Klassieke skoda's

family man

Senior Member
Een klant van me was vroeger (met zijn vader) al dealer van "exotische merken" Skoda, Lada, Isuzu
en dit alles vanaf eind 60'er begin 70'er jaren.

Klant heeft nog veel klassiekers, (niet allemaal op foto) en ook voertuigen van 100 jaar oud! leuk was ook een speciale Niva in softtop speciale uitvoering, deze had ooit de importeursbrochure gesierd (zat erbij)
Daarnaast nog heel veel oud garage en werkplaats materiaal, gereedschap, uitleesaparatuur, lichtbakken etc.
Zijn hart ligt toch wel bij Skoda, hier even wat pics die ik vlug genomen heb..

byzonder vond ik toch wel de felicia, niet alleen hoe deze er bij stond maar ook het schakelpatroon (ooit eerder gezien nl in Cuba) van rechtsonder1 naar linksboven4! precies andersom dus..
 

Bijlagen

  • IMG_0567.JPG
    IMG_0567.JPG
    121,2 KB · Weergaven: 306
  • IMG_0568.JPG
    IMG_0568.JPG
    100,9 KB · Weergaven: 316
  • IMG_0570.JPG
    IMG_0570.JPG
    123,5 KB · Weergaven: 302
  • IMG_0562.JPG
    IMG_0562.JPG
    725,5 KB · Weergaven: 293
  • IMG_0563.JPG
    IMG_0563.JPG
    613,5 KB · Weergaven: 288
  • IMG_0565.JPG
    IMG_0565.JPG
    844,9 KB · Weergaven: 290
  • IMG_0571.JPG
    IMG_0571.JPG
    386,8 KB · Weergaven: 277
  • IMG_0572.JPG
    IMG_0572.JPG
    725,5 KB · Weergaven: 283
  • IMG_0578.JPG
    IMG_0578.JPG
    501,9 KB · Weergaven: 277
  • IMG_0579.JPG
    IMG_0579.JPG
    576,2 KB · Weergaven: 280
  • IMG_0580.JPG
    IMG_0580.JPG
    498,2 KB · Weergaven: 268
  • IMG_0581.JPG
    IMG_0581.JPG
    606,5 KB · Weergaven: 267
  • IMG_0573.JPG
    IMG_0573.JPG
    658,9 KB · Weergaven: 276
  • IMG_0574.JPG
    IMG_0574.JPG
    562,3 KB · Weergaven: 226

EdK

Forumguru
Dat is die tijd dat je het niet tegen je familie durfde te vertellen dat je Skoda reed......
Parkeerde je hem 3 straten verderop........



Tsja en waarom eigenlijk
 

Cordoba

Forumguru
Schitterende collectie, zeker de auto's die al bijzonder waren toen ze nieuw waren (zoals de Isuzu Bellett die ik ook op de foto's zie).
 

Level42

Forumguru
Dat is die tijd dat je het niet tegen je familie durfde te vertellen dat je Skoda reed......
Parkeerde je hem 3 straten verderop........



Tsja en waarom eigenlijk

Ik geef toe hoor.....de eerst keer dat ik in mijn eerste O2 stapte heb ik zeker 3 minuten naar het logo op het stuur zitten staren. Ik had geen keus, bij vorige werkgever vaste auto's en ondanks dat ik toen (meer dan 10 jaar geleden) al lang wist dat ze niets meer met "vroeger" te maken hadden blijft een naam toch heel erg kleven aan zo'n merk.

Waarom ze die slechte naam hadden ? Het was een Oostblok auto en die deden nou niet bepaald mee in de race om het beste voor het minste geld te bieden....toch stond Skoda altijd nog een treetje hoger in aanzien dan Lada. Ik heb 1 keer in mijn leven zelf in een Lada gereden en .......dat was nog eens een avontuur :)

Maar heb vanaf dag 1 met heel veel plezier in 3 O2's gereden.

Maar goed, zelfs nu zijn er hordes mensen die het merk links laten liggen puur voor de naam. Laat ze maar lekker, wij weten wel beter :)

Maar leuk om te zien hoor die oude Skoda's en frappant dat het oude logo eigenlijk heel veel lijkt op het nieuwe ;)
 
Laatst bewerkt:

family man

Senior Member
@Level42 die foto met dat logo daarachter zit de vulopening (rv scherm), onder de grill schijnt een soort "la" te zitten
met daarin plaats voor het reservewiel!
 

