Verbruik en topsnelheid 1.6 TDI DSG

Arnoldotje

Forumguru
Sinds een maand rijd ik nu een Octavia Combi Style Business 1.6 TDI(110pk) met DSG.
Hiervoor reed ik een Octavia Combi Elegance Business 1.6 TDI(105pk) handgeschakeld.
En een aantal zaken beginnen nu op te vallen.

Ten eerste het verbruik. Waar ik met de vorige auto met gemak 800 km op een tank reed, haal ik nu met moeite 700 km. Het verbruik ligt met DSG nu rond de 1:15 km/l (5000 km) en met de handgeschakelde haalde ik 1:17 km/l (over 180.000 km).

Afgelopen weekend ben ik naar vrienden in Duitsland geweest, heen en terug 550 kilometer. Met de vorige auto kon ik bij thuiskomst nog rustig 200 km rijden na deze rit. Afgelopen weekend moest ik toch echt tanken na 500 km en toen ging er 46 liter in. En nee, aan de snelheid ligt het niet, want ik rijd altijd plankgas waar het mag in Duitsland.

En over snelheid gesproken, met de handgeschakelde auto haalde ik normaal gesproken de 200 op de teller wel. Met de huidige auto met DSG krijg ik hem niet over de 190.

Is het hoge verbruik en de lagere topsnelheid iets wat meer mensen herkennen bij de 1.6TDI met DSG?
Of is er meer aan de hand met mijn auto?

Bakkertje

Forumguru
Je zou even op spritmonitor.de kunnen kijken naar het praktijk verbruik van jouw auto, dat geeft best een aardig idee.

De niet dag loopt "vlotjes" over de 200 km/uur, zie:

emilio3333

Forumguru
Echt nog even de kans geven. Auto is nog niet volledig ingereden.
Ik heb een Leon 5F gehad met hetzelfde blok en deze was in het begin ook erg onzuinig. Na 10000 km werd dit beter.

Rallye

Forumguru
Ten eerste het verbruik. Waar ik met de vorige auto met gemak 800 km op een tank reed, haal ik nu met moeite 700 km. Het verbruik ligt met DSG nu rond de 1:15 km/l (5000 km) en met de handgeschakelde haalde ik 1:17 km/l (over 180.000 km).

Even over het eerste deel van je opmerking: is de tankinhoud niet ook van 55ltr. naar 50ltr. gegaan?

Spoetnik

Forumguru
Klopt. Als ik naar actieradius 0 gaat is de bijtankhoeveelheid 45 liter. In de praktijk gaat er dan 43/44 liter bij. Dan kan er nog een verdwaalde liter ergens zitten maar zeker maar zeker geen 10.

Canon-Eye

Forumguru
Met de vorige auto kon ik bij thuiskomst nog rustig 200 km rijden na deze rit. Afgelopen weekend moest ik toch echt tanken na 500 km en toen ging er 46 liter in.
Ik vind het sowieso een onbetrouwbare methode om het verbruik in "kilometers per tank" te vergelijken, al is het maar omdat "vol" er de ene keer toch anders kan uitzien dan de andere. Actueel getankte liters tegen actueel gereden kilometers bijhouden over een aantal tankbeurten (minstens een stuk of 10) is de enige methode om die tankverschillen eruit te nivelleren. Dat kan met Spritmonitor, maar ik geef de voorkeur aan mijn eigen excelbestand waarin naast de liters ook de brandstofkosten alsmede alle andere uitgaven van de auto m.u.v. de afschrijving worden bijgehouden.
Zo ontstaat een nauwkeurige cumulatief-gemiddelde kostprijs over alle gereden kms vanaf dag 1.

He hallo ik heb nu ongeveer een 70.000 km gereden het afgelopen jaar met de 1.6 TDI DSG (style business station). En ik moet zeggen heel herkenbaar. Topsnelheid is ruim 200 (Flitsmeister registreerde top op 206 km/u) Dus echte kilometers en verbruik ja..... die is bij mij niet veel beter ik ga uit van 1 op 12 ongeveer. Auto is nu 13 maanden oud. Met andere woorden dat is 1250 km per week wel altijd op sportstand en altijd snelweg dus lange afstanden. Verbruik interesseert me niet echt alleen die kleine tank. Wel moet ik iedere 4500 km een liter olie bij gooien. Dit was van het begin af aan al zo.... Wordt niet meer maar ook niet minder. De leasemaatschappij doet er niks aan dus altijd 2 flessen olie achterin en iedere maand even naar de dealer laten bijvullen en nieuwe fles mee.

Rosinfield

† In Memoriam
Niet zo gek wanneer je altijd in de sportstand rijdt. Ik zou ook niet weten waarom je dat zou doen, zeker bij een dsg met standaard software, waarbij in S alleen maar nodeloos lang in de toeren wordt doorgetrokken. Mijn DSG is aangepast, in D wat later en in S wat eerder opschakelend. S is daarom veel beter bruikbaar. Maar toch gebruik ik de S-stand eigenlijk nooit, alleen in bergachtig terrein eigenlijk

Niet zo gek wanneer je altijd in de sportstand rijdt. Ik zou ook niet weten waarom je dat zou doen, zeker bij een dsg met standaard software, waarbij in S alleen maar nodeloos lang in de toeren wordt doorgetrokken. Mijn DSG is aangepast, in D wat later en in S wat eerder opschakelend. S is daarom veel beter bruikbaar. Maar toch gebruik ik de S-stand eigenlijk nooit, alleen in bergachtig terrein eigenlijk

Omdat ik nogal veel in Duitsland rij en nogmaals veel snelweg vindt ik de reactie in D dramatisch en mag hij van mij best wat hoger in toeren hangen. En eerder terugschakelen.

CDK

Forumguru
Omdat ik nogal veel in Duitsland rij en nogmaals veel snelweg vindt ik de reactie in D dramatisch en mag hij van mij best wat hoger in toeren hangen. En eerder terugschakelen.

Waarom koop of lease je dan überhaupt een 1.6 TDI? :fool: :sterretjes: :pieker:

Rosinfield

† In Memoriam
Dan lijkt het me veel meer voor de hand liggen de dsg te laten optimaliseren. In jouw geval zul je dan een stuk zuiniger rijden (in D ipv in S)

Klopt maar dat krijg je ervan. Nog een jaartje en dan komt er een nieuwe en aangezien we alleen nog de 22 procent bijtelling hebben en alle auto's zo ongeveer een B zijn dan komt er zeker een grotere motor. En het chippen/dsg bak wordt binnenkort gedaan.

spikehome

Forumguru
door dat soort plankende leaserijders zijn de voordelen van de belasting technische voordelen van de particuliere rijder ook helemaal teniet gedaan.

als je hard wilt rijden altijd lease een gti met 25% bijtelling
rij je nog goedkoop tov een prive rijder

Bovenaan Onderaan