Vraagje over lane assist

Canon-Eye

Forumguru
Post #77 en 80: wat een onzin, zeg, @Schep .
Het valt mij juist op dat ik op 130-stukken, "voortsukkelend" met een goeie 120-125 km/u, vaker moet inhalen dan dat ik zelf ingehaald word. En dan heb ik het dus niet over vrachtwagens hè - zulen we die in één moeite door ook maar van de weg af verbannen?

En zou je echt willen dat ook alle busjes, ongeacht aard en toestand van de lading(zekering), ook echt allemaal 130 gaan rijden waar dat moet van jou?
Gaat niet gebeuren, hoop ik. Ik doe in elk geval niet mee: als ik geen bijzondere haas heb ga ik gen onnodig groot snelheidsverschil met het vrachtverkeer aanhouden en ook niet onnodig extra brandstof verstoken.
Je zal gewoon wakker moeten blijven en af en toe van het gas af moeten, als ik toevallig even een vrachtwagen aan het inhalen ben.
En blijf je dan wel een beetje bij mijn niet-wegklapbare trekhaak vandaan??

Het filmpje dat @Schep heeft gepost is natuurlijk geen speld tussen te krijgen. Een Tesla doet het ook nu al heel goed, maar niet feilloos. En dat is waar je op moet kunnen rekenen voor een dutje achter het stuur. In mijn optiek volstrekt onverantwoord om dit nu te doen.

Maar een ritje in de nieuwe E klasse of een Tesla (beiden geprobeerd) geeft wel een inkijk in wat er technisch al kan. En gezien de investeringen van heel grote bedrijven en maatschappelijke tendens ben ik er wel van overtuigd dat die laatste technische hobbels ook genomen gaan worden. En dat start misschien met één snelweg en dan breidt het uit. Tijd zal het leren...

Voor nu is het opletten en elkaar een beetje ruimte geven

B.Stuurder

Forumguru
Het valt mij juist op dat ik op 130-stukken, "voortsukkelend" met een goeie 120-125 km/u, vaker moet inhalen dan dat ik zelf ingehaald word.
Precies, dat zegt @Schep ook volgens mij, te langzaam rijden is wat mij betreft net zo gevaarlijk als te hard rijden. Het verschil is dat je voor het ene wel een boete krijgt en voor het andere niet.
Alles is afhankelijk van de situatie, maar als er drie rijbanen zijn en de max snelheid is 130, dan heb je niks te zoeken op de derde baan met 100 of minder. Dat is gewoon levensgevaarlijk. En als mensen dat doen om brandstof te besparen dan is dat nog verwerpelijker, want een ander die de max snelheid wil (en mag) rijden moet op de rem en weer optrekken. Dat verspilt dus bij een ander brandstof en tegelijk belast het het milieu onnodig.
De maximum snelheid is door de wegbeheerder ingesteld op een hoogte die verantwoord is op die plek, dan moet je niet (veel) langzamer gaan rijden want dan hinder je het verkeer.
En vrachtwagens hebben niks te zoeken buiten de eerste baan, net als in Duitsland. Zeker niet op 130 km wegen. En invoegen mag geen probleem zijn, als de afstand wordt aangehouden die wettelijk is voorgeschreven.

Autonoom rijden zal echter alleen echt goed werken als iedereen het doet. De systemen in de Skoda, maar ook in de Tesla zijn bedoeld ter ondersteuning. Volgens mij bouwt Tesla tegewoordig ook sensoren in het stuur in, waardoor je het stuur vast moet houden tijdens het rijden?

Canon-Eye

Forumguru
De meeste 130-stukken buiten de randstad hebben 2-strooks rijbanen. Niks derde baan. En als ik geen reden en geen zin heb om 130 te rijden, ga ik me zeker niet laten dwingen om dat wel te doen. In de praktijk rij ik meestal 124 of 125 echte (gps-gemeten) km/u op de cruisecontrol. Zowel op 120- als 130-wegen trouwens, gewoon omdat ik dat met mijn auto een prettige snelheid vind qua mix van opschieten, geluid (toeren dus) en verbruik. Er staat dan wel ruim 130 op de teller.

Dan loop je dus wel eens in op iemand die langzamer rijdt, maar daar stoor ik me niet aan zolang diegene ook, net als ik, niet onnodig lang links blijft hangen.
En ja, als er 2 vrachtwagens rechts rijden met een nette tussenruimte van 80 à 100 meter, dan duik ik daar echt niet tussenin, al heeft mijn achterligger nog zo veel haast - al was het maar om de remweg van die achterste vrachtauto niet te verzieken, met alle risico's van dien voor mijzelf. Trouwens, bij een snelheidsverschil van een goeie 40 km/u is die 100 meter tussenruimte overbrugd in 11 seconden, dus waar hebben we het over...
Terzijde: als het snelheidsverschil met de in te halen auto erg klein is, dan geef ik wel even wat gas bij om mijn inhaalactie een beetje te bekorten, zo ben ik dan ook wel weer. Maar bij bumperklevers is de lokale Vmax dan toch echt de bovengrens. Ze kunnen me wat, verder...

Het probleem zit 'm niet zozeer in die "10 km te langzaam" maar vooral in die enkele opgefokte frusto's die er desnoods wel onderdoor of overheen of doorheen willen kruipen om dan eindelijk een minuutje eerder bij de volgende file aan te komen. Ik maak me daar maar niet meer druk over, uitgaande van de gedachte dat het niet mijn maagzweer is - en ook niet zal worden...

B.Stuurder

Forumguru
De meeste 130-stukken buiten de randstad hebben 2-strooks rijbanen.

Tja, daar kom ik niet zo vaak meer...

als het snelheidsverschil met de in te halen auto erg klein is, dan geef ik wel even wat gas bij om mijn inhaalactie een beetje te bekorten, zo ben ik dan ook wel weer. Maar bij bumperklevers is de lokale Vmax dan toch echt de bovengrens. Ze kunnen me wat, verder...

Dan pas je je wel aan aan het verkeer dus. En Vmax is de bovengrens inderdaad, ik houd me er niet altijd aan, maar respecteer wel andere gebruikers die dat doen. Bumperkleven doe ik sowieso niet, dat levert niks op dan gevaarlijke situaties, boetes en irritaties.
Echter als ik met 130 aan kom (waar dat mag) en iemand komt naar links met 100, zodat ik vol in de ankers moet, dan kan ik daar best wel kwaad om worden. Omdat diegene niet wil afremmen of versnellen, moet ik maar vol in de ankers?

Bovenaan Onderaan