Trekhaak op O3 Greenline 2013?

Smeeuwis

Donateur
Beste forummers,

wellicht is de vraag al eerder gesteld en heb ik een topic hierover gemist. Excuses dan, ik heb het niet kunnen vinden...

Ik heb een O3 limousine GLBL van 2013 waar ik GEEN aanhanger mee mag trekken. Maar, kan / mag er dan wel een trekhaak op, voor een twinnyload of iets dergelijks? Een fietsendrager wordt wettelijk immers gezien als lading (daarom mag je ook 120/130 km/h met zo'n ding achterop), maar wordt het wel toegestaan door Skoda, cq. is het überhaupt wel mogelijk? misschien kan het technisch wel helemaal niet...

Voorbeeld is de Prius :nailbiting:, daar mag je ook geen aanhanger mee trekken maar er kan wel een haak op voor een fietsendrager.

Iemand hier die dit weet? Ik hoor het graag...

heusinkveldb

Forumguru
Waarom zou je er geen aanhanger mee mogen trekken? Heb je al eens op je kentekenbewijs gekeken wat het maximale trekgewicht is. Ik heb ook een Greenline en mag geremd gewoon 1000KG trekken en ongeremd 640KG.
Je kan dus gewoon een trekhaak monteren en gebruiken.

AndreM

Forumguru
Voorbeeld is de Prius :nailbiting:, daar mag je ook geen aanhanger mee trekken maar er kan wel een haak op voor een fietsendrager.

Een Prius is een Hybride auto en mag niets trekken!
De Octavia GLBL is geen Hybride maar heeft wel beperkingen met het max. toelaatbare trekgewicht t.o.v. de andere motoren.
En dat is voor de O3 GLBL, zoals vermeld op het kentekenbewijs, 1000kg als het om de 1.6 diesel motor gaat.

hemi24

Forumguru
Als er op je kentekenbewijs staat vermeld dat het te max. trekgewicht 0 kg bedraagt, dan zul je naar een aangepaste trekhaak moeten uitkijken inderdaad.
Volgens mij volstaat een haak met afgevlakte of gewijzigde kogel, zoals ook wel onder auto's als een Prius e.d. wordt toegepast.

88a59554-589f-4649-b04a-75410e0ce7cf

Edit: hier is al een topic over: http://www.skodaforum.nl/forum/i/fietsdrager-op-de-greenline-van-2013.23134/

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Wat de heren met de Combi's even vergeten is dat de allereerste '13 O3 Greenlines uitsluitend leverbaar waren als Hatchback uitvoering en dat deze een typegoedkeuring hebben gekregen met een max. trekgewicht van 0 kg

Even een voorbeeldje van een O3 die ergens in den lande bij een garage te koop staat:

Knipsel.PNG

heusinkveldb

Forumguru
mmmm... das mooi balen. Misschien kan je het laten aanpassen bij de RDW?
Wel raar dat een jaar later dezelfde motor het wel mag...

Smeeuwis

Donateur
@hemi24, klopt en zo één heb ik dus. Ik hoef geen aanhanger, maar wel een fietsendrager indien mogelijk. Vandaar de zoektocht :-)

@AndreM, er zijn voldoende hybrides die wel wat mogen trekken, en soms veel kg. ook: Volvo V60, Lexus RX300, Outlander PHEV, Golf 7 etc. Dus het is niet het hybride-zijn wat dat bepaalt. Het is een technische afweging van de importeur / fabrikant, en ik vermoed bij de eerste GL's dat de emissie er iets mee te maken heeft. Mijn GL is een Euro 5 bijvoorbeeld, de nieuwere limousines mogen wel 1000 kg trekken en zijn Euro 6. Terwijl het dezelfde EA288 motor is. Raar, maar waar...

@hemi24, ik zal het draadje eens bekijken, dank.

Allemaal dank voor de input trouwens! Zo worden we ook allemaal weer wat wijzer.

heusinkveldb

Forumguru
Ik heb even in het Bosal systeem gekeken maar kan zo geen speciale haak vinden. Een "gewone" haak kan er natuurlijk ook onder, alleen zou je dan bij de RDW moeten navragen of dit mag i.v.m. het type plaatje dat op de trekhaak zit. Met andere woorden, wanneer kan je bekeurd worden. Als je gepakt wordt met een aanhanger erachter en ze controleren je kentekenbewijs of is het monteren van een normale trekhaak al voldoende voor een overtreding.

Smeeuwis

Donateur
@heusinkveldb Ik zit ook heen en weer te klikken, en zie niets specifieks. Het lijkt er op dat elke trekhaak voor een O3 gewoon past. het zal uitmaken of je gecontroleerd wordt zodra je er daadwerkelijk een kar aan hangt. Dan bega je een zogenaamd economisch delict, vergelijkbaar met overbelading vrachtwagen (commercieel voordeel) en ben je zwaar de L%L.

Maar voor de wet is een fietsendrager of bagagebak geen aanhanger maar lading, en dan mag het dus wel mits je binnen de TTM blijft. Ik heb een mail naar de garage gestuurd, ben benieuwd.

heusinkveldb

Forumguru
Ik denk dat de garage je ook geen juist antwoord kan geven. Ik zou de RDW bellen om te controleren en gewoon een "normale" trekhaak monteren. Zolang je er maar niks anders achter hangt dan een fietsenrek zie ik geen problemen.

Canon-Eye

Forumguru
of dit mag i.v.m. het type plaatje dat op de trekhaak zit.
De beperking op het kentekenbewijs gaat over het maximale gewicht van de aanhanger.
Het typeplaatje op de trekhaak kan een ander gewicht vermelden.
Het laagste gewicht van de twee geldt, dus bij 0 kg op het kenteken mag je een aanhanger van tenhoogste nul kilo trekken - d.w.z. géén aanhanger.

Een fietsdrager mag er gewoon wel op, mits de op 't typeplaatje eveneens vermelde max. kogeldruk niet wordt overschreden. Dat laatste is langs de weg echter in de praktijk niet of nauwelijks te controleren...
Diezelfde praktijk leert overigens dat auto's met fietsdragers niet de eerste zijn om voor controle eruitgepikt te worden, zolang het er allemaal maar een beetje netjes uitziet. Zorg er dus voordat je niet nadrukkelijk achterover hangt, eventueel dmv hulpveren. Mocht je twee e-bikes moeten vervoeren, dan is het wel slim om er een regenhoes overheen te trekken.
Niet opvallen, dát is waar het in dit verband om gaat... :pardon:

Smeeuwis

Donateur
Nou we zijn er uit, het enige wat er van Skoda onder gemonteerd mag is hun eigen afneembare kogel met een balkje er bovenop. Hiermee wil Skoda dus voorkomen dat iemand er toch een kar mee gaat trekken, waar de eerste GL's dus NIET op zijn voorbereid, technisch gezien dan. De verschillen blijken te zitten in de koeling met name en de uitstootregeling.

Ik ben niet nagegaan hoe het wettelijk zit, maar ik kan me voorstellen dat van de wetgever er elke haak onder mag mits deze is goedgekeurd. Dan ben je er zelf voor verantwoordelijk als je ondanks je gewichtslimiet van 0 kg er toch een aanhanger achter hangt. Echter, Skoda zelf staat dus bijna niets toe dus de keuze is beperkt.

Ik ga op safe en laat een door Skoda goedgekeurde haak monteren. Die is per definitie afneembaar en voorzien van 13 polige Jaeger. Wel wat duurder, maar geen gedoe achteraf.

Bakkertje

Forumguru
Misschien een hele wilde en rare gedachte, maar je zou de fietsen ook op het dak kunnen vervoeren?
Imperial erop, fietsensteunen en klaar.

Canon-Eye

Forumguru
Skoda zelf staat dus bijna niets toe dus de keuze is beperkt
Maar volgens mij heeft Skoda er helemaal niets over te vertellen. Dat zij (c.q. de dealers) het niet willen monteren is vooral hun zaak - elke willekeurige trekhakenboer zou de betreffende Brink-haak of zo moeten kunnen leveren en monteren.

Ik zou op zijn minst eens prijsvergelijkend onderzoek doen.
Zo'n zelfgebakken monopolie werkt immers meestal prijsopdrijvend... :jaja:

hemi24

Forumguru
Ik ben niet nagegaan hoe het wettelijk zit, maar ik kan me voorstellen dat van de wetgever er elke haak onder mag mits deze is goedgekeurd. Dan ben je er zelf voor verantwoordelijk als je ondanks je gewichtslimiet van 0 kg er toch een aanhanger achter hangt.

Dat eerste is juist, zo is een haak die je onder een (huidige) Greenline monteert goedgekeurd voor een veel hogere belasting zoals een vierwielaangedreven Scout of 4x4 deze mag trekken...

Het kan wel zijn dat de D-waarde op de trekhaak zoals de Skoda Dealer deze wil monteren 0 bedraagt...

widojo

Actief lid
Maar volgens mij heeft Skoda er helemaal niets over te vertellen. Dat zij (c.q. de dealers) het niet willen monteren is vooral hun zaak - elke willekeurige trekhakenboer zou de betreffende Brink-haak of zo moeten kunnen leveren en monteren.

Ik zou op zijn minst eens prijsvergelijkend onderzoek doen.
Zo'n zelfgebakken monopolie werkt immers meestal prijsopdrijvend... :jaja:

Skoda / PON heeft juist wel heel veel hierover te vertellen. Men heeft namelijk heel bewust de auto niet aangemeld voor type goedkeuring van het trekgewicht. Dit kan meerdere redenen hebben zoals dat anders een andere type goedkeuring (milieu) komt te vervallen maar waarschijnlijker is dat het aantal auto's van exact dat type wat hier verkocht zou gaan worden te laag zou zijn in verhouding met de kosten voor het aanvragen van deze goedkeuring. Dit laatste kan bijvoorbeeld heel goed het geval zijn als men al weet dat de euro 5 versie al heel snel opgevolgd zou gaan worden voor euro 6.
Bespaar je de moeite RDW, PON of Skoda te bellen, goedkeuring gaat niet lukken.

Bovenaan Onderaan