Waneer is de dieselmotor warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister9

Actief lid
Hallo,

Ik heb een skoda fabia combi 1.9 tdi. Superwagen, maar ik wil 'm wel graag lang super houden. Dus mijn vraag is, wanneer is een diesel goed warm gereden.

- Als er warme lucht uit de blower komt?
- Als de temperatuurmeter op 90 graden staat?
- Na zo'n 10 kilometer?
- Na nog meer kilometer?

Alvast bedankt.

Gieliovd

Forumguru
Hallo,

Ik heb een skoda fabia combi 1.9 tdi. Superwagen, maar ik wil 'm wel graag lang super houden. Dus mijn vraag is, wanneer is een diesel goed warm gereden.

- Na zo'n 10 kilometer?
- Na nog meer kilometer?

Alvast bedankt.
- Nee, zeker niet!
- Nee, zeker niet!
- Nee, zeker niet!
- Ja! Dat duurt naar zeggen van veel mensen minimaal 30 km!

Diesel duurt langer voor het warm is als benzine, puur meer staal en andere techniek.

van_der_P

Senior Member
Hallo,

- Na zo'n 10 kilometer?
- Na nog meer kilometer?

Alvast bedankt.

Die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Normaal is een motor op temperatuur als de olie tussen de 80 en 90 graden warm is. Als op de tempertuurmeter 90 graden staat dan is dat de koelwatertemperatuur. Dit geeft een indicatie van de temperatuur. In een motor is maar weinig koelwater aanwezig als de termostaat dicht is, dus die is zo warm.
IK denk dat je toch zeker een 25 tot 30 kilometer moet rijden eer de motor op bedrijfstemperatuur is. Zeker met een hoog rendementmotor zoals in de Skoda.
Het belangrijkste is dat je de eerste kilometers na de koude start het gaspedaal met beleid bedient. En als die een paar kilometers gelopen heeft kun je er langzaam wat meer vermogen van vragen, dat geldt voor iedere motor.
Het warmste deel van een motor is de cilinderkop want daar vindt de verbranding plaats. Als je een koude motor dus meteen flink belast dan krijg je spanningen in het blok waardoor er dus behoorlijke beschadiging kunnen optreden.

Tallguy

Forumguru
en ik heb ook altijd geleerd dat een motorblok pas goed warm is als de olie temp in orde is.
Jammer dus (eigenlijk) dat er geen olietemp in het dash zit. Ik check wel eens via de clima 19-2 stand, maar ook dat is de koelvloeistof.
Die is echter wel nauwkeuriger dan het naaldje (wel O2 trouwens)

Gieliovd

Forumguru
Ik ben gek op metertjes. Hoe meer hoe beter! Oliedrukmetertje, olietemperatuurmetertje, turbodrukmetertje (shit geen turbo), koelwatertemperatuur, binnentemperatuur, buiten, snelheid digitaal en analoog, toeren, ga maar door... Vraag maar aan Fabia :)

van_der_P

Senior Member
Diesel duurt langer voor het warm is als benzine, puur meer staal en andere techniek.

Dat klopt niet helemaal. De moderne diesel is een geavanceerd stuk techniek.
Dat geproduceerd wordt met kleine toleranties, weinig vrijving,(kost energie)en minder slijtage. Vandaar dat hoge rendement 1:20 is heel normaal voor een TDI. Dat is de reden dat een moderne diesel langer koud blijft.

Gieliovd

Forumguru
Dat klopt niet helemaal. De moderne diesel is een geavanceerd stuk techniek.
Dat geproduceerd wordt met kleine toleranties, weinig vrijving,(kost energie)en minder slijtage. Vandaar dat hoge rendement 1:20 is heel normaal voor een TDI. Dat is de reden dat een moderne diesel langer koud blijft.
Jawel, heb je gelijk in, het is andere techniek zoals ik zei, en meer staal :).

Ik zeg niet dat een dieseltje loopt met een boringspeling van 5 cm.

