Tunen bij Tunex

RDE

Lid
De laatste tijd circuleren er steeds meer berichten over de tuning bij Tunex in 's Heerenberg. Voor een bedrag van € 225,- (tijdelijk actie die nu al heel lang duurt...) kan iedere auto worden "gechipt". Hoewel, de bestaande chip wordt aangepast. Onlangs maar eens de stoute schoenen aangetrokken, en ik moet zeggen: GEWELDIG! Van 105 naar 136 pk is niet zo zeer te merken, maar van 250 naar 315 Nm des te meer. M.n. tussen 2000 en 3500 toeren gaat hij als de brandweer. Aanrader....

sitechris

Donateur
De laatste tijd circuleren er steeds meer berichten over de tuning bij Tunex in 's Heerenberg. Voor een bedrag van € 225,- (tijdelijk actie die nu al heel lang duurt...) kan iedere auto worden "gechipt". Hoewel, de bestaande chip wordt aangepast. Onlangs maar eens de stoute schoenen aangetrokken, en ik moet zeggen: GEWELDIG! Van 105 naar 136 pk is niet zo zeer te merken, maar van 250 naar 315 Nm des te meer. M.n. tussen 2000 en 3500 toeren gaat hij als de brandweer. Aanrader....

Ik hoop dat je dit over 50.000 km ook nog vindt. Bij zulke bedragen denk ik vaak 'goedkoop is duurkoop' en vraag ik me af wat de kwaliteit van de tuning is.

VEEJAY

Forumguru
De marge is een stuk dunner door tuning. Inmiddels staat bij mij de score 1-1 wat betreft goedkoop vs. duur tunen.

Dwz. een neefje van mij met een 300 euro chip heeft inmiddels zijn audi 2.0tdi naar de gallemiezen gereden (hele blok in de soep). Een andere met een Altea met chip van 900 euro 'op maat' heeft inmiddels al een nieuw motorblok. Beide heren gingen netjes met hun auto om.

Aan de andere kant zijn ook auto's zonder chip die inmiddels met een tweede turbo rondrijden of met nieuwe cylinderkoppen. Dus je weet ook niet 100% of het door de chip komt.

1.9tdi 105pk motoren heb ik tot heden nog geen slechte dingen over gehoord.

My 2 cents, (dit soort discussies lopen al jaren en er is nog niemand die zaken echt hard kan maken, geldt ook voor powerbox vs chip discussies).

Wie het weet mag het zeggen...

Gieliovd

Forumguru
Bij mij speelt in dit soort gevallen de vraag op wát er daadwerkelijk wordt getuned.

Wordt er een aanpassing gemaakt in de brandstoftoevoer, waardoor hij gewoon 20 procent meer verbruikt, wordt er iets gedaan met de aanpassingen van de motor om de emissie te beperken en wat dan nog maar allemaal?

In feite is 225 euro bij een kant en klaar programma nog heel duur, want het is dan gewoon de stekker erin, eeprommetje ofzo flashen met nieuwe software en waar rijden.

De geestelijke beleving speelt ook een grote rol denk ik bij het ervaren van het vermogen :)

In feite is 225 euro bij een kant en klaar programma nog heel duur, want het is dan gewoon de stekker erin, eeprommetje ofzo flashen met nieuwe software en waar rijden.

Dat kan je niet zo stellen. Als iemand een half jaar lang bezig is geweest met het maken en testen van deze software en daarna nog moet onderhouden is 225 euro een koopje.

Gieliovd

Forumguru
Dat kan je niet zo stellen. Als iemand een half jaar lang bezig is geweest met het maken en testen van deze software en daarna nog moet onderhouden is 225 euro een koopje.
Nee, ok dat is zo.

Maar een half jaar doen over het maken van een chip programmatje? Dat is niet echt realistisch denk ik maar.