Level42

Forumguru
Simply clever ! ....... toen al ;)

Wat een vreselijke slagzin hadden ze toen trouwens zeg...hihi....Merk toch hoe sterk.....
 

EdK

Forumguru
Ik geef toe hoor.....de eerst keer dat ik in mijn eerste O2 stapte heb ik zeker 3 minuten naar het logo op het stuur zitten staren. Ik had geen keus, bij vorige werkgever vaste auto's en ondanks dat ik toen (meer dan 10 jaar geleden) al lang wist dat ze niets meer met "vroeger" te maken hadden blijft een naam toch heel erg kleven aan zo'n merk.

Waarom ze die slechte naam hadden ? Het was een Oostblok auto en die deden nou niet bepaald mee in de race om het beste voor het minste geld te bieden....toch stond Skoda altijd nog een treetje hoger in aanzien dan Lada. Ik heb 1 keer in mijn leven zelf in een Lada gereden en .......dat was nog eens een avontuur

Ach voor de oostblok periode was het een zeer voorruitstrevende voertuigbouwer, maar ja in oostblok periode mochten ze niet de heren in de regering ( als je het regering mag noemen... )

En LADA..... collega had er één en zei altijd de kachels erin zijn perfect..... doen het zelfs in de zomer !!!!
En tweede opmerking was altijd dat ze goedkoop waren en het geld wat hij ermee bespaarde in aanschaf consumeerde hij in brandstof voor zijn LADA en dan nog was hij goedkoper uit dan met een andere wagen.

En in de gereedschapset van hem zat ook nog steeds de slinger om de motor aan te slingeren, alleen kon die sleutel nergens geplaatst worden................. maar dat scheen iets van doen te hebben met het communisme ....
 

fabia1

Nieuw lid
Die blauw 1000 mb komt me errug bekent voor. Hij mocht toen ff bij zijn tijdgenoten slapen. Hij stond in de garage te wachten op zijn 2 jaarlijkse apk.
 

Canon-Eye

Forumguru
De Lada 1200 was nog niet zó beroerd, een collega van mij had er eentje en daar had ze nooit problemen mee. Het was ook gewoon de Russische versie van de Fiat 124 die door het verzamelde internationale autojournaille tot Auto Van Het Jaar 1968 was gekozen. Hij was feitelijk zelfs beter, althans degelijker dan het Italiaanse origineel (die ik medio 1969 ook nog een blauwe maandag als dienstauto had totdat een andere collega 'm op een haventerrein total loss reed).

Die Russische variant hield vooral in dat het plaatwerk aanzienlijk dikker was - het ding was net een tank, daar kon je met je Wirtschafstwunderblikje beter niet tegenaan rijden. Verder kon je er een sportschoolabonnement mee uitsparen, want er zat geen stuurbekrachtiging op en een ritje in druk stadsverkeer kwam neer op een stevige workout.
 

Avo

Lid
Erg leuk die foto's
Ingenieurs van skoda hadden zeer vooruitstrevende ideeën maar mochten dit vanuit het regime niet uitvoeren op de modelen.
 

Stripedkrijn

Forumguru
De Lada 1200 was nog niet zó beroerd, een collega van mij had er eentje en daar had ze nooit problemen mee. Het was ook gewoon de Russische versie van de Fiat 124 die door het verzamelde internationale autojournaille tot Auto Van Het Jaar 1968 was gekozen. Hij was feitelijk zelfs beter, althans degelijker dan het Italiaanse origineel

Klopt!! Die waren echt niet zo slecht, lekker dikke plaat en sommige snufjes waren echt wel bijzonder. Er zat i.p.v. een gewone radiateurhoes een jalouzie-systeem met messing lamellen in. ook was er een luikje in de vloer aanwezig wat je weg kon halen. Dit was bedoeld om te gaan ijsvissen. Vanuit de auto die je dan gewoon het bevroren meer op kon rijden tot boven de plek waar je een gat in het ijs had geboord, kon je dan vanuit de bijrijderskant je ijsvis-hengeltje uitgooien om op baars te gaan visen terwijl je lekker in de auto bleef zitten met de verwarming aan!! Dit doen ze nog steeds in Scandinavia op de grotere meren.
 

catch me

Forumguru
SUPER COOL !! Voor bv een skoda stonden ze in tsjechie in de tijd van voor de muur jaren op een wachtlijst om uberhaubt in aanmerking te komen om er een te kunnen kopen.....
 
Bovenaan Onderaan