Overtoeren tussen 2000rpm en 2500rpm bij volgas

• Onderwerp starter Deleted member 18345
  • Startdatum
D

Deleted member 18345

hallo allemaal,

Zit weer met een probleem. Mijn Fabia maakt overtoeren bij volgas op 2000rpm. Tussen 2000-2500 springt de toerenteller omhoog richting 2600 en zakt meteen weer naar 2300-2400 terwijl hij meer schreeuwt dan datie vooruit knalt. Ook zie je de toerenteller echt 'wiebelend' heen en weer bewegen alsof de auto stottert. Koppeling is het sowieso niet die is pas vervangen (25000km terug) auto heeft ook geen enkele storing. Kan het iets met de turbo te maken hebben? Geen witte/blauw-zwarte rook. Raar probleem. Wie o wie kan mij hiermee helpen?

Alvast bedankt

D

Deleted member 18345

Dan is het de vraag of die (nog) wel goed afgesteld is. Het lijkt er toch een beetje op dat hij het volle koppel niet goed aan kan.

Bedankt voor je reactie.

Je vermoed dus dat het de koppeling is. Vind het erg vreemd. Ben er 6x mee naar Frankrijk geweest heen en terug. En woon-werk/stadsafstanden gereden maar tot nu toe niets gemerkt van dit probleem. Sinds deze week doet dede probleem voor. Wat mij is opgevallen, de ene keer komt dit probleem voor en de andere keer loopt de toeren netjes op en komt de auto netjes op gang. Koppeling was netjes afgesteld met een buis en drukgroep vastgezet. Kan het ook aan de turbo liggen? Of dat er lucht in het remsysteem zit bij de druklager? Koppelingsysteem ontluchten???? Kan het ook aan de verstuivers liggen. Deze blijken nogal gevoelig te zijn. (İk sluit het wel uit want er is geen storing).

Hoor graag jullie reacties! Bedankt!

Canon-Eye

Forumguru
Nou...

Als ik je verhaal goed heb gelezen en begrepen, dan gaat het toerental (soms?) niet gelijk op met de feitelijke snelheid. Dan denk ik niet zo snel aan de motor zelf (verstuivers, turbo of wat dan ook) - dat zou dan toch ergens in de overbrenging tussen motor en wielen moeten zitten.
Tenzij het alleen de toerenteller is en niet het feitelijke toerental, maar dat moet je in eerste instantie maar eens op het gehoor beoordelen, zowel rijdend als stilstaand.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Je schrijft niet of je een DSG hebt of niet, en dat doet er eigenlijk ook niet toe, want als tijdens het rijden het toerental oploopt zonder dat de snelheid mee toeneemt, dan is daarvoor maar één verklaring: Je koppeling slipt. Waarschijnlijk is er bij die recent vervangen koppeling toch iets niet goed gegaan.
Waarom is die eigenlijk vervangen? Een koppeling hoort toch een autoleven lang mee te gaan?

Noord26

Forumguru
Een koppeling is een slijtage onderdeel. @andrehj

Als je er voorzichtig mee om gaat, kan het een autoleven mee inderdaad. Maak je toch wat vaker gebruik van je beschikbare koppel in de lagere toeren, dan moet de koppeling aardig werken op zijn frictie-platen.

Een koppeling kan je zelfs afschrijven zonder ook maar van je plaats te komen overigens. Daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Mensen die denken dat ze de banden aan het oproken zijn..

Kan mij helemaal verder vinden in het verhaal van andrehj.

oco1979

Forumguru
Drukgroep versleten,koppeling;
Tis te zien wat ze de vorige keer allemaal hebben vervangen.

Soms geen olieverlies(krukasdichting die lekt op de koppelingsplaat)

Tussen de krukas en het wegdek kan er op twee plaatsen slip optreden. Bij de banden en bij de koppeling. Als je toerental niet lineair oploopt met de snelheid is er hoe dan ook sprake van slip. De kans dat je in versnelling 3, 4 of 5 al rijdend met piepende banden doortrekt is niet zo groot ;). Doorslippen van de koppeling treedt juist het eerst op in de hogere versnellingen (want meer weerstand van de weg)

Je geeft aan dat de koppeling op de juiste manier is vervangen. Heb je daarbij wel de voorgeschreven acties uitgevoerd? Zo moet bijvoorbeeld in sommige gevallen de drukgroep "voorgespannen" worden voor montage of zijn er handelingen voorgeschreven die moeten voorkomen dat het hydraulisch systeem het druklager onder spanning houdt na montage van een nieuwe koppeling. Geen idee of dit bij deze koppeling van toepassing is, maar beide voorbeelden kunnen versnelde slijtage van de koppeling tot gevolg hebben als het vergeten wordt. @ertromp heeft op de kennisbank een aantal manuals staan, gezien de diepgang daarvan kan hij je wellicht ook wel aan de montagehandleiding van deze koppeling helpen?

Last but not least. Heb hard na zitten denken of ik dat wel moet roepen (want kan nogal lullig overkomen en is niet zo bedoeld). Gezien je vraagstelling concludeer ik dat je (nog) niet veel ervaring hebt met dergelijke reparaties. Zelf doen is leuk en je bespaart er ook nog wat mee, maar het kan je duur komen te staan als het niet goed gaat. Mijn advies zou zijn om de klus dan een keer samen te doen met een ervaren monteur. De eerste keer kost je dat je eigen tijd én geld, maar daar kun je in de toekomst een hoop lol van hebben. Succes!

D

Deleted member 18345

Koppeling ontlucht probleem opgelost bedankt allemaal

oco1979

Forumguru
Koppeling ontlucht probleem opgelost bedankt allemaal

deze wel in het oog houden,gesloten circuit ofwel is het de eerste keer niet goed gedaan of wel zit je met een lek(uitwendig of inwendige via de pompjes van de bediening koppeling)

Al ben ik met de stelling van eerste keer niet goed gedaan niet echt mee eens,gezien je al 25.000km hebt gereden,zou direct problemen moeten geven na montage.

Dus vermoeden,ontluchten is lek ergens......

Toch nog even een paar goedbedoelde technische feitjes.

- Als je het pedaal niet intrapt mag een koppeling nooit slippen

- Lucht kan alleen voorkomen in het systeem dat de beweging van je voet naar een beweging van de werkcilinder bij de koppeling omzet. Wanneer dit systeem niet goed werkt (door lucht bijvoorbeeld) zal het ontkoppelen minder goed (tot helemaal niet) werken

- Slippen kan nooit de oorzaak zijn van lucht in het systeem (al zou je het pedaal, de hydraulische cilinders, alle leidingen en zelfs het druklager verwijderen dan leidt dit niet tot slip, je kunt alleen niet ontkoppelen)

Slip in een koppeling betekent dat
  • Of de koppelingsplaat te dun of te glad is
  • Of de drukgroep onvoldoende spanning kan uitoefenen.
  • Of de koppeling onbedoeld bediend wordt (vastzittende werkcilinder bijvoorbeeld)
Veel ingewikkelder wordt het niet...

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan