octavia combi: demarrage (octavia 1) of kale octavia 2 versie?

rodemannetje

Nieuw lid
Hallo,

Ik overweeg een nieuwe octavia combi te kopen. Gelet op kilometers waarschijnlijk benzine. Budget: zo min mogelijk boven de 20.000,-.
De 1.6 demarrage combi is zeer compleet maar een octavia 1 model. Een octavia 2 model is toch aanzienlijk duurder.

Wat is wijsheid; zijn er echt grote technische verschillen? Alle hulp is welkom

Swiss

Actief lid
Hmm, moeilijke vraag.

Vorig jaar heb ik het geluk gehad een maand in een nieuwe O1 Tradition Tdi (hier heet hij Tradition, bij jullie Demarrage) te kunnen rondrijden. Ik vond het een leuke wagen, ben er zelfs mee op reis geweest (in totaal 4500 km in 6 weken).
Dit jaar moest ik terug op zoek naar een nieuwe wagen en heb ik uiteindelijk toch maar voor een O2 Tdi gekozen. Deels omdat ik het model mooier vond, deels omdat de levertijd voor de O1 belachelijk lang was (20 weken :s) en ten laatste omdat ik per sé ESP moést hebben op de nieuwe wagen, en dat dat op de O1 Tradition gewoonweg niét leverbaar was.

Ondertussen ook al 13000 km mee gedaan op 4 maanden (ook mee op reis geweest naar Spanje), en ik moet zeggen: 't is toch nog nét iets anders. Veel punten waar ik de O1 goed vond voor zijn categorie, is de O2 gewoonweg nog beter. Vooral op vlak van rijgedrag vind ik dat hij toch nog wel vooruitgegaan is.
Daartegenover staat dat je, in België, mag rekenen op pakweg 2500 Euro verschil tussen O1 en O2 (met zowat zelfde uitrusting). Is hij dat verschil waard? Ik vind zeker van wel, maar dat moet ieder tenslotte maar voor zichzelf uitmaken...

Greetz,
Swiss

Abo

Lid
MPI 1.6 motor van Octavia 1 en 2 verschilt niet.
Octavia 1 heeft technische basis van VW Golf 4.
Octavia 2 heeft technische basis van VW Golf 5.
Octavia 2 is ietsje groter en van binnen wat mooier afgewerkt.

Ik zou zeggen ga in beide modellen proefrijden om het verschil in rijgedrag voor jezelf te bepalen. Op zich is de technische basis van de VW Golf 4 niet slecht.
Andere optie is eventueel een Octavia 2 HB van een jaar oud met weinig kilometers.
De prijzen hiervan schommelen rond de € 20.000,-. (Ambiënte 1.6 MPI )

Fabia

† In Memoriam
Met het actiemodel de Škoda Octavia Combi Démarrage, gebaseerd op de eerste generatie Octavia, haakt Škoda op een aantrekkelijke manier in op de Tour de France, waarvan Škoda sinds 2004 officieel partner is. Standaard zeer uitgebreid De Škoda Octavia Combi Démarrage is een veelzijdig model dat voor een zeer aantrekkelijke prijs vele extra's biedt. Door de uitgebreide specificaties is het model zeer compleet te noemen. De Octavia Combi Démarrage is er al voor €19.990,- (incl. BTW en BPM).

Octavia Combi Démarrage
De zeer compleet uitgeruste Octavia Combi Démarrage gebaseerd op de Octavia I biedt u:

Klein leerpakket

15" licht metalen velgen

Climatronic

Parking distance control

Klapsleutel met centrale vergrendeling

Stoelbekleding “bamboo black”

Naast de 1.6 75kW benzinemotor is de Octavia Combi Démarrage ook leverbaar met twee andere benzinemotoren, de 1.6 75kW automaat en de krachtige 1.8T 110kW. Voor de dieselliefhebbers is er de dieselmotoren is er de 1.9 TDI 74kW.

LenK

Forumguru
Ik zou zeggen probeer een proefrit met beiden te maken.
Denk dat je dan niet lang meer hoeft te denken, want de O2 rijdt mijlen beter dan de O1. Het is echt een "klasse hoger". Ook het interieur heeft meer klasse. Simpel saai tegen bescheiden chique.

En ik weet niet hoe lang je er mee wilt rijden. De afschrijving op de O1 zal beduidend hoger zijn dan die bij de O2.

Mark

Banned
Hier in België kost een O1 (benzine 1.6 tradition combi) 21000€ als je elk verkrijgbare optie neemt, neem je geen opties (klimacontrol is standaard) kom je uit op een goede 16000€.
Inruilwaarde is wel laag, maar als je de wagen op rijd maakt dit niet veel uit.
Voor de rest vind ik dit nog best een mooie wagen.

