DUU versnellingsbak

Hallo allemaal! Eerst even een korte voorstelling: Ik ben Frank en ik ben druk op zoek naar een Octavia vanwege gezinsuitbreiding! :baby012: Ik heb er nu 1 op het oog van 2004 met 90000 km op de teller in een leuke uitvoering met alles erop en eraan. Alleen tijdens de proefrit vond ik de auto een beetje hakerig schakelen. Nu ben ik gaan zoeken op het forum en kwam ik e.e.a. tegen over de beruchte DUU versnellingsbak. Het blijkt dat deze Octavia deze bak erin heeft zitten.

Nu is mijn vraag: Is het verstandig deze auto te kopen? Of is er een modificatie geweest van deze versnellingsbakken na een bepaalde periode zodat deze niet zo snel meer kapot gaan? Ik heb namelijk ergens gelezen dat deze bakken uiteindelijk aangepast zijn nieuw vanuit de fabriek. Maar correct me if i'm wrong.....

Alvast bedankt voor de antwoorden!!!!
 

Rick Blaine

Actief lid
Hieronder een citaat van Wikipedia.nl over de Golf IV (= Octavia 1U). Als je een auto uit 2004 koopt hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb daarom ook speciaal eentje uit 2002 gekocht (en niet een oudere).

Succes met de aanschaf!

"De eerste versies van de Golf IV werden geplaagd door een aantal kinderziektes. Voornamelijk de sloten en het raammechanisme bij wagens met elektrische ramen moeten dikwijls vervangen worden. Ook zijn er problemen met het differentieel bij de SDI en 1.4- en 1.6-modellen. De klinknagels waarmee het kroonwiel in het differentieel bevestigd werd waren niet voorzien op het vermogen van deze motoren. De problemen doen zich voornamelijk voor bij de DUW- en DUU-versnellingsbakken. Vanaf bouwjaar 2000 werden deze klinknagels vervangen door bouten die veel steviger zijn."

Overigens kan het schakelen wel verbeteren door de transmissieolie te vervangen en er een flesje "wonderolie" bij te doen, weet ik uit ervaring. Ook het goed smeren van het schakelstangenstelsel helpt. Maar het wordt nooit een Japanner ;)
 
Beste Rick, dank je wel voor de reactie! Ik heb toch maar een andere Octavia aangeschaft. Ondanks dat degene die ik nu heb aangeschaft meer kilometers heeft gereden reed deze veel soepeler en schakelde veel beter. Denk toch dat die andere een zwaarder leven achter de rug heeft. Dus eind van de week ben ik eigenaar van een 2004 Octavia type 1.6 Ambiente in het grijs met 128000 km op de teller!
 

Ronnie

Forumguru
Even Opgezocht: Octavia 1 2004 met een 1.6 AKL, BFQ, of AEH motor kunnen zijn uitgerust met een DUU of een DLP bak, beide bakken gebruiken de popnagels(nieten) op het differentieelhuis. Bij een reparatie moeten de nieten worden uitgeboord en worden vervangen door bouten en borgmoeren.
 

Rick Blaine

Actief lid
Waarom staat dit dan op Wikipedia? Weet je zeker dat het voor alle modeljaren geldt, wat jij zegt?

Op de Duitse Wikipedia staat overigens dit:

"Ab dem Modelljahr 2002 (also ab 1. August 2001) wurden die 9 mm-Niete durch 11 mm dicke ersetzt und somit diese Schwachstelle nachhaltig behoben"

Overigens ben ik wel benieuwd hoe de verschijnselen zich openbaren. En of je van buiten kunt zien of de bak al eens gemodificeerd is.
 

Ronnie

Forumguru
Staat in het digitale garagehandboek "Elsawin" van VW, wanneer ik reparatiehandleiding de Octavia 1 van 2004 opzoek staat dit er gewoon bij vermeld. De DUU of de DLP bak is van het type O2KM , de 1.6 AEH motor maakt gebruik van een FDH bak, van het type 01MW.
 
Lekker is dat!!! Maar goed, we gaan het wel meemaken. Wat ik een beetje terug kan vinden op internet betreft het meestal de bouwjaren van '99 t/m '01 waar wel is eens iets over te lezen is betreffende defecte versnellingsbakken. Maar vind het wel vreemd dat het een bekend probleem is bij VW en dat de bakken bestemd voor VW aangepast zijn en de bakken van Skoda niet..... Maar goed, zoals ik al zei: we gaan het ervaren!
 

