Offerte rapid spaceback joy

Noord26

Forumguru
Heb er ook eens een offerte tegenaan gegooid bij de dealer. Benieuwd hoe ze hem samenstellen (en wat de inruilprijs is). ;)

Noord26

Forumguru
@duopenotti

Heb ze net aan de telefoon gehad. Had ook een offerte ingeschoten voor een Seat Ibiza ST met 1.4 EcoTSI. Maar de ST gaat niet meer gemaakt worden.

duopenotti

Senior Member
Vanavond een proefrit gemaakt in de rapid. En dat is goed bevallen. De DSG schakelt ongemerkt en de combinatie met de 1.2 tsi werkt prima. De auto stuurt lekker strak en is toch ook nog een stuk comfortabeler afgeveerd dan onze faab. Het ziet er allemaal mooi afgewerkt uit. Kortom helemaal goed.
Zaterdag een proefrit in een octavia 1.2 tsi DSG. En dan de knoop door hakken.

Noord26

Forumguru
Voor ons gaat het in de nabije toekomst in ieder geval geen nieuwe Skoda worden. De eigen dealer gaf maar liefst €3000,- minder terug als de andere dealer waar wij waren van het niet eigen merk: Kia.. :wavecry:

duopenotti

Senior Member
@ertromp
Wij vinden het panorama dak wel erg mooi en open? Met mijn hooikoorts liever niet dus geen probleem.

Ik denk echter wel om de 16 inch velgen te laten vervallen. Samen met de BPM toeslag van € 248,- betaal je dus € 848,-. Dat vind ik te veel. In plaats daarvan neem ik dan het lichtpakket.

@Ridley
Om de faab te kiezen vanwege het panoramadak op de rapid? Je weet dat de rapid ook zonder het pano dak verkrijgbaar is dus die logica kan ik niet volgen.

Wij verkiezen de rapid vanwege de grotere leefruimte. De rapid heeft een grotere wielbasis (+13 cm) en met name de achteras heeft een grotere spoorbreedte (+5cm) dan de faab. Vandaar zowel voor maar zeker achterin meer leefruimte. De grotere wielbasis maakt het ook een stabielere auto bij hogere snelheden. En met 415 liter bagageruimte nog steeds meer ruimte dan de hatchbacks uit de zogenaamde golf-klasse, maar dan een stuk scherper geprijsd.

Zaterdag een proefrit gemaakt in een octavia 1.2 tsi met DSG. Man dat rijdt ook erg lekker. Maar ik denk dat het toch de rapid gaat worden.

Ridley

Forumguru
@duopenotti, nee geen keuze tussen de Rapid of Fabia. Het ging om de keuze voor een panodak. Ook bij de Fabia is dit gewoon een stuk glas wat niet open kan, daarom was het voor mij geen optie.

edero

Forumguru
@duopenotti, Als je voor de looks gaat zou ik toch zeker de 16" overwegen, kijk maar naar de uitvoering van @StefanN
(post #7), zoniet dan volstaat natuurlijk 15".
Het panodak is echt een aanrader en, ook al merk je het als bestuurder niet zo, het geeft toch een mooi en veel ruimtelijker effect.
Als ik in een Zuid-Europees land zou wonen zou ik er nog aan twijfelen, maar in combinatie met de Climatronic is het voor hier prima te doen.
Al moet ik nog een volle Hollandse zomer (:deuk:) meemaken, nu is het na een dag in de volle zon, direkt de Climatonic aan en is het in no time aangenaam.
De chromen raamomlijsting ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, vindt het toch iets te jaren 70-achtig.
Wat ik wel zou overwegen zijn de stootlijsten a €60,00. Ik heb ze ook en vindt het toch een mooi strakker gezicht (al kunnen smaken verschillen natuurlijk ;))
IMG_20160115_125021MMXX.jpg

duopenotti

Senior Member
@edero
Ik denk er nu aan om, gezien de behoorlijke meerprijs en BPM toeslag, na aanschaf de 15 inch sloffen te ruilen voor 16 of 17 inch exemplaren.
Smaken verschillen. Je ziet de chromen raamomlijsting veel bij octavia's en vind het wel mooi staan. Lekker retro misschien? Het licht ook een beetje aan de kleur van de auto denk ik. Op wit zou ik het niet doen.
De stootlijsten is nog wel een dingetje. Ziet er idd niet verkeerd uit.

Overigens bereikt de aanschaf deze week z'n climax. De octavia wordt het iig niet.

EdK

Forumguru
Ik denk er nu aan om, gezien de behoorlijke meerprijs en BPM toeslag, na aanschaf de 15 inch sloffen te ruilen voor 16 of 17 inch exemplaren.
Dan zou ik hem lekker op stalen velgen leten afleveren met winterbanden er om heen en in de tijd dat hij gemaakt word lekker shoppen naar 16 of 17 inch met zomerrubber

duopenotti

Senior Member
@EdK : Hij wordt geleverd met 15 inch licht metaal.

