Nieuw lid, Skoda besteld

Goedenavond mensen,

Bij deze wil ik mij graag even voorstellen.
Na altijd in BMW's te hebben gereden, waarvan de laatste een E90 325I (laatste modellenreeks waar nog fatsoenlijke 6 cilinders in liggen), heb ik vorige week een nieuwe skoda octavia besteld.
Dit vanwege een andere baan waarbij ik een auto uit mocht zoeken binnen de VAG groep. Met een A3, A4, een Passat, en een Octavia gereden. De A3 was te klein (en te kaal i.v.m. met een Skoda van dezelfde prijs), een A4 mocht uiteindelijk niet van de werkgever vanwege scheve gezichten, ondanks dat deze binnen budget viel (wel 10k afgeprijst...), de passat had ik geen klik mee en de octavia voelde gelijk goed.
Enige minpuntje vond ik de stoelen en met name het gebrek aan fatsoenlijke ondersteuning in de onderrug.
Ik heb dus elektrische stoelverstelling erbij besteld, ook omdat ik 2 meter ben en mijn vriendin 1,60 meter ;)

De uiteindelijke samenstelling:

Skoda Octavia Combi Style Business 2.0 110KW TDI 6 versn DSG automaat

Kleur: Moon white metallic
Kleur interieur: Zwart

Plus pakket (leder/alcantara, sportstuur, sunset, 18'' wielen
helaas geen pano dak vanwege mijn lengte, met de kop tegen het dak :(
Elektrische stoelbediening met memory, buitenspiegels met geheugen
Noodreservewiel
DAB+
Adaptieve cruise control + front assistent
Verwarmbare voorruit
Afneembare trekhaak
Eibach verlaging pro (door de dealer)
Typeaanduiding verwijderen
Luxe kentekenplaten

Aardig vol dus. Heb enkel de opties aangevinkt die ik echt nuttig vind, en de verlaging omdat de rijhoogte van de octavia echt totaal belachelijk is in standaard trim

Als bijlage wat plaatjes van een model wat in de showroom stond. Is eigenlijk bijna dezelfde, alleen dit was een 1.6 helaas, dus ik heb toch maar een nieuwe besteld.

Bijlagen

• 2015-10-28 15.34.46 (Small).jpg
    2015-10-28 15.34.46 (Small).jpg
    122,7 KB · Weergaven: 33
  • 2-640x480.jpg
    2-640x480.jpg
    48,2 KB · Weergaven: 32
  • 3-640x480.jpg
    3-640x480.jpg
    55,4 KB · Weergaven: 32
  • 5-640x480.jpg
    5-640x480.jpg
    58 KB · Weergaven: 31
overigens, ben wel benieuwd of iemand in het bezit is of wel is heeft gereden met de 2.0 TDI i.c.m. DSG in een Octavia.
Geen enkele dealer in Nederland had er 1 staan helaas dus heb er niet mee kunnen testrijden.

Ben benieuwd naar de rijervaring.

Ook icm. het eventueel chippen naar 180 a 190 pk

Welkom Melvin, opvallend dat je niet de Seat Leon ST in je vergelijking hebt meegenomen.

Heb heel even gekeken, maar had er geen klik mee. Daarnaast viel de ruimte tegen ivm de octavia.
Wat ik wel een pluspunt vond was de mogelijkheid voor de 184pk motor, maar de ruimtefactor en het gevoel dat ik niet met seat, maar wel met skoda en audi, en in mindere mate met volkswagen heb in het algemeen wogen toch te zwaar.

Heeft overigens ook te maken met de designs van Skoda van de laatste generaties. Erg goed gelukt moet ik zeggen, waar ik van de tweede generatie niet warm werd.

Overigens ook nog een voorraad SuperB combi overwogen in style business uitvoering, maar is het niet geworden vanwege de dure velgen als optie die ik toch wilde vanwege de looks (1700 euro voor 19'' Phoenix...) en de kleinere 1.6 motor icm. het zwaardere gewicht

B.Stuurder

Forumguru
Welkom Melvin, wat mij betreft de goede keuze ;)
Een collega heeft een 2.0 TDI ongeveer uitgevoerd zoals jij, maar met een handbak i.v.m. de bijtelling. Daarom is er ook geen 2.0TDI met DSG in Nederland, niemand koos deze tot dusver. Dat probleem had ik ook met de 1.8TSI.
Afijn, ook met handbak is dit een fijn rijdende auto, dus met DSG kan het alleen nog maar nóg beter zijn.

