Coulance regeling

Beste forumleden,

2 weken geleden ben ik naar mijn eigen Skoda dealer geweest in Barendrecht. Ik hoorde een aantal weken rare metaal achtig geluid tijdens het rijden en als ik mijn koppelingspedaal in drukte was het weg.
Monteur meegereden en hij vond het ook een raar geluid en volgens hem zou een van de lagers versleten kunnen zijn in de versnellingsbak.

Ik vond dat heel vreemd aangezien er 61000KM op de teller staat en ik de auto 4 jaar geleden nieuw heb gekocht nu al versleten, dat is wel heel vroeg!!!

De dealer zou gelijk een aanvraag doen van coulance regeling als men de versnellingsbak uit elkaar hadden gehaald en precies wisten wat het was. En dat het wel goed zou komen met de importeur 50-50% kans maar hij had er wel vertrouwen in, ik niet met 50%.
Ik was het daar niet mee eens want dat kan nooit versleten zijn na 61000 km dat moet een productie fout zijn of niet goed afgesteld.

Wat blijkt een lager van de differentieel is versleten en coulance request van de importeur NUL, NUL!!! Ik ontplofte bijna en vind het rond uit schandalig hoe de importeur hier met de klant omgaat.
De dealer vond het ook niet netjes tegen over de klant, hoe hier op is geantwoord van uit de importeur.

De dealer kwam met een eigen "coulance regeling" een derde dealer, derde importeur en derde klant en gratis leenauto aangezien zij de spullen niet op voorraad hadden en er was wat afgebroken bij het demonteren.

Kosten nog te bepalen maar +/- 1900 euro totaal.

Van de dealer uit is het "netjes" opgelost. Aangezien ik liever had gezien dat ik niks hoefde te betalen.

Het zou niet mogen gebeuren maar ik zit er wel mee...
Iemand ervaringen qua coulance? Of tips wat ik nog kan doen

PS: Auto is van 2013 sept en 61000km (80% snelwegkilometers) geen trekhaak en geen leasebak.
 

ertromp

Forumguru
Producteigenschap van zo'n differentieel lager is dat deze zeker langer moeten meegaan dan die 61K tot wel een autoleven lang.
Die "coulanceregeling" zoals nu overeengekomen dus 1/3 voor jou vind ik van de knotse.
Hooguit 10% voor jou en de rest voor dealert/PON lijkt me een juiste verdeling.
Ik zou het er niet bij laten zitten en wellicht je rechtsbijstand als je die hebt inschakelen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@felix78, wat @ertromp zegt :jaja:
Persoonlijk zou ik de dealer een aangetekende brief sturen met daarin een gestelde termijn waarbinnen ze de mogelijkheid hebben om dit netjes op te lossen middels coulance, (80/20 zou ik nog acceptabel vinden) vervolgens aangeven wanneer er na de gestelde termijn geen acceptabele oplossing gevonden is rechtsbijstand ingeschakeld wordt. Komen ze niet binnen de gestelde termijn met een oplossing dan weet jij wat te doen, succes!
 
De auto wordt al gemaakt door de dealer en dacht dat het netjes was vanuit de dealer dat hun nog met een coulance regeling kwamen.
Ik kan de leenauto straks ophalen moet ik dat nog doen?
 

CDK

Forumguru
als je al OK voor reparatie gegeven hebt dan heb je geen poten meer om op te staan helaas.
 
Klote, die heb ik gegeven omdat ik met mijn handen in het haar zat en dit een oplossing was vanuit de dealer en het netjes was tegenover de klant, dacht ik maar wel met een onderbuik gevoel en heb mijn auto nodig. evt gestelde termijn daar had ik niet op kunnen wachten.

Zou het evt door de tuning kunnen komen en zou de importeur het evt daar om kunnen gooien? Heb 3 a 4 jaar geleden meegedaan met de jdtuning actie
 

CDK

Forumguru
Nee het kan niet door de tuning komen, maar een importeur zou het daar wel op kunnen gooien.
Nu accepteren, slikken en doorgaan. Een leer voor een volgende keer (die hopelijk uitblijft)
 
Ik heb de auto gekocht bij Rijnwoud Rotterdam en hij is in onderhoud in Barendrecht aangezien dat dichterbij is. Ik had eerste instantie gelijk naar Rijnwoud moeten gaan inplaats waar die in onderhoud is, achteraf gezien.
Of maakt dat in deze niet uit?
 

