235 bandenmaat mbt sneeuwkettingen

@oajungen Afgelopen week zijn we op wintersport geweest. Ook ik had voor mijn S2 rud centrax kettingen besteld. Voor we weggingen netjes de bouten gemonteerd en even geoefend met omleggen. Dat verliep allemaal prima. Wat mij onderweg opviel is dat boven de 120 km met stuur lichtjes begon te trillen. Alsof mijn wielen verkeerd gebalanceerd waren. Bij de eerste stop de opzetbout verwijderd en het probleem was weg. Ik vroeg me af of je dit probleem herkent.

Ik heb niet veel snelweg gereden met de bouten gemonteerd. Had ze dan ook niet vooraf gemonteerd omdat het 2 minuten werk is om ze er op te zetten. Heb er denk ik 200km meegereden naar de tussen overnachting op de terugreis met een gangetje van 140, het was slecht weer. Ik heb er toen geen last van gehad.
 

0ri0n88

Forumguru
Heb dit jaar gekozen voor kunststof kettingen van michelin easy grip. Deze liggen er zo omheen en geven meer dan voldoende grip (naar beneden moesten ze verplicht om) voordelen zijn :super makkelijk omdoen en veel grip op sneeuw en geen herrie nadelen zouden zijn: mindere grip op ijs en niet zo slijtvast.
Ik vond het echt een uitkomst zeker met een smalle wielkast is het echt makkelijk omdoen en de grip is echt goed doen niet onder voor kettingen.
 

Edwin83

Senior Member
Het is inderdaad een fluitje van een cent om de bouten te monteren. Ik ga dit volgend jaar ook niet meer van te voren doen. De easy grip heb ik ook nog overwogen, maar had toch liever kettingen.
 

0ri0n88

Forumguru
@Edwin83
was ook sceptisch over easy grip maar volledig overtuigd en het is een iets goedkoper alternatief. Wel zijn ze nog steeds niet "geldig" in oostenrijk omdat er niet voldoende staal in zit.
frankrijk duitsland spanje mogen ze wel dus dat weegt wel mee. Maar nu heb je al mooie kettingen en die gaan nog wel ff mee ;)
 

micky

Forumguru
@oajungen Afgelopen week zijn we op wintersport geweest. Ook ik had voor mijn S2 rud centrax kettingen besteld. Voor we weggingen netjes de bouten gemonteerd en even geoefend met omleggen. Dat verliep allemaal prima. Wat mij onderweg opviel is dat boven de 120 km met stuur lichtjes begon te trillen. Alsof mijn wielen verkeerd gebalanceerd waren. Bij de eerste stop de opzetbout verwijderd en het probleem was weg. Ik vroeg me af of je dit probleem herkent.

Ja, daarom heb ik Spikes Spiders, die brengen geen onballans in je ophanging
 

superbia

Forumguru
Begin januari gaat het toch gebeuren, we gaan op wintersport! Ik ben me nu een beetje aan het orienteren en heb van een collega een setje Maggi Trak auto 214 aangeboden gekregen. Ziet er prima en zeer gemakkelijk uit, verwachten jullie dat deze passen onder de S3 met 235/40R19 bandenmaat? :jaja:
 

EdK

Forumguru
Al eens bij product specificaties gelezen van je maggi link.....
Ja doe het nog maar een keertje dan, volgens mij staat je maat er gewoon tussen hoor...
 

superbia

Forumguru
Haha @EdK anders had ik ze hier niet geplaatst natuurlijk. Het gaat er mij om of die combinatie ook onder de S3 past! Volgens de boekjes mogen er helemaal geen sneeuwkettingen onder, maar er waren vorig jaar best een paar mede forummers die wel met sneeuwkettingen op vakantie zijn gegaan. Wat denken jullie?
 

MrEdge_

Forumguru
Begin januari gaat het toch gebeuren, we gaan op wintersport! Ik ben me nu een beetje aan het orienteren en heb van een collega een setje Maggi Trak auto 214 aangeboden gekregen. Ziet er prima en zeer gemakkelijk uit, verwachten jullie dat deze passen onder de S3 met 235/40R19 bandenmaat? :jaja:
Ik zou het niet aandurven, maar de mijne is dan ook verlaagd / verbreed. Daarom zitten er nu 17" wielen op, dat geeft een hoop extra ruimte met die smallere banden :)
 

superbia

Forumguru
Ik heb de Maggi Trak Auto 214 sneeuwkettingen binnen, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid gemonteerd. :(

