[welke] Bandenspanning fabia II

SkodaFabiarijder

Actief lid
In het tankdopje van mijn Fabia II staat (zonder volle belading) voor: 2,1 bar & achter 2,3 bar.

Ik vind de voorbanden er (te) leeg uitzien op 2,1 bar, maar ik volg braaf het voorschrift.

Op hoeveel bar rijden jullie?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst moet je kijken naar de bandenmaat: bij mijn Fabia I staan er verschillende drukken in voor verschillende (goedgekeurde) bandenmaten. Dan is het zo dat bij een lege auto de vooras ruimschoots de zwaarst belaste as is, dus lijken de banden daar al gauw zachter, als je instapt in de auto (en eventuele andere passagiers) dan zal de achterband ook wat inzakken onder de belasting.

Dan heb je nog het effect dan in elk geval bij de meeste tankstations van oudsher de drukmeters iets te laag aangeven (goed voor de brandstofomzet).

Al decennia lang heb ik de banden van mijn auto's op een spanning die ligt tussen de halfvolle belading en de maximale belading (tenzij de auto maximaal beladen wordt voor bijvoorbeeld vakantie, dan zet ik 'm op die hoogste waarde). Bandenslijtage is eigenlijk altijd mooi vlak, alleen bij mijn huidige bandenset last gehad van cuppen, maar daar zijn (achteraf) meerdere mogelijke oorzaken voor en waarschijnlijk een combinatie van meerdere kleine oorzaken.
 

Noord26

Forumguru
Ik houd volle belading aan. Dat doen wij 50% van de ritjes namelijk ook. Banden slijten gelijkmatig. Ondervind ook geen nadelige effecten met lichte belading.

Om nu 6x in de week de bandenspanning bij te stellen is geen doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik pomp ze 's ochtends vroeg thuis in de schaduw op met een eigen compressor en hou daarbij ook de spanningen voor volle belading aan plus 0,1 bar.
 

Spierings

Forumguru
Dat ze er te slap uitzien wil niks zeggen...

Op het moment dat de buitenzijden harder slijten is dit een eerste indicatie van lage spanning maar kan ook van de rijstijl komen... in dit geval zou ik ze een fractie hoger zetten.

Rij zelf gewoon op onbeladen spanning rond.. Bij een te hoge spanning vind ik dat de grip van de banden minder wordt..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn 16 inch voor 2.4 achter 2.5
Zit ook in zo'n soort situatie. Zelden echt volle belading, meer er tussen in. En 0.2 bar meer dan aangegeven is sowieso geen probleem en wordt zelfs aangeraden . Dus ik denk ergens er tussenin gaan zitten en beetje mee experimenteren wat het prettigst voelt
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Op de bandenspanningstabel van Profile (https://www.profile.nl/system/ckeditor_assets/attachments/385/bandenspanningstabel.pdf) staat: voor ;2.4 bar, achter 2,8 bar. Dit staat ook op de tabel op de bandenpomp bij het tankstation.

In de benzineklep van mijn Fabia II staat: voor 2.2, achter 2.1 Dit is wel een groot verschil toch?

Ik heb zojuist zowel voor als achter op 2,4 gepompt, maar ik vraag mij wel af hoe ik ooit duidelijkheid krijg in de juiste bandenspanning.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
nee, voor 2,4 en achter 2,5. Omdat ik altijd ergens tussen geen en volle belading in zit en 0,2 meer sowieso geen enkel probleem is en zelfs wordt aangeraden. Voelt goed. Tijdje ook geprobeerd met 2,5/2,8, maar dat voelde wat te hard
 
Bovenaan Onderaan