Ruitensproeier werkt niet/nauwelijks met vorst

Renkie

Forumguru
Vanmorgen was het -2,5. Ik kwam er achter dat de ruitensproeier nauwelijks werkte.

- De terugroepactie voor de rechtersproeier is uitgevoerd bij mij. Als het warmer is werkt alles ook perfect.
- Ik gebruik Sonax ruitensproeier vloeistof, geschikt tot -25/-30 (-60 en 2/3 vloeistof met 1/3 water). Heb +- 3 week terug iets van 3 liter bijgevuld hiermee.

Langzaam maar zeker werd onderweg het iets beter. Na 30km werkten die van de voorruit redelijk normaal. Na 50km werkte de achterruit ook normaal. Onderweg kwam eerder bij de achterkant niets of bijna niets over de achterruit. (klein straaltje). Wel hoorde je de sproeier "normaal" zoemen/pompen.

Met een bezoek richting Zweden in de planning geeft dat niet veel vertrouwen. Bij mijn andere auto heb ik dit probleem nog nooit gezien. En de gaatjes van de sproeier bij de S3 zijn denk ik wat kleiner maar ik vind het heel raar dat -2,5 al zulke problemen met zich mee brengt.

Ben ik de enige met deze problemen? En wat is jullie ervaring met deze temperaturen?

laagvlieger

Forumguru
Als het echt koud is geweest (dan bedoel ik niet 0 graden, maar eerder richting -10) en de auto staat een lange tijd stil, dan heb ik het ook. Ook al zit er antivries is. Er zit blijkbaar toch water (in de vorm van damp/condens) bij de opening van de sproeier of in de leidingen dat bevriest. Na enkele kilometers kan ik wel gewoon sproeien, maar dat komt gewoon omdat de motor alles opwarmt. Het duurt inderdaad iets langer voor de sproeier bij de achterruit werkt, maar 30 en 50 km zoals u aangeeft, is toch wel heel lang ...

Renkie

Forumguru
Vannacht zal het een -4 zijn geweest denk ik. Toen ik in de auto stapte was het -2,5.
En misschien gaat het beter als je bij het parkeren nog even 1x sproeit, maar ik vind het zo bizar dat zo moeizaam gaat.

En volgens mij zit standaard de optie "verwarmde ruitensproeiers" er op. Maar ik weet niet beter dan dat die automatisch aan/uit gaat. Ook lees ik er niets over in de handleiding.

Edit:
Heeft iemand hier misschien een PDF over de terugroepactie van de rechter ruitensproeier? Wie weet ligt er een stekker los van de verwarming......

Mijn sproeiers sproeiden vandaag niets, ook niet na een kwartier rijden. Op de eindbestemming (uurt rijden) niet meer gecontroleerd. Vanmiddag op de terugweg nog maar eens proberen. Ik denk dat er te weinig antivries in de tank zit...

Uit de handleiding (pagina 74):
De ruitensproeiers van de voorruit worden bij draaiende motor en een buitentemperatuur
van minder dan +10 °C verwarmd.

Renkie

Forumguru
Ik ben bij de dealer geweest vanmorgen. (had gister middag al ff gebeld) Goed geholpen. Ze hebben een fancy apparaatje waarmee ze het anti vries kunnen testen. Dat was netjes tot -18.

Verder kon men niet direct iets vinden. Ruitensproeiers zijn wat doorgespoten maar het sproeibeeld bleef wat minder dan verwacht. Omdat ik ook binnenkort naar Zweden vertrek gaan ze zonder probleem onder garantie beide sproeikoppen aan de voorkant vervangen.

En de achterkant boeit me iets minder. Maar voor moet het gewoon doen.