Lijkt me in feite niet moeilijk, daarom was ik zo sceptisch.

joergarms

Senior Member
Ik ben van mening dat het tunen nog best een apparte bezigheid is.
De personen die de programma's schrijven/ aanpassen zullen toch een stevige technische achtergrond hebben en goed moeten weten wat de uitersten van een motor zijn.
zolang dat serieus wordt genomen is een goed tuningsprogramma een mooie uitbreiding op de auto.
Ik geloof niet dat elke tuningsbedrijf z'n eigen software schrijft, in mijn ogen kan het nog weleens zo zijn dat grote merken zoals Bosch de aangepaste programma's verkopen aan een ondernemer die er misschien nog een aantal varianten op kan maken met het oog op sportief/ zuinig/ normaal rijden.
Mooie handel, als ik een diesel zou rijden dan werd ie direct gechipped.
Onze camper hebben we bij Digitune laten behandelen, niet te overdreven veel vermogen uitgehaald, maar duidelijk voelbaar.
Echt een net bedrijf, je kan er gewoon bijblijven tijdens het inlezen.

Pff nee zo bedoel ik het allemaal niet, naja ik stop er ook over want het wordt verkeerd begrepen.

Ik zeg: nevermind!

was niet om te pesten hoor, maar ik zit zelf in de software ontwikkeling en weet zodoende dus dat mensen vaak (onterecht?) deze conclusie willen trekken.

RDE

Lid
Bij mij speelt in dit soort gevallen de vraag op wát er daadwerkelijk wordt getuned.

Wordt er een aanpassing gemaakt in de brandstoftoevoer, waardoor hij gewoon 20 procent meer verbruikt, wordt er iets gedaan met de aanpassingen van de motor om de emissie te beperken en wat dan nog maar allemaal?

De geestelijke beleving speelt ook een grote rol denk ik bij het ervaren van het vermogen :)

Ik ben er zelf bij geweest bij het "aanpassen" van de software. Er wordt behoorlijk op de levensduur van de motor getuned en ze gaan er niet voor om de laatste pk uit het blok te peuren. Waar veel tuningsbedrijven rustig 20% meer turbodruk toelaten, is hier slechts een paar procent aan de toelaatbare turbodruk toegevoegd. Daarnaast zijn de inspuitmomenten verder aangescherpt, hierdoor loopt de motor meer "op tijd", hetgeen bij veel TDI-blokken onvoldoende staat afgesteld. De motor wordt ook armer afgesteld. Nog slechts 800 km mee gereden, maar uitgaande van de boorcomputer is de auto ca. 10% zuiniger. Betrouwbaardere info volgt...

Je moet je voorstellen dat een motor in elkaar wordt gezet met standaardonderdelen die opeens moeten gaan samenwerken. Als je de motor nu eens afzonderlijk beschouwd....

Zoals door TUNEX aangegeven is de topsnelheid is nauwelijks gewijzigd, de acceleratie daarentegen zeker wel. Heel lekker op de provinciale wegen bij het inhalen en op de snelweg. zeer tevreden dus, ik houd jullie op de hoogte.

Gieliovd

Forumguru
Zoals door TUNEX aangegeven is de topsnelheid is nauwelijks gewijzigd, de acceleratie daarentegen zeker wel. Heel lekker op de provinciale wegen bij het inhalen en op de snelweg. zeer tevreden dus, ik houd jullie op de hoogte.
Dat telt voor mij! Tussenaccelleraties en accelleraties. Een hoge top interesseert me geen steek.

Als mijn auto met weinig toeren 140 kan rijden dan ben ik happy.

RDE

Lid
Dat telt voor mij! Tussenaccelleraties en accelleraties. Een hoge top interesseert me geen steek.

Als mijn auto met weinig toeren 140 kan rijden dan ben ik happy.

Ho ho, aan de versnellingsbakverhoudingen wordt niets verandert. Het toerental bij 140 zal dus hetzelfde zijn, voor en na tuning. De kracht (zowel vermogen als koppel) welke de motor bij dat toerental heeft neemt toe. De wil om te accelleren (versnelling) is daardoor veel groter.

Gieliovd

Forumguru
Ho ho, aan de versnellingsbakverhoudingen wordt niets verandert. Het toerental bij 140 zal dus hetzelfde zijn, voor en na tuning. De kracht (zowel vermogen als koppel) welke de motor bij dat toerental heeft neemt toe. De wil om te accelleren (versnelling) is daardoor veel groter.
Ben ik mij volledig van bewust!

Ik bedoel bij de keuze van een auto en mijn voorkeur speelt dit.

Ik heb 2 jaar Micra 1.0 gereden, en dan met 140 over de autobaan uit Polen naar Nederland, nou ik had geen toerenteller maar ik denk rond de 8000 toeren.

Bovenaan Onderaan