De kogel is door de kerk. Gisteren hebben we getekend dus we zijn het offerte stadium voorbij! De scherpe offertes van andere partijen hebben de dealer genoodzaakt om de prijs flink naar beneden bij te stellen en uiteindelijk lag er een offerte you can't refuse ;)

Wat is het geworden?
Een skoda rapid joy 1.2 tsi 90 pk DSG in de kleur race metallic blue
Met de volgende opties:
joy plus pakket:eek:.a. climatronic, stoelverwarming, parkeersensoren voor
panorama dak
reservewiel
licht pakket
chromen raamomlijsting
vaste trekhaak
en als accessoire een chromen rand aan de voorzijde onder de bumper. Zag ik ook op de superb en maakt het net een beetje af.

Andere licht metalen velgen zijn we nog niet uit. Ik kan voor een meerprijs van €400,- achteraf de 15 inch licht metalen velgen inruilen tegen 16 inch. Ik denk er echter aan om ze te houden en daar winterbanden op te zetten en daarnaast 16 of 17 inch velgen te kopen. Iemand tips?
Ook zou ik nog kunnen kiezen voor een afneembare trekhaak. Die wordt toch pas na aflevering geplaatst dus we zien dan wel wat ik doe.

Leverdatum? Week 32. Oeps net een week te laat om met de nieuwe bolide op vakantie te kunnen gaan. Hopelijk wordt het een weekje vroeger!

Cordoba

Forumguru
Met een dubbele velgenset, heb je het voordeel dat banden niet steeds omgelegd hoeven te worden, en kan je ook zelf wisselen (bandenboeren zitten meestal vol als iedereen wil wisselen). Daarnaast voorkomt het schade aan je velgen: 2 keer per jaar een andere set banden erop, dat gaat beslist een keer fout, met beschadigde velgen als resultaat.

Als je voor een dubbele velgenset gaat, kun je ook het reservewiel schrappen, en in de zomer een winterwiel als reserve, en in de winter een zomerwiel als reserve. Dat voorkomt ook dat de reserveband alleen maar oud ligt te worden, en spaart een wiel in de opslag.

Noord26

Forumguru
Onze intentie is om van 2 sets (winter- en zomerbanden + velgen) over te gaan naar 1 goede set Michelin Cross climate. Ons klimaat lijkt wel perfect geschikt voor die band.

Cordoba

Forumguru
Onze intentie is om van 2 sets (winter- en zomerbanden + velgen) over te gaan naar 1 goede set Michelin Cross climate. Ons klimaat lijkt wel perfect geschikt voor die band.

Dat ligt ook aan het gebruik van de auto Michel. Buiten dat: wat je ook kiest, het is altijd een compromis, ook met een dubbele set. In het vroege voorjaar, of in het late najaar, ga je tenslotte ook niet van huis op je winterbanden, om 's avonds op je zomerbanden weer naar huis te gaan. Behoorlijke verschillen in de temperaturen 's morgens vroeg, of aan het eind van de middag, of gewoon de verschillen van dag tot dag: het is een illusie dat je voor een gewone daily driver altijd de juiste banden eronder kunt hebben. Ieder moet voor zich een afweging maken, welke keuze het beste bij het eigen autogebruik en de portemonnee past.

edero

Forumguru
Ik denk er echter aan om ze te houden en daar
ppv
winterbanden op te zetten en daarnaast 16 of 17 inch velgen te kopen.

Mijns inziens kostbaar grapje :facepalm:
Extra kosten voor aanschaf winterbanden + aanschaf 16" of 17" velgen + aanschaf zomerbanden.

Noord26

Forumguru
Of je kunt wel schakelen...:D

Schakelen heeft niets te maken met de (te) lange versnellingen die de 5-bak standaard mee krijgt. De ervaring in een 1.6Tdi met 5-bak of met 7 DSG is een gigantisch verschil voor exact dezelfde motor.

In het geval van de Rapid is het natuurlijk een erg lage meerprijs van €400,- voor DSG. Wat de auto/motor enorm goed doet. En de prijslijst vanaf 1 juni laat inderdaad ook zien dat het panoramisch dak €190,- als meerprijs heeft. Strakke aanbieding!

Laatst bewerkt:

duopenotti

Senior Member
@edero
Ik ben het met je eens. Ik kan natuurlijk ook gewoon op de 15 inch gaan rijden.
Alternatieven zijn:
-16 inch uit de optielijst, meerprijs €590,- en €248,- extra BPM heffing
-na levering inruilen voor 16 inch, meerprijs €400,-
-laten leveren op winterbanden (geen idee wat de extra kosten zijn want je wisselt ze voor de zomerbanden in) en extra set 16 of 17 inch +zomerbanden aanschaffen. Dit is wel de duurste optie maar dan heb ik ook 2 sets en ik denk daardoor relatief de goedkoopste.

Bovenaan Onderaan