Dagrijverlichting tijdens de mist

Skoda-MAN

Forumguru
vorige week was het in het noorden redelijk mistig, 200 mtr zicht, en ging toch direct het dimlicht aan op automatische stand.
Het viel mij in positieve zin op dat die schakeling erg goed werkt (mijn achterlichten werken altijd)

0ri0n88

Forumguru
Dagrijverlichting en mist? Dat gaat mijns insziens niet samen, mist vraag om dimlicht en als je in het bezit bent van mistlampen voor mogen deze gevoerd worden bij een zicht van minder dan 200 meter, bij minder dan 50 meter zicht dient u mistachterlicht aan te zetten. Simpele regels toch ;) Ben sws voorstander van het altijd voeren van dimlicht is bewezen vele male veiliger en dit voorkomt verkeerde interpretatie van weggebruikers van moet ik nou wel of geen licht aan als het stortregent overdag en dan stug zonder licht doorrijden want ja het is 3 uur 's middags dan doe je geen lampen aan maar DRL.

0ri0n88

Forumguru
Doe ik ook vaak overdag in mijn fiat scudo bedrijfswagen of 02 ;)
Dit geldt nl ook als dimlicht en mag ook als dimlicht gevoerd worden.

Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Lees kopje dimlicht staan de mistlampen voor aan dan hoeft het dimlicht niet aan geldt dus als dimlicht.
Mistlampen kunnen ook alleen aan icm met stadslicht

0ri0n88

Forumguru
@Spierings dat geldt alleen als je je mistlampen en je dimlichten wilt voeren. Verlichting mag je nl altijd voeren omdat je zelf bepaalt of het slecht zicht is of niet. Laaghangende zon is ook een reden om verlichting te voeren niet om beter te zien maar wel om gezien te worden dus het blijft een moeilijk dingetje, vandaar dat ik vind dat je altijd verlichting moet voeren dit brengt veel te veel verwarring en met een verplichting kan je het dus ook minder snel vergeten immers iedereen rijdt dan met licht.
(4% van dodelijke ongevallen zou voorkomen kunnen worden door verlichting)

Eemspoort

Forumguru
Ik zal wel ouderwetsch zijn, maar ik heb nooit het nut van dagrijverlichting gezien.
Derhalve zie ik dus ook niet in waarom men zich daar zo "druk" over maakt hoe en wanneer het brand.
Ik heb DRL uitgeschakeld in de boord-computer en mijn lichtknop staat op aan.
Dus, zodra het contact aan gaat, staat mijn licht ook aan. Kan ik het ook niet vergeten.
Het enige wat ik natuurlijk wel zelf bepaal en bedien zijn de mistlichten. Maar dat is dan ook logisch.
En bij erg dichte mist zet ik de dimlichten nog wel eens uit, want die creëren dan toch maar een witte muur voor de auto en heb je meer aan de mistlichten.

Al vanaf dat ik auto rijd heb ik altijd mijn licht aan. Goede zichtbaarheid is het halve werk als het om veiligheid gaat.
Ik kan ook geen enkele reden verzinnen om met iets anders dan dimlicht te rijden.
Of het moet al verkeerde zuinigheid zijn, dat de lampjes dan minder lang mee gaan. Maar dan moet je een auto wel heel lang hebben, en wat kosten lampjes nou helemaal.

Spierings

Forumguru
@0ri0n88 dat klopt inderdaad dat je zelf bepaald of je goed zicht hebt of niet, maar als je oom agent tegen komt en deze vind dat je verder kunt zien als die maximum 200 meter dan maak je nog kans op een boete. Vandaar dat ik zeg dat je deze niet altijd overdag mag voeren..

0ri0n88

Forumguru
@Spierings daar heb je gelijk in en dit zullen altijd welles nietes spelletjes worden maar daar bekeuren ze zeker niet op wel als je en dimlicht en mistlicht voert of geen verlichting voert wannneer wel nodig dan zijn ze best streng....
Ben gewoon meer voor de regels die ook in ander landen gelden zoals altijd verlichting buiten bebouwde kom geldt bijv in italië en heel het oostblok en scandinavië moet je sws altijd verlichting voeren is gewoon het veiligst ;)

ertromp

Forumguru
Bij de O2 FL, S2 en S2 FL en F2 (mits juiste BCM) zijn middels een speciale optie in VCP vrij gemakkelijk de achterlichten bij de DRL's bij te schakelen. Bij de O2 PFL moet je inderdaad de Scandinavische mode selecteren in VCDS of VCP

Spierings

Forumguru
Alle modellen kun je volgens mij op de Scandinavische modus zetten (dus met achterlichten)...
Volgens mij kan dat bij de Fabia niet.. Alleen i.c.m. stadslicht...

Maar hang hem maandag nog effe aan de tester om nog het een en ander te veranderen. Zal dan nogmaals effe kijken..

Canon-Eye

Forumguru
Ik zal wel ouderwetsch zijn, maar ik heb nooit het nut van dagrijverlichting gezien.
Omdat zo langzamerhand "iedereen" het er wel over eens is dat het voeren van verlichting ook overdag de zichtbaarheid van de aanstormende auto verbetert, is het DagRijLicht bedacht: goed zichtbaar, maar zuiniger in stroomverbruik dan volledig dimlicht met alles drop en dran.
Natuurlijk wordt die zuinigheid weer enigszins teniet gedaan door het bijschakelen van de achterlichten, maar dat is m.i. terecht. Ik wil ook niet zonder brandende achterlichten over straat. En altijd dimlicht aan was ik al gewend om te voeren eind ergens eind jaren '60 of begin jaren '70, toen je door de rest van de goegemeente nog voor gek werd versleten als je overdag met licht aan reed.
Die DRL (mét bijgeschakelde stads+achter+kentekenlichten - kan bij de F2 helaas niet anders) gebruik ik ook wel eens op lokale en binnenwegen, maar ik maak toch al vrij snel de overstap naar dimlicht. Al is het maar om m´n metertjes beter te kunnen aflezen...

En als ik in het donker ons dorp nader, dan brandt gewoon ALLES, dwz grootlicht én de breedstralers voor (mist of geen mist), zodat ik de regelmatig overstekende roedels reeën ietsje eerder in het vizier heb. Dat heeft me de afgelopen jaren toch al een keer of 4 behoed voor onbedoelde deformatie van front en motorkap, want die beesten kijken echt niet uit.

turboturbo

Forumguru
En als ik in het donker ons dorp nader, dan brandt gewoon ALLES, dwz grootlicht én de breedstralers voor (mist ofgeen mist), zodat ik de regelmatig overstekende roedels reeën ietsje eerder in het vizier heb.
Ik lees net in het theorie boek van de mrs. dat grootlicht vee (EDIT: wilde dieren) verblindt en op hol laat slaan.
Zij moet dus bij het examen antwoorden dat ze groot licht uit moet laten op plekken waar gewaarschuwd wordt voor overstekend wild :geek:

Maar ik zou ook kiezen voor eigen veiligheid hoor ;)

Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
@rbo zolang dat ze het mistlicht aan hebben is er niks aan de hand

@Peter-036 dat kan ik op mijn telefoon zo snel niet zien, alleen als ik de telefoon kantel en is dus niet opgevallen. Topic ging oorspronkelijk over een Fabia 2, dus vandaar mijn reactie.. Maar bij andere modellen is het wel mogelijk om de achterlichten te schakelen, kwestie van regelaparaat boordnet anders coderen..

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan