sitechris
Donateur
Gisteren een stukje Autobahn gereden met een Focus ST. Even snel plussen en minnen
Plus:
- Motorgeluid is werkelijk subliem. Mooie volle, donkere 5 cilinder roffel en als je gas loslaat hoor je de uitlaat ploffen. Echt een unique selling point. Daarbij vergeleken klinkt de RS benzine, laat staan mijn diesel, flets. Je hebt in de ST constant het idee in iets bijzonders te rijden, vanwege dat fantastische geluid. En je bent constant aan het trappen om weer even te genieten. Echt een big plus.
- Veel koppel onderin, vanaf de 2000 toeren trekt de auto al lekker door.
- Tot de 200 uitstekende prestaties. De stopwatch was mee, 80-120 in 4,7 seconden, 100-160 in 8,8. Boven de 200 viel de auto wat tegen, topsnelheid max 230 op teller is zelfs teleurstellend te noemen. Hij zou volgens boekje 241 moeten lopen. Kan mss te maken hebben met 20 inch velgen. Zinloze optie, want de auto wordt er minder comfortabel van.
- Ondanks de 20 inch velgen toch voldoende comfort. Denk dat je met de standaard 18 inch wielen een perfect uitgebalanceerde auto hebt. De wegligging was namelijk om met de 20 inch wielen al erg goed, ook op hoge snelheid. Besturing ook prima, lekker zwaar.
Minpunten
- Verbruik: 400 kilometers gereden en 1 op 6. Ander voorbeeld, rijd je constant 110 in 6e versnelling, rijd je nog steeds niet zuiniger dan 1 op 11.
- Afwerking en interieur: her en der al wat hinderlijke kraakjes, wat goedkoop plastic (op de deurgrepen) en het ziet er allemaal wel erg saai uit. Wel een logische bediening.
- Auto is vrij klein, en dan vooral ook de kofferbak.
Hoe de auto in de bochten rijdt, kan ik je niet vertellen. Ik heb alleen op de snelweg ermee gereden. Maar als je alle tests mag geloven, scoort de auto daar wel punten. Geloof ik graag.
Al met al mijn voorlopige conclusie. Leuke hot hatch, als je geen gezin hebt en je vindt het niet erg om vaak te tanken een hele goede keus. Vooral dat geluid, echt magistraal.
Plus:
- Motorgeluid is werkelijk subliem. Mooie volle, donkere 5 cilinder roffel en als je gas loslaat hoor je de uitlaat ploffen. Echt een unique selling point. Daarbij vergeleken klinkt de RS benzine, laat staan mijn diesel, flets. Je hebt in de ST constant het idee in iets bijzonders te rijden, vanwege dat fantastische geluid. En je bent constant aan het trappen om weer even te genieten. Echt een big plus.
- Veel koppel onderin, vanaf de 2000 toeren trekt de auto al lekker door.
- Tot de 200 uitstekende prestaties. De stopwatch was mee, 80-120 in 4,7 seconden, 100-160 in 8,8. Boven de 200 viel de auto wat tegen, topsnelheid max 230 op teller is zelfs teleurstellend te noemen. Hij zou volgens boekje 241 moeten lopen. Kan mss te maken hebben met 20 inch velgen. Zinloze optie, want de auto wordt er minder comfortabel van.
- Ondanks de 20 inch velgen toch voldoende comfort. Denk dat je met de standaard 18 inch wielen een perfect uitgebalanceerde auto hebt. De wegligging was namelijk om met de 20 inch wielen al erg goed, ook op hoge snelheid. Besturing ook prima, lekker zwaar.
Minpunten
- Verbruik: 400 kilometers gereden en 1 op 6. Ander voorbeeld, rijd je constant 110 in 6e versnelling, rijd je nog steeds niet zuiniger dan 1 op 11.
- Afwerking en interieur: her en der al wat hinderlijke kraakjes, wat goedkoop plastic (op de deurgrepen) en het ziet er allemaal wel erg saai uit. Wel een logische bediening.
- Auto is vrij klein, en dan vooral ook de kofferbak.
Hoe de auto in de bochten rijdt, kan ik je niet vertellen. Ik heb alleen op de snelweg ermee gereden. Maar als je alle tests mag geloven, scoort de auto daar wel punten. Geloof ik graag.
Al met al mijn voorlopige conclusie. Leuke hot hatch, als je geen gezin hebt en je vindt het niet erg om vaak te tanken een hele goede keus. Vooral dat geluid, echt magistraal.