Standaard stuurwiel vervangen door afgevlakt stuurwiel

plas0108

Forumguru
Ik ben van plan om het standaard stuurwiel te gaan vervangen door een afgevlakt stuurwiel. Op een buitenlands forum hebben al een aantal leden dit met succes gedaan (zie onderstaande link).

http://www.briskoda.net/forums/topic/381138-flat-bottom-super-sports-steering-wheel/

Ik ben benieuwd of er iemand van jullie ervaring heeft met het vervangen van een stuurwiel. Ik twijfel nog of ik het zelf ga doen of dat ik het door de garage/dealer laat doen.

Het stuurwiel is overigens niet echt duur (zie onderstaande link).

http://www.superskoda.com/Skoda/SUP...spoke-steering-wheel-2015-flat-bottom-version

Alvast bedankt voor jullie input

Stone

Actief lid
@plas0108 even gekeken naar het voorgestelde stuur, is wel zonder bedieningen aan het stuur. Zal dus voor de meesten geen optie zijn.

plas0108

Forumguru
@plas0108 even gekeken naar het voorgestelde stuur, is wel zonder bedieningen aan het stuur. Zal dus voor de meesten geen optie zijn.

Het klopt dat het voorgestelde stuur geen bediening heeft maar deze is over te zetten van het "oude" stuur. Dat heeft het buitenlandse forum lid ook gedaan.

ertromp

Forumguru
Je wilt een S2 stuur plaatsen in een S3
Zijn de airbags wel uitwisselbaar? Daar zet ik m'n vraagtekens bij
De sturen die op het Engelse forum uitgewisseld worden zijn een O3 stuur en een S3 stuur beide MQB
Op zich stelt het verwisselen van sturen geen moer voor mits juiste gereedschap voorhanden
Stuur zit na losnemen airbag met een grote veeltand schroef vast
En bij monteren weer netjes op moment vastzetten
De vorm van de.knoppen kan bij de S2 ook anders zijn dan bij de S3 cq MQB platform

plas0108

Forumguru
Je wilt een S2 stuur plaatsen in een S3
Zijn de airbags wel uitwisselbaar? Daar zet ik m'n vraagtekens bij
De sturen die op het Engelse forum uitgewisseld worden zijn een O3 stuur en een S3 stuur beide MQB
Op zich stelt het verwisselen van sturen geen moer voor mits juiste gereedschap voorhanden
Stuur zit na losnemen airbag met een grote veeltand schroef vast
En bij monteren weer netjes op moment vastzetten
De vorm van de.knoppen kan bij de S2 ook anders zijn dan bij de S3 cq MQB platform

Het eerste stuur wat op het Engelse forum werd uitgewisseld was inderdaad een O3 stuur. Het tweede stuur was een stuur van de superskoda site. Deze heeft de bestelcode STW204. Als je daar op zoekt dan wordt deze ook aangeboden voor de O3. Het verwisselen lijkt mij ook niet echt moeilijk er van uitgaande dat alles past. Volgens het Engelse forum zou dat moeten passen maar het blijft altijd een risico natuurlijk. Ik overweeg nog om te wachten tot de Sportline leverbaar is. Deze heeft ook een afgevlakt stuur. Die is dan zonder risico te bestellen bij de dealer alleen zal daar waarschijnlijk een ander prijskaartje aan hangen.

plas0108

Forumguru
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. De indeling van de bediening links en rechts komen echter niet helemaal overeen. Jammer overigens dat er geen Skoda bestelnummers op de site erbij staan dan was het een stuk gemakkelijker om na te gaan of het e.e.a. past.

Laatst bewerkt:
Ik overweeg nog om te wachten tot de Sportline leverbaar is. Deze heeft ook een afgevlakt stuur. Die is dan zonder risico te bestellen bij de dealer alleen zal daar waarschijnlijk een ander prijskaartje aan hangen.
En dan gelijk dat spoilerstripje wat op de sportline zit er bij :D

plas0108

Forumguru
Superskoda geeft 20% nieuwjaarskorting op alles vanaf vandaag t/m 11-01-2016. De korting wordt op de laatste pagina voor de definitieve bestelling verrekend. Nu is het stuur nog interessanter.

plas0108

Forumguru
Het stuurwiel is eindelijk binnen. Heeft er wel bijna anderhalve week over gedaan. Volgende week dinsdag is het stuurswapdag, kan niet wachten.

RefleCs

Forumguru
Ik vraag mij af of een VW (bijvoorbeeld Passat) stuur ook zou gaan passen en werken in een Superb. Persoonlijk vind ik de stuurwiel bediening van VW mooier dan die van Skoda.

Bovenaan Onderaan