Overmatig geluid van de achtervering/ophanging bij de combi met DCC

Giant

Forumguru
Mijn hatchback is niet verlaagd en heeft ook krakende veringen of dempers, geen idee waar het precies in zit. Wel komt het bij mijn auto van voren en niet van achteren. Als ik de DCC modus van 'normaal' op b.v. 'sport' zet is het minder of zelfs verdwenen. Op verkeersdrempels is dat snel te testen.

Lynx

Nieuw lid
Ik heb de laatste tijd steeds meer last van overmatig geluid/herrie van de achtervering/ophanging bij het in- en uitveren op hobbels en drempels. Het komt vooral voor bij lage snelheden. In het begin was het ook aanwezig maar nog niet echt irritant. Nu er wat meer kilometers op de Superb bijkomen wordt het geluid steeds harder. Op andere fora klaagt men er ook over. Heeft iemand van jullie hetzelfde probleem? Skoda heeft volgens meerdere bronnen nog geen oplossing.
Zelfde. Er zou ondertussen duidelijkheid zijn, zelfs een oplossing maar dit wordt per land vrijgegeven.

plas0108

Forumguru
OK, ik heb nog nergens gelezen dat er een definitieve oplossing zou zijn. Wel dat er busjes worden vervangen maar dat zou het probleem maar tijdelijk oplossen. Enig idee wat de definitieve oplossing is? Nu de temperaturen buiten wat hoger worden lijkt het geluid wat minder te worden. Voor modeljaar 2017 wordt er wel extra dempend materiaal geplaats (is sowiezo geen overbodige luxe).

Lynx

Nieuw lid
Helaas weet ik niet meer. Meer demping zou goed zijn, ik vind de rol geluiden nogal luid eigenlijk.

plas0108

Forumguru
De rolgeluiden zijn inderdaad veel te goed hoorbaar voor een auto waarvan de aankoopprijs tegenwoordig niet veel meer onder doet van een "premium" merk. Hiervoor had ik een A5 waarbij de geluiden veel minder hoorbaar waren met nog bredere banden. Ter illustratie: de A5 was nog geen 3000 euro duurder dan de Superb met dezelfde motor. Skoda moet dit dus echt beter onder de knie gaan krijgen om kopers weg te lokken bij de premium merken.

MrEdge_

Forumguru
Ter illustratie: de A5 was nog geen 3000 euro duurder dan de Superb met dezelfde motor.
I wish. Ik wilde na mijn A5 een station, dus een A4 avant. Een nieuw model A4 met dezelfde motor en dezelfde opties als de Superb Style BL zit op dik 55.000 euro. Maar ongetwijfeld kun je voor 44.000 een kale A5 TDI regelen die betere demping heeft :)

Ik heb zelf overigens weinig last van rolgeluid, maar die extra demping, is dat iets dat achteraf kan worden aangebracht?

Schep

Forumguru
I wish. Ik wilde na mijn A5 een station, dus een A4 avant.
Hij zegt 'was' ;)
Mijn 2010 A4 Avant, die toen behoorlijk dik in de opties zat, was €3.500,- duurder dan mijn huidige Superb.
Momenteel kost een vergelijkbare A3 sedan al meer dan de Superb met vergelijkbare opties, wat voor mij ook een reden was om geen Audi te nemen. €50k neertellen voor een A3 ging me echt veel te ver.

MarsMars

Senior Member
Ik heb zelf overigens weinig last van rolgeluid, maar die extra demping, is dat iets dat achteraf kan worden aangebracht?
Zou inderdaad mooi zijn als extra demping (waar eigenlijk, wielkasten, motorkap, meer ??) kan worden aangebracht.

Dan ook graag extra demping tegen de windgeluiden, want die overtreffen aan alle kanten de geluiden van de achtervering.

Afrolgeluiden zullen bij mijn volgende bandenset minder moeten worden: weg met die Conti's, en kom er maar op Michelins (de stilste band, ca 2-3db minder geluid dan die Conti's).

Ik heb overigens van mijn dealer nog niks vernomen over een 'definitieve' oplossing voor het gekraak van de achtervering icm DCC.

MrEdge_

Forumguru
Update van mijn kant: ik had de dealer gewezen op de TPI waar @Lynx over spreekt. Mijn auto zou vandaag nieuwe hydrolagers krijgen, al werd er op voorhand getwijfeld of dat wel de oplossing zou zijn. Ik ben zojuist gebeld en het blijkt dat het gekraak toch wel vaker gemeld wordt en dat er nu twee rubbers vervangen gaan worden die bij bepaalde type dempers gebruikt zijn. Morgen weet ik meer.

Lynx

Nieuw lid
Morgen worden de hydrolagers bij mij vervangen volgens de TPI van Skoda. Ik houd jullie op de hoogte.

Lynx

Nieuw lid
Afwachten, het is zo druk daar dat ik waarschijnlijk de auto vandaag nog niet terugkrijg

MrEdge_

Forumguru
Ik heb mijn auto vandaag onverrichter zake opgehaald bij de dealer. Een oplettende monteur zag dat de geleverde hydrolagers niet voldeden aan de omschrijving op de TPI. Bleken inderdaad de verkeerde (lees problematische) lagers te zijn.

Ik ben wel wijzer geworden betreffende de oorzaak: in de hydrolagers van bepaalde modellen zit een luchtbel die onder invloed van temperatuur uitzet of inkrimpt. Deze luchtbel zou het krakende geluid dat niet altijd aanwezig is moeten verklaren.

BlackYeti54

Actief lid
Ik herken dat van tijdens mijn probleem.
Plezier is weg, je denkt dat iedereen dat geluid hoort (en dat bleek ook zo te zijn)
Bij elke drempel er telkens met samengeknepen billen overheen..

Bovenaan Onderaan