Ronnie

Forumguru
Er staat inderdaad ook de opmerking bij:
Citaat: "Vooral bij versnellingsbakken tot versnellingsbakproductiedatum 09 07 1 controleren of de popnagels goed vast zitten, eventueel door bevestigingsset pos. 19 vervangen".
Dus na versnellingsbakproductiedatum 09 07 1 zullen de dikkere (11mm) popnagels gebruikt zijn........
 

Rick Blaine

Actief lid
Inderdaad. Ik heb sinds de aanschaf (april 2010) 30.000 km gereden, en nog geen problemen. Teller staat nu op 165.000. Mijn eigen garage heeft wel de bakolie vervangen en een goedje erbij gegooid. En ook het (nogal gecompliceerde) stangenstelsel van pook naar bak goed doorgesmeerd. Dat merk je wel!
 
Ik had inderdaad gezien dat er best wel een complex schakelmechanisme aanwezig is. Bij de Octavia waar ik eerst ben wezen kijken stond deze ook best wel droog, daarom schakelde deze waarschijnlijk ook een beetje hakerig. Kreeg hem moeilijk in z'n 3. Deze auto stond ook al ruim een jaar te koop. De Octavia die ik uiteindelijk gekocht hebt stond nog niet zo lang te koop en reed gewoon veel soepeler. Zo zie je maar weer dat stilstand achteruitgang is, ook voor een Octavia! Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken en adviezen!
 
Na een aantal jaren is even een update over de Octavia: de beruchte DUU versnellingsbak werkt nog steeds naar behoren. De huidige kilometerstand is 195000. De motor zelf loopt perfect, (bijna) geen olieverbruik ondanks heel veel korte ritjes. Wel een hoop andere defecten gehad.

Dynamo bij 140000
Schokdempers voor bij 145000
Thermostaathuis gescheurd bij 150000
Comfortmodule + kabelboom bij 160000
Raammechanisme bij 1650000
Radiator bij 180000
Lekkage via parafaan bij 190000

Voor de rest ieder jaar z'n beurt om en om grote en kleine.

Al met al redelijk tevreden. Auto heeft ons nog nooit laten staan maar een jaar probleemloos rijden is ook een uitzondering helaas.
 
Ik heb een Octavia 1 uit 2005, een 1.6 benzine, en heb allemaal niet van dit soort kwalen gehad.

Behalve het reguliere onderhoud (met vervanging van banden, distributie, koppeling etc.), heb ik met name problemen gehad met sensoren (lambdasondes, krukaspositie) en met slechte bougiekabels.

Ik vind nu (260.000 km!) de versnellingsbak wat harkerig worden en overweeg de bakolie te vervangen. Echt duur zal dit niet zijn, en misschien vertraag ik er de verdere slijtage mee. Uiteindelijk worden versnellingsbakken en motoren niet beter, en moeten ze toch een keer gereviseerd worden. Ik wil de 3 ton halen met de Octavia (voor mij is dat nog 2 jaar rijden) zonder revisies en dan vind ik het wel mooi geweest met deze Skoda.

Er moet ieder kwartaal een half litertje motorolie en een beetje koelwater bij, maar dat is niet uitzonderlijk. Het motorblok kan makkelijk de 5 ton halen, anderen hebben dat al bewezen.

Kwalitatief is deze Octavia 1 een stuk beter dan de Franse auto's waar ik tot nu toe mee gereden heb. Daar had ik veel meer kwaaltjes mee. We hebben momenteel ook een Fiat Punto als 2e auto en die vind ik ook betrouwbaar en goedkoop in onderhoud.
 
Heb vandaag de bakolie laten vervangen bij de lokale BOVAG garage.
Geen speciale olie maar de gewone huis-tuin-enkeukenversnellingsbakolie. ik was 30 euro kwijt incl. arbeidsloon.
Ik merkte bij de rit terug niet direct een verschil. De komende week even aankijken wat het doet.
 
Weer even een update m.b.t. storingen en onderhoud. Ondertussen op 212.000 km en we gaan maar door. Ook met de DUU versnellingsbak! Afgelopen jaar grote beurt met daarbij vervanging distributieset compleet met waterpomp en als extra de lambasonde welke defect was. Nu hebben we weer een geel motormanagementlampje branden en dat lijkt op een storing aan het thermostaathuis. Via mijn voor €5 aangeschafte bluetooth ODBII stekker kom ik uit op een P1292 melding wat volgens het grote Google naslagwerk erop wijst dat ik mijn thermostaathuis mag gaan vervangen. In juni mag de Octavia naar de garage voor APK en een kleine beurt met dus daarbij vervanging hiervan.
 
Bovenaan Onderaan