EGR Koeler lek - 2.0 TDI RS CUPA

Luc3344

Senior Member
Paar weken geleden kreeg ik een koelvloeistof waarschuwing (ROOD) direct gestopt en bleek dat er wel nog koelvloeistof in het systeem zat maar was wel onder het minimum gedoken. Ik was toevallig vlak voor sluitingstijd bij de Skoda dealer alwaar men op de parkeerplaats meteen halve liter G13 erbij gooide. "...was een luchtbel, zien we vaker bij deze moderne motoren....". Raar verhaal achteraf aangezien de motor er 94k op had zitten. Week later, na ongeveer 500 km laatste bijvul handeling weer rode koelvloeistof melding maar nu ook met merkbare witte/grijze rookpluimen. Wederom meteen naar de dealer (was er gelukkig 1 km van verwijderd).

Auto achtergelaten voor onderzoek. Men heeft het koelwatersysteem van de auto 'n weekend onder druk en bleek visueel nergens lekkage te zien zijn. Na verder onderzoek ging de verdachtmaking naar de koeler van de EGR. Na offerte akkoord gegeven voor de vervanging van EGR klep en koeler (een geheel).

Als het niet de EGR koeler is (ja exoneratie van de dealer) is het waarschijnlijk de turbo/compressor :( Hoop niet dat dat 'm wordt.

Nu 'n paar dagen verder en merk nog geen verschil in koelvloeistof niveau. ;)---fingers crossed----
Uiteraard is de rook ook verdwenen.

Iemand dit al eens meegemaakt?

Ik heb de EGR mee terug gevraagd, ik vond het goed om te zien dat er geen (misschien minimaal) roet afzetting te zien was. Ik gooi het maar op dat het toch zin heeft om premium brandstof te tanken.
Ik zal een dezer dagen een foto van het gevalletje online zetten. Van lekkage is voor mij als leek niets te zien.
 

Luc3344

Senior Member
Als het niet de EGR koeler is (ja exoneratie van de dealer) is het waarschijnlijk de turbo/compressor :( Hoop niet dat dat 'm wordt.

Nu 'n paar dagen verder en merk nog geen verschil in koelvloeistof niveau. ;)---fingers crossed----
Uiteraard is de rook ook verdwenen.

Inmiddels zo'n 2000km verder en alweer 2 keer bij moeten vullen. Iedere keer zo'n 400 ml.
Deze hoeveelheid is m.i. niet te wijten aan luchtbellen in het systeem. Wat vinden jullie?
De rook die ik eerder waarnam is waarschijnlijk condens geweest, bij vochtig weer zie ik het de eerste kilometers totdat de motor warm is. Heeft dus mogelijk niets met het probleem van doen.

Wat ik ook sinds het lek heb is dat de auto start als een oude diesel. Ik heb Kessy en soms moet ik zelfs een 2e keer starten voordat de motor echt aanslaat.

Ik ben erg huiverig om de auto weer bij dezelfde dealer af te leveren. Het geeft mij geen goed gevoel, van de ene kant moet ik wel omdat ze nu een onderdeel vervangen hebben wat niet defect blijkt te zijn en ze verder moeten gaan zoeken.

Wie bevelen jullie aan in de randstad (dealer of iemand die er gewoon verstand van heeft) voor een second opinion?
 

Mettes

Forumguru
Ook ik heb met een koelwaterprobleem te kampen gehad.
Bij mij bleek met thermostaathuis een lek te hebben.
Een pittige rekening was het gevolg (veel werkuren),maar probleem is wel verholpen.
Volgens mijn dealer had ik bijgevuld met het verkeerde product.
Volgens hun had ik koelvloeistof met silicaten bijgevuld en hier zijn de motoren niet tegen bestand.
Echter had ik G12+ bijgevuld die absoluut geen silicaten bevatten.
Sterker nog, de G13 die nu voorgeschreven is bevat terug silicaten.
In ieder geval veel gezeik maar geen coulance-regeling gekregen.
Volgens mij ging het hier duidelijk over een productiefout.
Ik heb namelijk van toen de wagen nieuw was al moeten bijvullen.
Anderzijds stond ik er eigenlijk niet bij stil want het ging telkens om zeer kleine hoeveelheden.
Plotseling komen ze dan na de garantieperiode er achter dat er een lek is, terwijl dit 3 maal gemeld was bij de vorige onderhoudsbeurten.
 

CDK

Forumguru
@Mettes, er zit wel verschil in een thermostaathuis en een EGR koeler trouwens...., dat is waar dit topic over ging ;)
 
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Skoda Octavia III, 1.6 TDI. EGR bleek inderdaad lek te zijn. Hij "verbruikte" koelvloeistof, ik moest iedere 3 maanden bijvullen. Hij begon na een lange rit ook te stinken. Na vervanging van de EGR (ka-ching!) moet het probleem nu weg zijn. We zullen het zien.
 
Kleine update: Het lijkt nu weg te zijn. De dealer (Wittebrug, voormalig Versluis te Zoetermeer, goede garage!) legde uit dat ze de EGR na het eruit halen bekijken. Ze vergelijken wat ze aan de EGR zien met foto's uit een VW service bericht. Mijn EGR vertoonde het "klassieke" lekkage-beeld zoals ook op de foto's van het service bericht te zien waren. Zoals gezegd lijkt ie nu niet meer te lekken.
 

AntonA

Lid
Hier ook problemen met het verdwijnen van de koelvloeistof. Paar keer bij een garage geweest, maar geen duidelijkheid.
Distributieriem vervangen en (ze zeggen) dat ze toen ook naar dit probleem hebben gekeken, maar helaas.

EGR vervangen is een duur grapje zo te zien. Het klassieke lekkage beeld valt waarschijnlijk niet onder garantie?
 
Bovenaan Onderaan