Desperado

Forumguru
Warm laten draaien door stationair laten lopen is ook niet goed.
En bij een diesel duurt dat heeeeeeeeel lang.

Gieliovd

Forumguru
Kun je ook warmdraaien door ´m gewoon een tijdje stationair te laten lopen?
Alles kan, maar dat is allemachtig slecht voor je blok. Door de ongelijke verdeling van de warmte en de manier waarop het verwarmd komen er hele rare spanningen in je blok volgens mij.

Daarnaast lekker vervuilend.

Je hebt wel standkachels welke ook een aansluiting hebben voor je olie en koelwater. Hierdoor wordt je auto én de motor alvast voorverwarmd waardoor je direct kunt blazen!

Maar dat kost een paar centen :baby012:

mister9

Actief lid
Wat moet ik ongeveer als maximum aantaal toeren aanhouden als de motor koud is? Want daar hoor ik heel veel verschillende meningen over.

Roel

Lid
Je hebt wel standkachels welke ook een aansluiting hebben voor je olie en koelwater. Hierdoor wordt je auto én de motor alvast voorverwarmd waardoor je direct kunt blazen!

Maar dat kost een paar centen :baby012:

Let op: de olie is wel voorverwarmd, maar de oliedruk is nog niet opgebouwd. Verder is de versnellingsbakolie nog steeds koud.

ik zou dus niet gelijk gaan blaaaaaaazen.:koffie:

tlpeter

Actief lid
Toch denk ik dat het allemaal wel meevalt

Ik woon vlak bij de snelweg en met de caddy (2.0 SDI) die ik had moest ik toch behoorlijk op het gas om maar enigsinds met een normale snelheid de snelweg op te komen
Dit is al na 2 kilometer
Ik heb ongeveer 115.000 km met die caddy gereden en hij verbruikte geen olie
Ik heb dat ding vanaf nieuw gereden en echt nooit wat mee gehad
Het toeren bereik ligt ook veel lager dan bij een benzine motor
Waar je normaal met een benzine motor overschakeld draaid een diesel net lekker :D

Mijn idee is dat een diesel veel minder gevoelig is hiervoor, maar je moet zeker niet elke keer in het rode gebied gaan zitten
Ik weet niet hoe het zit met de TDI maar 3500 toeren moet zeker kunnen
Mijn SDI kon tot 4500 toeren en ligt wel aardig in de buurt van de TDI dacht ik

cvegreen

Forumguru
Ik weet niet hoe het zit met de TDI maar 3500 toeren moet zeker kunnen
Mijn SDI kon tot 4500 toeren en ligt wel aardig in de buurt van de TDI dacht ik

Hoe rij jij met een diesel?
Je kan met een dieselauto perfect rijden als je het maximum toerental niet hoger neemt dan 3000 rpm , als je dan overschakelt dan valt hij ongeveer 1000 rpm terug zit je aan ongeveer 2000 rpm. Een diesel heeft het max koppel al aan 2000 rpm. Waar haal jij die hoge toeren ? Bij een benzine voertuig heb je je max koppel pas aan een hoger toerental , bij mijn fabia ligt dat op 3000 rpm , daar kan je doorgaan tot aan je 3500 à 4000 rpm . Zuinig rij je dan niet , maar je hebt wel je koppel.

tlpeter

Actief lid
Normaal gesproken schakel ik bij 2000 a 2500 toeren
Als ik de snelweg op ga dan trek ik door
Dan schakel ik met warme motor over bij 3500 toeren ongeveer
Verder doortrekken heeft niet zoveel zin
Als ik de snelweg op rij, en ik schakel over bij 2500 toeren in elke versnelling, kom ik met 80 a 90 de snelweg op :D
En ik heb echt een schurft aan mensen die niet hun snelheid aanpassen aan de rest van het verkeer
Ik probeer altijd zo zuinig mogelijk te rijden als ik daar de kans voor krijg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan