Platform PQ35 (Golf V, Octavia II) voor de SuperB II

SkodaMan

Actief lid
Naar aanleiding van een vorige discussie, hier staat het allemaal wat duidelijker:

.....De wielbasis komt uit op 2,70 meter en de totale lengte bedraagt afgerond 4,90 meter. Vrijwel Audi A6 formaat dus, maar de nieuwe Superb maakt gebruik van het 'PQ35' platform van de Golf en Octavia. Dat is wat smaller, maar fors goedkoper dan het onderstel van de Passat......

.....Qua motoren zal de nieuwe Superb gebruik maken van het beste dat het Volkswagen concern in huis heeft. Zo gaat de nieuwe 1.4 TSI benzinemotor van 122 pk tot het gamma behoren, maar ook de 1.8 TSI met 163 pk en de 2.0 TFSI met 200 pk. Voor het topmodel komt de 300 pk sterke 3.6 V6 beschikbaar. De 4 cilinder dieselmotoren krijgen (op de basis 1.9 TDI na) common rail inspuiting, waardoor zij een stuk stiller lopen en een meer verfijnde loopcultuur hebben. Net als bij de Golf en Passat is er onder de motorkap onvoldoende plek voor de V6 dieselmotoren van Audi. Vierwielaandrijving is mogelijk (en standaard op de V6), evenals de DSG transmissie met dubbele koppeling en de meeste modellen hebben 6 versnellingen.....

uit: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=5224
 

Hetzer

Forumguru
Voor het topmodel komt de 300 pk sterke 3.6 V6 beschikbaar. Vierwielaandrijving is mogelijk (en standaard op de V6), evenals de DSG transmissie met dubbele koppeling en de meeste modellen hebben 6 versnellingen.....

uit: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=5224

:24: Wauw, wat een luxe en wat een aanbod, de kan wel eens een knaller gaan worden!!!!!!!!!!!!!!!!!,

helemaal als ook de Combi gaat komen

en dan kijk nu al uit naar een testritje met een 3.6 V6 4x4 Superb-2 Combi L&K, jammie :24:
 

Bijlagen

  • skoda_superb_2008_impression_schulte.jpg
    skoda_superb_2008_impression_schulte.jpg
    37,5 KB · Weergaven: 30
lijkt mij heel sterk dat ze voor een nieuwe superb 2 op het oude Golf 5 platform gaan voortborduren, wel komt er een Golf 6 aan die op een nieuw platform staat welk nummer die heeft weet ik niet. Ik hoop zelf dat de superb 2 wel op het Passat platforum staat en dat hij iets verlengd is net zoals de oude Superb 1, dan heb je tenminste een even grote auto als de nieuwe Mondeo Combi. De tijd zal het ons leren.
 

Vacaro

Senior Member
Wow, ik kijk al uit naar een Superb Combi 2.7TDI Scout.

Dit zou wel een alternatief zijn voor een Volvo XC70...

Wel kans voor in het vaarwater van Audi te komen, met Allroad..

Afwachten,maar...
 

SkodaMan

Actief lid
lijkt mij heel sterk dat ze voor een nieuwe superb 2 op het oude Golf 5 platform gaan voortborduren, wel komt er een Golf 6 aan die op een nieuw platform staat welk nummer die heeft weet ik niet. Ik hoop zelf dat de superb 2 wel op het Passat platforum staat en dat hij iets verlengd is net zoals de oude Superb 1, dan heb je tenminste een even grote auto als de nieuwe Mondeo Combi. De tijd zal het ons leren.

Het woord "onderstel" in het artikel hieronder is niet goed gekozen want de afmetingen van een auto kunnen sterk verschillen binnen een platform. Zo is de huidige Passat (PQ46) een afgeleidde van het A5 platform (PQ35) van de Golf en Octavia: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_A_platform#A5_.28PQ35.29
De SuperB II (lengte 4900 mm) is (op papier) dus al 14 cm langer als de huidige Passat (4765).
 
Maar een 10 cm. kortere wielbasis met een 10 cm. langere carosserie (t.o.v. nu) zou weleens ten kostevan de verhoudingen kunnen gaan, IMO. je moet toch ergens die 20 cm verschil goed maken. De Peugeot 407 heeft daar ook een beetje last van. Korte wielbasis en een véél te lange neus.

Aan de andere kant, de Corvette staat het wel weer goed. Uitdaging voor de ontwerpers lijkt me.
 
@Skoda man, de nieuwe verlengde VW Caddy gebruikt die ook het betreffende onderstel zoals ook de Superb2 gaat gebruiken?? Ik weet dat het hetzelfde onderstel is als de Touran maar dan met een starre achteras. Het formaat van de nieuwe lange caddy komt volgens mij aardig in de buurt van Superb2???
 

SkodaMan

Actief lid
@Skoda man, de nieuwe verlengde VW Caddy gebruikt die ook het betreffende onderstel zoals ook de Superb2 gaat gebruiken?? Ik weet dat het hetzelfde onderstel is als de Touran maar dan met een starre achteras. Het formaat van de nieuwe lange caddy komt volgens mij aardig in de buurt van Superb2???

De nieuwe SuperB (II) is ook gebaseerd op het PQ35 platform (Golf V ofwel A5). De huidige Caddy (2k) staat op het platform PQ35 en waar de Caddy Maxi op komt te staan weet ik niet maar zeer waarschijnlijk hetzelfde platform als nu (PQ35): http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Caddy#Caddy_Maxi

"Onderstel" is niet de juiste naam als je platform bedoelt. De bodemplaat kan verschillende lengtes hebben en zelfs verschillende wielbasisen.
 
Bovenaan Onderaan