Welkom Melvin, wat mij betreft de goede keuze ;)
Een collega heeft een 2.0 TDI ongeveer uitgevoerd zoals jij, maar met een handbak i.v.m. de bijtelling. Daarom is er ook geen 2.0TDI met DSG in Nederland, niemand koos deze tot dusver. Dat probleem had ik ook met de 1.8TSI.
Afijn, ook met handbak is dit een fijn rijdende auto, dus met DSG kan het alleen nog maar nóg beter zijn.

Ik ben er ook niet bang voor ;). Hoewel het wel wennen zal zijn komend vanuit een premium merk met 220pk. Zal toch net effe wat relaxter rijden op de wat hogere snelheden.

Volgend jaar alles 22% bijtelling, vandaar dat de wagen pas in januari wordt geleverd. Een automaat is mij die 1 procent meer bijtelling zeker waard!! Las dat jij hetzelfde doet met jouw 1.8 TSI ;)

B.Stuurder

Forumguru
Ik ben er ook niet bang voor ;). Hoewel het wel wennen zal zijn komend vanuit een premium merk met 220pk. Zal toch net effe wat relaxter rijden op de wat hogere snelheden.

Volgend jaar alles 22% bijtelling, vandaar dat de wagen pas in januari wordt geleverd. Een automaat is mij die 1 procent meer bijtelling zeker waard!! Las dat jij hetzelfde doet met jouw 1.8 TSI ;)

Ik denk dat dat snel went. Ik moet zeggen toen ik van een dikke Mondeo naar een Megane Estate ging was ik daar ook huiverig voor, maar dat viel toch heel erg mee. Als je maar een goed aangeklede versie neemt. Nu is BMW wel erg toegespitst op sportief rijden, je zult wel langs de tuner willen denk ik straks....

Heel slim om de elektrische verstelling te nemen, was voor mij een optie, maar omdat de sportstoelen ook heel goed zitten en mijn auto er wat sportiever uitziet heb ik dus voor de sportstoelen gekozen.

Inderdaad wacht ik tot januari en met mij ook een aantal collega's die benzine moeten rijden vanwege het kilometrage.
Ik ben wel blij dat het nu op 1 lijn is gezet, het was ook wel erg scheef aan het trekken met de verschillende regeltjes in die bijtelling. Ik ken iemand die een dikke Volvo XC90 rijdt. hybride, en die is minder bijtelling kwijt dan ik in mijn Megane momenteel. Ik gun het hem van harte, maar er klopt geen hout van.

B.Stuurder, sportstoelen heb ik overwogen, maar het hebben van een fatsoenlijk verstelbare lendesteun en de memory functie woog voor mij zwaarder dan het sportieve aspect. Hoewel ik het wel jammer vind dat ik nu niet de flippers heb uit het dynamic pakket :(

Het chippen zou ik graag laten doen, maar dit is mijn eerste leasebak en vraag mij af of de leasemaatschappij en werkgever er blij mee zijn...

het bijtellingsverhaal was inderdaad heel krom, denk dat de verkoop van hybrides in 2017 met meer als 100% zakt

B.Stuurder

Forumguru
B.Stuurder, sportstoelen heb ik overwogen, maar het hebben van een fatsoenlijk verstelbare lendesteun en de memory functie woog voor mij zwaarder dan het sportieve aspect. Hoewel ik het wel jammer vind dat ik nu niet de flippers heb uit het dynamic pakket :(

Het chippen zou ik graag laten doen, maar dit is mijn eerste leasebak en vraag mij af of de leasemaatschappij en werkgever er blij mee zijn...

het bijtellingsverhaal was inderdaad heel krom, denk dat de verkoop van hybrides in 2017 met meer als 100% zakt

Al sje een echt goede lendesteun wilt, moet je achteraf een pneumatische laten inbouwen. Elektrisch of handmatig, af fabriek is het altijd een soort klep die je plat legt of rechtop laat staan. De lendesteun waar ik het over heb is ook in hoogte te verstellen naast in dikte.
Ik vraag me echter af of jij met jouw lengte wel lekker zou zitten in de sportstoelen. En de elektrische verstelling is in Nederland niet verkrijgbaar, tenzij op de RS230.

Chippen vindt de LM niet leuk. Kan ik me voorstellen, want je moet wel kunnen rijden als je minder veiligheid in je motor hebt (olietemp etc.). Maar als je rekening houdt met een aantal zaken kan het geen kwaad, mits bij een goede tuner gedaan.
De werkgever is er niet blij mee als de LM er niet blij mee is.

Bovenaan Onderaan