Deur verlichting bij zetten

john38

Lid
Beste leden
Ik heb van een kennis twee deur verlichting gekregen (van die rode) zie foto. Maar bij mij is dat niet voorbereid kan ik deze dan ergens bij solderen en op welke kleur draaden van de kabel boom
Kan iemand me hierbij helpen
 

Bijlagen

  • 20171206_190425.jpg
    20171206_190425.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 64

Cordoba

Forumguru
Ik dacht eigenlijk dat elke Fabia I die lampjes in de voorportieren heeft (al heb al wel eens gemerkt dat de lampjes voor de facelift versie net even anders zijn opgebouwd).

De bruine draad is de massa, die zul je in het portier ook aan kunnen sluiten op de massa van bijvoorbeeld de buitenspiegels. Je kunt even de portierbekleding los halen om te kijken of er al een draad met stekker in je portier ligt, zoniet dan de rubber doorvoer van portier naar A-stijl loshalen, en kijken of soms daar wel de draad in de A-stijl ligt (zit dan vaak vastgeplakt).

Overigens heb ik bij mijn auto die lampjes open gehaald, en de zwarte binnenzijde met aluminiumkleurige modelbouwverf gelakt: dat reflecteert het licht van het lampje waardoor de lichtjes net iets helderder zijn.
 

john38

Lid
@Cordoba

Ik heb de bekleding al los gehad en er zat geen stekker voor die lampen en de massa kan niet van mijn spiegels die zijn niet elektrische dus moet ergens anders van maar voor de a stijl zal ik moeten kijken
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt kijken of je een bruine draad vanaf je deurslot ziet lopen (alle geheel bruine draden zijn massadraden, bij eigenlijk iedere Vag-auto). Als er helemaal niets ligt, kun je 'm aftakken van de interieurverlichting bij de binnenspiegel (die gaat volgens mij ook bij A-stijl langs de zekeringkast omhoog).

Overigens dat je geen elektrisch verwarmde/verstelbare spiegels hebt, wil niet zeggen dat de draad er niet zit: er zijn genoeg voorbeelden te vinden, waarbij de bekabeling er wel ligt, omdat er maar een beperkte variatie is in de kabelbomen.

Je zult dan ook de metalen plaat met raammechanisme los moeten halen om dieper in het portier te kunnen kijken. Zie ook de foto hieronder
SAM_4514.JPG
In de kennisbank staat volgens mij wel een handleiding daarvoor, maar dit is een behoorlijke klus als je het niet dagelijks doet.
 
Laatst bewerkt:

john38

Lid
@Cordoba
ik heb toevallig afgelopen vrijdag van de bestuurderskant de plaat eraf gehad omdat mijn slot kapot was en heb daar verders niets gezien, volgens mijn kennis heeft hij die van een sloop auto afgeknipt ook te zien op je foto hij zegt precies daar waar deze in de verdiking bij elkaar komt
voor de rest moet ik nog kijken want moet het slot aan de bestuurder kant ook nog vervangen.
en misschien kan ik ook wel even op de sloop kijken hoe het zit waar hij die heeft afgeknipt misschien zit het daar wel ergens op vast gesoldeerd, moet het nog uit vissen hoe het zit
 

Cordoba

Forumguru
@john38 Ik heb de foto gemaakt toen ik bezig was om het raammechanisme te vervangen. Bij een sloop in de buurt van mijn werk heb ik voor een paar tientjes de complete plaat met speaker en raammechanisme gescoord (alleen de motor zelf moest ik overzetten). Je ziet de stekker voor het lampje loshangen rechts onder bij de metalen plaat. Het is niet onmogelijk dat het stukje kabel dat je bij mij los ziet hangen, kan bij jouw auto samen getaped zijn bij één van de andere stukken van die draadboom.

Overigens is er ook nog een andere optie dan een duur nieuw slot monteren, of risico lopen dat een slot van de sloop het na een jaar laat afweten: in Apeldoorn is een adres waar iemand deursloten vervangt door een exemplaar dat ie eerder heeft gereviseerd. Dat kost je 50 euro, en je krijgt een paar maanden garantie, zodat je er op aan kunt dat hij goed werk levert. Frank werkt alleen op afspraak, en door zijn ervaring heeft ie de sloten zo gewisseld. Linkje
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba , toen mijn raam mechaniek ook kapot was heb ik het zelfde ook bekeken ....waarom ook bij mij geen lampjes in de deur brande...heel simpel...het zit er gewoon niet in bij een “comfort” model...teminste bij mij dan niet. Kan zijn dat een iets luxere uitvoering het dan wel heeft.
In ieder geval...mijn auto is er niet op voorbereid (dat de aansluiting voor de rooie portierlampje er al ligt).
Je zal dan echt bedrading moeten gaan trekken om die lampjes werkend te krijgen.....

Ik heb ooit eens bij een Mazda 323f uit de jaren 90 ( met die Bassie en Adriaan lampen) electrische ramen achter gemonteerd ( auto had electrisch voor, achter slingers). Hier was de auto wel op voorbereid...om dit aan te sluiten moesten de deur panelen er af..raammechanieken wisselen...letterlijk stekkertje inpluggen van de motor en bediening schakelaar en dicht bouwen maar weer....zo had je in een uur tijd 2 ramen electrisch ipv slingers. Het zelfde gold ook voor de buitenspiegels....even wisselen..stekkertje inpluggen en het werkt......erg jammer dat het bij onze Fabia’s niet zo is....
 

EdK

Forumguru
erg jammer dat het bij onze Fabia’s niet zo is....
Ja toendertijd was een arbeidsuur een stuk goedkoper dus werden die dingen meteen inbedraad.
Maar tegenwoordig is een arbeidsuur een stuk duurder en bespaart men op de vele wagens een leuk vermogen aan euries door het achterwege te laten.
 

john38

Lid
@Cordoba

kun je een omschrijving hoe je die hebt aan gesloten en hoe je te werk bent gegaan, als ik het zo lees heb je die ook geplaats die deur verlichting of lees ik het verkeerd.
want dan kan ik volgende week even kijken aan de passagiers kant want daar komt toch een nieuw slot in en moet er toch alles af
 

Cordoba

Forumguru
Mijn Fabia had origineel al deurverlichting, alleen heb ik die wat aangepast.

Linkje naar info uit de kennisbank.

Overigens als je in het topic van mijn auto kijkt, zie je dat ik in de loop der jaren aardig wat heb aangepast, ik denk dat de eerste eigenaar de auto alleen herkent aan het kenteken.
 
Bovenaan Onderaan