Mijn Superb is trouwens van 1/2016

Laatst bewerkt:
Na 30km werkten die van de voorruit redelijk normaal. Na 50km werkte de achterruit ook normaal
Kun je op de plek van bestemming je ruiten alvast sproeien voor de terugreis :banghead::tegek:

Zelf met de vorst nog niet geprobeerd (probeer wissen met restjes ijs op de ruit te voorkomen). Maar sproei überhaupt niet zo vaak. Gelukkig maar, de sproeiers op de S3 waren wel het sluitstuk van de begroting bij Skoda. Sproeit alle kanten op, met de juiste snelheid en windrichting ook op de ruit :laugh:

Robbie146

Senior Member
Inderdaad, die ruitensproeiers is al veel over gezegd, waardeloos is het beste woord.
Ik ben er ook al mee terug geweest, maar kreeg als opmerking "ze staan maximaal afgesteld, we kunnen er verder niets aan doen" Een straal raakt amper de ruit aan de onderkant en de andere schiet over het dak als je minder als 100kmh rijd.

Zodra je begint over het feit dat er duidelijk meer klachten zijn (verwijs ze zelfs naar dit forum) zijn ze ineens doofstom.
Kom pas sinds deze S3 bij deze dealer, maar had er meer van verwacht.

Renkie

Forumguru
Robbie, er is een terugroepactie voor de rechter sproeier. Die doet het nauwelijks. Na de terugroepactie is dat perfect.

Ik heb onder garantie de 2 aan de voorkant nu nieuw. Nu afwachten tot het weer vriest om te testen.

Robbie146

Senior Member
Dat heb ik al eens aangegeven bij de dealer, maar volgens hun is dit dus niet het geval.
Waar kan ik dat ergens (officieel) vinden?

MarsMars

Senior Member
Robbie, er is een terugroepactie voor de rechter sproeier. Die doet het nauwelijks. Na de terugroepactie is dat perfect.
Nou, ja perfect: die van mij spuiten na de terugroepactie nu omhoog, dus direct tegen de motorkap :laugh:

Echt een verbetering moet ik zeggen :banghead:

Renkie

Forumguru
Robbie, van welk bouwjaar en maand is je auto.

Marsmars, kwestie van afstellen. Kan dmv de kleine torx.

MarsMars

Senior Member
@MarsMars, kwestie van afstellen. Kan dmv de kleine torx.
Auto komt net uit de garage, dus beetje vreemd dat ik vervolgens zelf aan die dingen moet gaan lopen klooien.

Het zijn nu wel 3 stralen per sproeier, dus lijkt op die Audi TT dingen die al genoemd zijn, maar veel verbetering heb ik dus niet. De rechter is nog steeds de meest erge: behalve dat hij tegen de motorkap aanspuit, komt er nog steeds minder water uit dan uit de linker, dus het lijkt wel alsof er helemaal geen modificatie heeft plaatsgevonden.

Renkie

Forumguru
Ik heb gemerkt dat er enorm veel verschil zit tussen de Skoda garages. Zelfs binnen dezelfde dealergroep. Bij mij pistte 1 sproeier op het dak en werd me verteld dat het ook niet afgesteld kon worden.

Bij de ander werd dat in 10 tellen gefixed en is het nu ook goed....

Renkie

Forumguru
Nou.... waar het in 1e instantie prima leek kwam ik er bij een rit door Duitsland (180+) er achter dat de sproeiers bij hogere snelheden weer nauwelijks op de ruit kwamen (10-20cm).

Als het goed is komt binnenkort de ombouwset naar het audi spul er op, verwacht dat het dan wel goed is.

Renkie

Forumguru
Audi spul zit er op.
Onderdeelnummer van complete set: 4F0 098 101 (= goedkoper dan losse sproeiers)

Werkt perfect. Afstelling moet nog even beter maar ook bij 180+ genoeg water op de ruit. Verwacht ook dat de ellende met het verstoppen van de sproeiers of gedoe met vorst ook voorbij is.

Overigens is alles netjes door de dealer opgelost. Heeft me geen cent gekost. Wel heb ik zelf met de oplossing moeten komen dankzij dit forum........

Bovenaan Onderaan