Ik heb het volgende onder de auto zitten:
- Sirius 19" velg
- Bridgestone Blizzak LM32 235/40R19 96V extra load winterbanden

Met het omleggen krijg ik het al niet voor elkaar om de 'plastic flappen/verbindingsstukken' alle 4 goed op de band te krijgen. Ik heb een aantal keer geprobeerd om door de straat te rijden om te zien of de kettingen netjes centreren, maar ze worden juist van de band afgeduwd. Ik kan verder aan de lengte van de ketting niets stellen, alleen aan de bevestiging die op de velg gezet wordt. Die sluit wel mooi aan en zit goed vast.

Iemand ervaring met de montage van dergelijke kettingen? Ik kan wel wat tips gebruiken. :)
 

superbia

Forumguru
Nou na een heel gevecht heb ik er een omgekregen. Na steeds een beetje verrijden en wrikken heb ik hem er helemaal omheen gekregen, maar savonds in de sneeuw gaat dit hem echt niet worden. Heb de Maggi group nog een mail gestuurd of er nog manieren zijn om extra ruimte te maken, want dit lijkt niet op het gemak dat te zien is in bijvoorbeeld de filmpjes waarbij ze hem om de model s hangen.
 

Bijlagen

  • 20161230_141322.jpg
    20161230_141322.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 125
  • 20161230_141337.jpg
    20161230_141337.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 115

andrehj

Forumguru
Afgezien van het montage(on)gemak: Ik vind vooral die grote zwarte sluitingen aan de zijkant wel erg dicht bij het spatbord zitten. Hoe zit dat er uit bij een ingestuurd en ingeveerd voorwiel? Zoals vaak voorkomt als je vanuit de straat een inrit in rijdt? :pieker:
Voor kettingen om de voorwielen geldt bij een S3 namelijk dat die alleen zijn toegestaan bij ET's van rond de 41, banden van max 215 breed en dan nog in combinatie met kettingen die maximaal zo'n 10 mm hoog zijn.
Volgens mij zijn die zwarte schakels al zo'n 10 mm breed, maar jij combineert dat dan met 235 brede banden...
 

superbia

Forumguru
@andrehj dat gaat prima, heb er een bocht mee gemaakt om te keren. Het is krap, maar niet te. ;) het zijn loopvlak kettingen, dus aan de achterkant zit geen ketting.
 

superbia

Forumguru
Opgelost! Na het tanken vanmorgen toch even de bandenspanning gecheckt. Bij de kwikfit hebben ze de voorbanden op een kneiterharde 3 bar gezet... ik heb hem terug laten lopen naar 2.4 bar op de voorbanden en 2.6 achter. Nu gaan de sneeuwkettingen er met een klein beetje wrikken netjes omheen. Echt een pak van mijn hart! (Al blijft de kans zo'n 95% dat die dingen de kofferbak uberhaupt niet uitkomen ;))
 

andrehj

Forumguru
Bij de kwikfit hebben ze de voorbanden op een kneiterharde 3 bar gezet...
Ehm, wat doe jij met een nieuwe S3 bij de quickshit? Of eigenlijk, wat doe je überhaupt bij de quickshit? Ik heb (in mijn jonge jaren) ooit één keer de fout gemaakt om mijn auto daar APK te laten keuren, nooit weer. Toen moest er een remslang worden vervangen, en monteerden ze die zodanig dat deze bij de minste of geringste stuurbeweging kapot zou gaan. Als groentje moest ik ze toen wijzen op de montagemethode van de slang aan de andere kant...
Die jongens laat ik echt niet meer aan mijn auto komen!
 

EdK

Forumguru
Ach @andrehj die scholieren moeten het ook nog leren hoor ..........
Hun chef moet je ze een trap onder zijn ballen geven...... die heeft een controlerende taak in deze !

Tsja ik kom er wekelijks ...*









...* = langs
 

superbia

Forumguru
Vanuit de leasemaatschappij is het een van de voorkeursdealers voor winterbanden. Hij zit bij mij om de hoek, hoef ik ze niet in de baas zijn tijd te laten vervangen. ;) Nog niet eerder problemen gehad, maar dit pakte net lullig uit zo.:nailbiting::nailbiting:
 

Jan A

Actief lid
Bij mij stonden de 215 winterbanden netjes op 2,2 behalve linksvoor, die stond op 2,8
 
Bovenaan Onderaan