaan en zodoende, met schema bij de hand, de diverse aansluitingen 1 voor 1 checken (de stekker geheel los schakelt iig de ventilatoren uit, die aangesloten zitten via de 4-polige plug).
Het schema zal mij ook duidelijkheid gaan verschaffen over de termen op de module (zie bijgevoegde foto's: NTC = negatieve temperatuur coëfficiënt weerstand; de rest... schiet mij lek).

Hopelijk vind ik zo welke snoodaard de hele tijd signaal loopt te geven de ventilatoren in standje 1 te laten draaien
(of zit er ergens een kabelbreuk/lekstroom/vocht/etc.).

Wordt vervolgd!


IMG_3655.jpg IMG_3658.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jasper-RS

Forumguru
Ik heb dit ook gehad bij mijn vw touran (2003). Hier is toen de gehele behuizing + ventilatoren 2x vervangen. Hierin zit ook een soort regelunit (zit in de grote fan) deze gaat vaak kapot.
 

EdK

Forumguru
Maar goed waarom zou je de ventilatoren vervangen als ze nog steeds draaien ?
Dan mankeert er duidelijk niets aan de ventilator, die draait en is dus heel.
De aansturing van die ventilators is dus het probleem, anders draaide ze we alleen als het nodig is..
 

Jasper-RS

Forumguru
Maar goed waarom zou je de ventilatoren vervangen als ze nog steeds draaien ?
Dan mankeert er duidelijk niets aan de ventilator, die draait en is dus heel.
De aansturing van die ventilators is dus het probleem, anders draaide ze we alleen als het nodig is..

Omdat de regelunit kapot is welke in de ventilator zit. Deze is niet los te vervangen. Is een bekend probleem bij VAG in die bouwjaren. IMG_0901.JPG
 

EdK

Forumguru
Omdat de regelunit kapot is welke in de ventilator zit. Deze is niet los te vervangen.
Maar ik zie toch echt een foto van TS die een losse unit heeft...!!??
Dus klaarblijkelijk is die van hem wel los te verkrijgen en te vervangen indien dat nodig blijkt te zijn...:pardon:
 

Pedori

Lid
Beste Jasper, dank voor je reactie.
In mijn iets oudere model zit de regelunit nog niet in de ventilatoren behuizing, maar onder de accu (de 1J0 919 506 L op de foto). De ventilatoren behuizing bevat slechts twee motoren met 3 aders: aarde/lage snelheid/hoge snelheid.
 

Gbn

Actief lid
Ai, de ventilatoren.

eum, naast zoals hierboven beschreven de massa/laag/hoog kabels, zit er in de fans een weerstand die ervoor zorgt dat ze in de lage stand draaien.
Deze weerstand gaat regelmatig stuk en dan draaien de fans alleen nog in de hoge stand.
Dit euvel wordt meestal in de zomer opgemerkt als de Airco aanstaat. Bij ingeschakelde airco gaan de fans automatisch in de lage stand, dit zorgt voor voldoende luchtstroom door de radiateur van de airo ivm afkoelen koelmiddel.
Doordat de fans in de lage stand niet draaien, loopt de druk in het airco systeem op. wordt de druk te hoog, gaat er vanaf de airco unit een signal richting de fans om de hoge snelheid in te schakelen.
Dit gebeurd dan met regelmaat en dan komt de klacht "de auto blaast zo" en kom je uit op de weerstand in de fans die defect is.
fans die draaien in de langzame stand kan dus prima, als de airco aanstaat. de hoge stand is in de regel alleen om nu echt flink koelen te verzorgen.
fans kunnen draaien als het contact uit is (vandaar de waarschuwings sticker dat ze altijd aankunnen) maar dan komt er een signal vanaf de radiateur of vanaf motormanagement dat de boel heet is en gekoeld moet worden. Ik dacht dat bij de Octavia de extra module die verzorgt, met evt. een timer erin.

Gerard
 

Pedori

Lid
Beste Gerard, dank voor de uitgebreide reactie!

Update: het verkregen schema van de bevriende monteur blijkt toch niet de juiste (verkregen op kenteken via workshop.autodata-group.com) :nono:

Plan A met 14-polige multistekker op Fan Control Module uitgevoerd, zonder resultaat (behalve dan het loskoppelen van voeding- of massadraad). Kennelijk is geen signaal hetzelfde als fout signaal: draaien met die hap (noodloop?).
image1.jpeg

In mijn geval draaien de ventilatoren direct in de laagste stand, ook als ie nog ijskoud is.
Met contact uit draaien ze door, en (eindelijk eens gecheckt) de timer afschakelt ze na een minuut of 8 weer netjes uit.
Ergens komt dus een (vals) signaal vandaan alsof de temperatuur dusdanig hoog is (buiten-, koelwatertemperatuur) dat het zaak is de ventilatoren op stand 1 te laten draaien.
Zoals je al aangeeft kan dit van de radiateur, het motormanagement of de Climatronic komen.
De sensoren die ik onder de motorkap kan vinden (zie foto's; bij gebrek aan juiste manual/schema blijft het giswerk voor mij):
a - 1x 2-aderig linksonder in radiator (koelwatertemp?)
b - 2x bij de thermostaat: een 2-aderig en een 4-aderig (koelwatertemp?)
c - 1x 2-aderig linksvoor in bumper (buitentemp?; dashboard geeft netjes juiste temp aan)
d - 1x 2-aderig op waterpomphuis (koelwatertemp?; Coolant temperature overheating warning switch -F14-?, zie f)
e - 1x 3-aderig op airco-leiding (volgens onvolledige manual dat ik heb aangeschaft: High-pressure sender -G65-, zie f); deze zorgt zoals jij beschrijft ervoor dat bij te hoge druk in het aircosysteem de fans op hoge snelheid gaan draaien. Dit is niet aan de orde.

Plan B: sensoren/Climatronic op sloop bemachtigen (in de hoop dat die nog werken uiteraard). Motormanagement ook maar gelijk, maar die vervangen is de laatste stap, daar die moet worden ingeleerd en dat moet toch echt de garage doen.


image3.jpeg
a
image2.jpeg
b
image4.jpeg
c
image5.jpeg
d
image6.jpeg
e
51025020-p39.png
f
 

oco1979

Forumguru
zal toch enige sensor of draad die verkeerde info zend naar de module.
Mogelijks zit het in de bedrading.
 

oco1979

Forumguru
beetje info :

Voorgedaan bij Skoda Octavia [ 2000 - * ]

Foutcode: 00818 - Airco / Airco/verwarming
TEMPERATUURSENSOR VAN VERDAMPER FUNCTIONEERT NIET GOED.
SENSOR OF BEDRADING DEFECT!

Oorzaak Verdampertemperatuursensor defect.
Opmerking
Wanneer >Parameter< airco-ECU "99 ºC" wordt weergegeven, dan is de verdampertemperatuursensor defect.
Oplossing
Verdampertemperatuursensor controleren, indien nodig vervangen.
Eventueel defecte component
VERDAMPER-TEMPERATUUR-SENSOR
 

Pedori

Lid
Beste oco1979, dank voor de reactie!
Motorcode: 75 KW BFQ QG1

Auto nummer wellicht niet nodig, geef 'm toch maar door: TMBHX41U338677007
 
Bovenaan Onderaan