Rallye

Forumguru
Met name de wegligging van de 02 is door de nieuwe achteras (onafhankelijke wielophanging) veel beter. Ook zal je bij latere inruil voor een 02 waarschijnlijk meer terugkrijgen dan voor een 01.

Volgens mij is de O1 alleen leverbaar met 1.8 turbo-motor.
Moet zeggen dat-ie wel HEERLIJK is !

Ik heb zelf niet getwijfeld en ben voor de O2 gegaan, ook al is-ie ( een stuk ) duurder.

Welke prijs betaal je nu eigenlijk:
Ik zie 'Consumentenprijs', 'BPM', 'NCP incl BTW' en 'NCP excl BTW'.

Dan staat er nog Skoda rijklaarmaken voor €550.

Wat een ingewikkelde prijslijst.
Ik lees dan nog regelmatig wat over de 'bijtelling'. Bij ons in België heb je de prijslijst en daar komt niets meer bij behalve de eventuele opties en de inschrijvingstaks (afhankelijk van je motor).

LenK

Forumguru
Daar zijn ze in Nederland goed in: iets beter voorspiegelen dan het is.
De reisbranche is nu wettelijk gedwongen om prijzen inclusief bijkomende kosten te hanteren, nu de rest nog, zoals auto's.

Bij auto's zijn een heel lange tijd geleden pogingen geweest om de echte prijs te gebruiken, maar als dan niet alle merken daar aan mee doen dan lijkt het merk dat inclusief prijzen hanteert natuurlijk on-aantrekkelijk tov de rest.

Fabia

† In Memoriam
Je betaald de consumentenprijs. Bij ons betaal je belasting over belasting. BPM is het bedrag dat je rechtstreeks betaald aan onze regering nadat het bedrag eerst verhoogd is met de BTW. Dus over het netto bedrag betaal je eerst BTW en dan over dat bedrag betaal je dus BPM. Fijn he' zou uitgemolken te worden door de regering.

redfoxert

Senior Member

Ik lees dan nog regelmatig wat over de 'bijtelling'. Bij ons in België heb je de prijslijst en daar komt niets meer bij behalve de eventuele opties en de inschrijvingstaks (afhankelijk van je motor).

Bijtelling heeft te maken met de 22% inkomenstoeslag van de (consumenten) waarde van de auto indien het een leasewagen van de zaak betreft.

Volgend jaar word dat voor Nederland 25% dus een auto van 30000 euro wordt voor 7500 euro extra op het belastbaar inkomen van de leaserijder gerekend. Afhankelijk van je belastbaar inkomen en dus belasting schaal betaal je daar belasting over.

Afhankelijk van je belastbaar inkomen en dus belasting schaal betaal je daar belasting over.

Ik rijd privé maar in België verhoogt het bruto belastbaar inkomen ook volgens mij. De wagen wordt een voordeel in natura waar je belastingen moet op betalen.
Mijn werkgever betaalt mijn treinkaart à €1600 per jaar. Ook dat bedrag komt bij het bruto belastbaar inkomen. Is eigenlijk volledig hetzelfde principe.

Je betaald de consumentenprijs. Bij ons betaal je belasting over belasting. BPM is het bedrag dat je rechtstreeks betaald aan onze regering nadat het bedrag eerst verhoogd is met de BTW. Dus over het netto bedrag betaal je eerst BTW en dan over dat bedrag betaal je dus BPM. Fijn he' zou uitgemolken te worden door de regering.

Je leuk voor jullie. Dan kunnen wij blijkbaar nog niet klagen in België. En het lijkt toch allemaal een stuk eenvoudiger dus duidelijker bij ons.

LenK

Forumguru
Het ging erover dat er bij het afrekenen niet de prijs van het prijskaartje gerekend wordt maar dat je ook nog allerlei dingen erbij mag betalen, zoals afleveringskosten, rijklaarpakket, leges, verwijderingsbijdrage. Er komt zo € 500 - 1000 bij.
Afleveringskosten durven ze tegenwoordig ook al flink te vragen bij een 2e hands. Ik heb al eens € 300 gezien.

Bij ons is dat natuurlijk ook niet gratis maar zit dit in de prijs zoals deze in de reclame, op de website e.d vermeld wordt.

Rallye

Forumguru

Je betaalt de consumentenprijs. Door de prijs in- resp. exclusief BPM te noemen moet het (enorme) belastingbedrag beter tot uiting komen. Als je het bedrag niet zichtbaar maakt, krijg je nooit oppositie tegen zo'n belasting. Het voordeel van afleveringskosten is dat je over de zaken die erin zitten (matten, veileigheidshamers etc.) geen BPM betaalt.

Toch blijven afleveringskosten natuurlijk belachelijk. Als ik een nieuwe televisie koop, betaal ik toch ook geen verpakkingskosten of iets dergelijks?
Feitelijk wordt je als consument gewoon in het ootje genomen ( en als lease rijder kan je er al helemaal niets tegen doen ).

Bovenaan Onderaan