CDK

Forumguru
Ja dat is een lastige, de dealers hebben de eigenschap zich achter de importeur te verschuilen. Als ik ergens een auto koop dan doe ik daar ook het onderhoud, ik woon niet in Rotterdam, maar mijn auto komt wel bi Rijnwoud vandaan ;)
Als ze in Barendrecht als dealer uit eigen beweging coulance geven op een auto die ze niet zelf geleverd hebben dan is dat heel erg netjes. Eerlijk gezegd een zeer bijzondere situatie. Dus zo laten en blij zijn met de geboden oplossing is mijn advies. Ik verbaas me er wel over...
 

ertromp

Forumguru
Kijk al wat meer achtergrond.
Helemaal eens met @Corné de Kluijver.
Tot hoeveel Nm is je auto getuned? De MQ250 versnellingsbak zoals in jouw auto zit is voor VAG max 250Nm maar daar zit natuurlijk marge in. Tot 300Nm is de ervaring op het www heb je geen problemen.
Ik verwacht dat je zo max 240Nm nu zult hebben? Dan liggen je problemen nu zeker niet aan de tuning
Worden de belastingen te groot dan zijn als eerste de koppeling en de differentiaal lagers in dergelijke bakken aan de beurt

Al lezende zo mooi dat die dealert in Barendrecht je überhaupt coulance wil geven en toch maar accepteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

LT83

Forumguru
Ik denk dat het "echte" coulance gebeuren iets anders ligt. Eerst zegt de dealer dat PON niets doet en nu met hun eigen regeling wel ineens 1/3?
Vind het een vreemd verhaal en krijg het gevoel dat de dealer het gewoon bij PON gaat claimen eerlijk gezegd.
 

CDK

Forumguru
Dat was ook mijn 1e gedachte @Luuk Thijssen, maar die wilde ik niet uitspreken of opschrijven, de reden daarvan was dat deze garage wel bekend staat / heeft gestaan om hun uitstekende service. Enige tijd geleden is er van eigenaar gewisseld en staat er een andere naam op het pand. Als het is zoals ze in Barendrecht zeggen dat het is dan is het een TOP zaak!
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

Cordoba

Forumguru
Zoals Corné al heeft aangegeven is de importeur geen partij voor jou: je hebt nooit zaken met de importeur gedaan, maar met twee verschillende dealers. In feite had je contact op moeten nemen met de verkopende dealer, en overleggen over de te volgen route. Je kunt nog contact opnemen met je rechtsbijstand, maar gezien de complexe situatie en de juridisch verkeerde procedure (bij andere dealer langsgeweest voor diagnose en reparatie) zou ik daar niet teveel van verwachten, maar mogelijk dat de verkopende dealer alsnog bij wil dragen in de onkosten.

Dat een dealer een deel van de kosten weer vergoed krijgt door de importeur is fijn voor de dealer, maar daar heeft de consument in feite geen fluit mee te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
@Luuk Thijssen dat was ook het eerste wat bij mij op kwam. Geen coulance van uit de importeur. En nu in eenkeer wel een derde van het bedrag???
Maar dit is een commerciële coulance van uit de dealer. Omdat de dealer de klant graag tegemoet komt en mij graag terug zien hebben ze zo'n regeling in het leven geroepen en de importeur is hiermee akkoord gegaan. Maar niet de volledige verantwoording nemen maar welen delen in de kosten??? Rijmt niet niet bij mij.
Schijnbaar is vrij bijzonder dat de dealer waar ik de auto niet gekocht heb, alleen in onderhoud is met zo'n regeling komen.

@ertromp 235NM

Ik heb net de leenauto opgehaald en nog wat foto's kunnen maken van het euvel.

image1-3.JPG image2.JPG image1-4.JPG image2-2.JPG
Het euvel​
 
@Cordoba eigenlijk had de dealer (auto hoogenboom te barendrecht)mij door moeten sturen naar Rijnwoud aangezien ik de auto daar heb gekocht. Ik ga ook trouwens nog even naar Rijnwoud, nooit geschoten is altijd mis.
 
Bovenaan Onderaan