Vraagje over lane assist

Canon-Eye

Forumguru
Wat ben je dan aan het doen die ellenlange polderwegen daar in het hoge Noorden dat je de handen niet aan het stuur hebt
Waar lees jij dat ik het stuur niet vasthou? Dat schrijf ik toch nergens?

Ik heb alleen maar geen zin om onnodig maar verplicht een klein beetje te moeten gaan 'slingeren' om een of ander systeem tevreden te stellen. Sterker, ik geniet er van als de auto op een mooie vlakke, rechte en sporenvrije weg netjes rechtuit blijft gaan zonder ook maar een zweem van afwijking in het stuur te laten voelen.
En dan heb ik geen zin om me te laten betuttelen door een systeem dat geheel ten onrechte denkt me bij de les te moeten houden...

je kunt echt langere tijd zonder allerlei correcties met 1 hand losjes aan het stuur zitten hoor voordat er een signaal komt
Kijk, dat is een concreet antwoord waar ik wel wat aan heb. Alleen een nadere definitie van 'langere tijd' zou ik dan wel fijn vinden...

ertromp

Forumguru
Kijk, dat is een concreet antwoord waar ik wel wat aan heb. Alleen een nadere definitie van 'langere tijd' zou ik dan wel fijn vinden...

Mooi

En nu eens een keer een dag gaan rijden in een auto met alle zaken die verkrijgbaar zijn van de lane assist tot de adaptive cruise control en je kunt ook een keer inhoudelijk reageren in een topic.
Het zijn echt geen zaken die jou betuttelen maar gelukkig wel bij de les houden als je met andere zaken aan het spelen bent dan het stuur ;)

Tassin

Forumguru
Nogmaals je kunt echt langere tijd zonder allerlei correcties met 1 hand losjes aan het stuur zitten hoor voordat er een signaal komt

Dan toch niet in de S3. Net zoals anderen al gemeld hebben, ondervind ik (tot mijn spijt) zelf ook dat je op een kaarsrechte weg toch de melding krijgt "stuur overnemen", ook al zijn beide handen aan het stuur. Simpelweg omdat de wagen zo rechtuit loopt dat je niet hoeft bij te sturen. En als ik me niet vergis, gebeurt dit al na 10 seconden.

@ertromp Lucky you als je hier geen hinder van hebt in je Seat! Best benijdenswaardig.

Antera

Donateur
Klein beetje beweging met of tegendruk aan het stuur is genoeg. Knietje tegen het stuur werkt. Er zitten geen sensoren in het stuur, voor zover ik heb kunnen ontdekken.

Zo'n flesje zal inderdaad ook wel werken.
Maar voor echt autonoom rijden moet je echt een Tesla hebben, hoor. Dit systeem is niet sterk/geavanceerd genoeg.

er zit zover ik weet een ring in het stuur die merkt of je hand er wel of niet op ligt. Bij alleen sturen met 1 vinger gaat het systeem ook zeuren heb ik begrepen en zal er dus meer "gevoel"op het stuur moeten zitten.

ertromp

Forumguru
Dan toch niet in de S3. Net zoals anderen al gemeld hebben, ondervind ik (tot mijn spijt) zelf ook dat je op een kaarsrechte weg toch de melding krijgt "stuur overnemen", ook al zijn beide handen aan het stuur. Simpelweg omdat de wagen zo rechtuit loopt dat je niet hoeft bij te sturen. En als ik me niet vergis, gebeurt dit al na 10 seconden.

@ertromp Lucky you als je hier geen hinder van hebt in je Seat! Best benijdenswaardig.
Wellicht verschil in module S3 tov de O3 en Leon :pieker: Heb je dan rijstrookgeleiding aan?

Tassin

Forumguru
Yep, alle rijhulpsystemen zijn ingeschakeld.

Net uitgetest en zelfs met 2 handen op het stuur blijft de melding komen na 10 seconden.
Stuur ik met 1 vinger die lichte weerstand uitoefent dan komt de melding niet.
De "ring van @Antera" zal dus enkel de weerstand registreren en bij afwezigheid van enige weerstand een melding geven.

Zo, ik sluit me aan bij @Canon-Eye. Ik weet nu ook wel voldoende en leg me erbij neer dat het zo functioneert.

ertromp

Forumguru
Heb zelf ook DCC en de profielkeuzes op m'n Seat en met de stuurbekrachtiging in de sportstand geen melding :D

Tassin

Forumguru
DCC op Normal of Sport maakt geen verschil. :cry:

Ik weet nu alleszins wel dat de "kortstondige remingreep" best kan omschreven worden als "kortstondige-maar-zeer-heftige remingreep". Die schudt je echt wel wakker.

ertromp

Forumguru
DCC op Normal of Sport maakt geen verschil. :cry:

Ik weet nu alleszins wel dat de "kortstondige remingreep" best kan omschreven worden als "kortstondige-maar-zeer-heftige remingreep". Die schudt je echt wel wakker.
Niet de DCC moet naar sport maar alleen je stuurbekrachtiging moet je eens op sport zetten in de profielen

s-line

Forumguru
Ik vind het allemaal onzin! Je moet gewoon zelf op de weg letten en als dat niet meer lukt (om wat voor reden dan ook) gewoon stoppen met autorijden. Ik zou er geen vertrouwen in hebben als ik mijn leven en die van mijn gezin over zou moeten laten aan computers.

Tassin

Forumguru
Niet de DCC moet naar sport maar alleen je stuurbekrachtiging moet je eens op sport zetten in de profielen

Stuurbekrachtiging past zich mee aan met DCC-keuze, maar heb het ook in Individual geprobeerd met enkel aanpassing van stuurbekrachtiging.

Ik vind het allemaal onzin! Je moet gewoon zelf op de weg letten en als dat niet meer lukt (om wat voor reden dan ook) gewoon stoppen met autorijden. Ik zou er geen vertrouwen in hebben als ik mijn leven en die van mijn gezin over zou moeten laten aan computers.

Het heet tenslotte ook Lane Assist waaruit duidelijk blijkt dat het een hulpmiddel is. Ik zou m'n stuur ook niet permanent uit handen willen geven, ook niet aan een Tesla. Anderzijds begrijp de teleurstelling als na 10" een (onterechte) melding verschijnt, ook al moest je niet bijsturen.

StefanN

Forumguru
Kun je net zo goed een taxi nemen.... word je ook gereden.
Ik heb het toch liever zelf in de hand

Schep

Forumguru
Ik vind het allemaal onzin!
Vind ik ook hoor.
Ik ga toch zeker geen persoonlijke boodschappen aan mijn vriendin sturen via zo'n raar zakcomputertje?
Of zoiets persoonlijks en broodnodig als geld overmaken via zo'n slimme telefoon?
Of mijn primaire levensbehoefte, toiletpapier, via het internet bestellen en laten thuisbezorgen?

Geef mij dat autonome rijden maar voor de saaie stukken. Op die leuke bergweg stuur ik zelf nog wel, maar op de A4 van Den Haag naar Amsterdam mag mijn auto het allemaal voor me regelen.

Bovenaan Onderaan